Behövs hjälpen vid försäkringsjakt?

Försäkring Företag som hjälper privatpersoner att få ersättning från försäkringsbolagen gör reklam på sociala medier i allt större utsträckning. Placera tar reda på om det är en tjänst du verkligen behöver.

Kanske har du också sett annonserna – det är ofta namngivna personer som fått tusentals kronor från en försäkring tack vare ett bolag som hjälpt dem.

Får den försäkrade inga pengar kostar tjänsten inget. Namnkunniga investerare har lagt in hundratals miljoner kronor och affärsidéen är prisad.

Det mest kända exemplet är Insurello. Bolaget tar 30 procent av försäkringsersättningen upp till 30 000 kronor. Således kostar det 30 000 kronor om du har rätt till en ersättning på 100 000 kronor, men inte mer även om ersättningen är större än så.

Andra exempel på ombudsföretag är Folkets ombud och Incertify.

Anledningen till att man kan behöva ett ombud är enligt dem själva att vi privatpersoner går omkring och har försäkringar vi inte vet om och att det är krångligt och tidsödande att få ut sina försäkringspengar.

Men frågan är om det är så svårt och tidskrävande att det är värt att avstå tusentals kronor. Enligt juristen och personförsäkringsexperten Jenny Sparring på Konsumenternas försäkringsbyrå, en oberoende stiftelse finansierad av försäkringsbranschen, är ombudsföretagen onödiga.

”Det är ett misslyckande från försäkringsbolagens sida att så många upplever att det är svårt att få kontakt med försäkringsbolagen och få ersättning.”

Jenny Sparring

Att det skulle finnas massor av ”dolda försäkringar” håller inte Jenny Sparring med om.

”Man vet ofta vilka försäkringar man har, eftersom man ofta själv betalar för dem.”

Men det finns försäkringar som man inte betalar för själv och som man möjligen inte vet hur heltäckande de är. Kanske vet man inte att barnen ofta är försäkrade dygnet runt genom skolan, exempelvis.

”Så även om barnet skadar sig i pulkabacken på helgen kan man få ersättning från både sin barnförsäkring och skolförsäkringen”, säger Jenny Sparring.

Om barnen är försäkrade via skolan går du in och kikar på kommunens hemsida. Har du en egen barnförsäkring har du själv fått såväl faktura som försäkringsbrev från försäkringsbolaget. Även idrottsklubben kan ha en försäkring, om du skadar dig när du spelar en match exempelvis.

Det kan också vara så att man kanske inte tänker på att man har gruppförsäkringar via fack eller arbetsgivare. Du kan själv ta reda på vad du har för försäkringar.

Du kan till exempel logga in på ”Mina sidor” på försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring och undersöka om du även tecknat en olycksförsäkring där. Du kan kontakta din fackförening och fråga dem, samt din arbetsgivare, för att ta reda på vad du har för försäkringar.

Det skulle självfallet vara lättare ifall det fanns en plattform där man skulle kunna logga in för att se vilka försäkringar man har.

”Det finns några nya aktörer som försöker ta fram sådana lösningar men det kräver fullmakt från den registrerade. Det finns både tekniska hinder och personuppgiftsskyddsregler som åtminstone hittills gjort det svårt att hitta en bra lösning. Från vår sida ser vi problem om plattformen också skulle ha ett syfte att sälja eller förmedla försäkringar, vilket annars är en vanlig intäktsmodell”, säger Jenny Sparring.

Att göra en skadeanmälan tar generellt inte särskilt lång tid. Även om du går via ett ombud måste du beskriva skadan, skicka in bilder och redogöra för händelsen.

En anledning till att anlita ett ombud istället för att göra det själv är förstås ifall det inte skulle bli av i annat fall. Då är ju 70 procent av ersättningen bättre än ingen alls.

Även om man är beredd att ge upp en del av ersättningen gäller det att förstå att det för den sakens skull inte nödvändigtvis behöver gå snabbt och smidigt att anlita ett ombudsföretag – och eftersom du har skrivit på avtalet kan du inte göra något. Läs därför villkoren noga, så att du vet vad du kan förvänta dig.

Ett problem som kan uppstå om du anlitar ett ombudsföretag är att du som försäkrad inte kan diskutera ditt ärende direkt med försäkringsbolaget, eftersom du lämnat fullmakt till ombudsföretaget.

”De som ringer oss om ombudsföretagen är ofta missnöjda med passiviteten och att de är svåra att nå. Att det tar för lång tid och att det är svårt att bryta avtalet”, säger Jenny Sparring.

Bara för att man fått ett nej eller en lägre ersättning än man trott från början är ens ärende inte kört. Misstänker man att man egentligen har rätt till en större ersättning än den man fått kan man alltid begära omprövning av försäkringsbolaget.

”Man har också alltid rätt till att få ett skriftligt motiverat beslut”, säger Jenny Sparring.

”Såklart kan man också höra av sig till oss, Konsumenternas försäkringsbyrå eller besöka vår webbplats Konsumenternas.se.”

Tycker man ändå att man blivit felbehandlad finns det flera olika försäkringsnämnder som kan pröva ärendet. Det kostar inget.

Karl Nielsen, marknadschef på Insurello, vill inte ställa upp på någon intervju, men har svarat på Placeras frågor via mejl.

För vem passar er tjänst?

"Vår tjänst passar för alla som har skadat sig och vill ha hjälp att få ut sin försäkringsersättning. Många av våra kunder vet inte om de har en försäkring som täcker skadan eller att det finns en möjlighet till ersättning. Andra kunder vet att de potentiellt kan få ut pengar men tycker det tar för mycket tid att driva sitt ärende eller känner sig väldigt osäkra på hur det ska gå till utan någon hjälp."

Karl Nielsen

Vad är det för ”dolda försäkringar” ni nämner i er marknadsföring?

"Beroende på var och när du skadade dig kan det finnas fler försäkringar än din privata skadeförsäkring som du täcktes av vid skadetillfället, men inte känner till. Om du till exempel skadade dig under arbetstid, vid någon sportaktivitet eller i skolan finns det en stor möjlighet att du täcktes av ytterligare försäkringar. Vi undersöker alltid alla möjligheter till ersättning i hopp om att hjälpa våra kunder få så hög ersättning som möjligt."

Vad skulle du säga till någon som hävdar att det inte är jättesvårt att varken ta reda på vilka försäkringar man har eller att anmäla en skada, och undrar varför man ska anlita er för potentiellt tiotusentals kronor?

"Baserat på de hundratusentals ärenden vi har hanterat över åren är det en bild våra kunder inte delar. Majoriteten av våra kunder tycker det är krångligt att hålla koll på vilka försäkringar de har, exakt vad deras försäkringarna täcker och hur de ska gå tillväga för att ansöka om ersättning."

Finns det risk att ni i er marknadsföring bidrar till bilden att det är svårare att få ut sina försäkringspengar än det faktiskt är?

"Vår marknadsföring baseras på riktiga personer som berättar om sina egna upplevelser. En majoritet av våra kunder skulle inte hålla med om att det är enkelt att få ut sin försäkringsersättning och vi försöker spegla deras faktiska upplevelse."

Kan man avbryta sitt avtal med er utan att det kostar något?

"Som kund har du full möjlighet att när som helst återkalla fullmakten utan kostnad förutsatt att vi inte redan har fullföljt vårt åtagande."

Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter, Spotify och Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -