Ekologiskt livsmedel för den långsiktige

Aktieanalys Den ekologiska livsmedelskedjan Sprouts Farmers Market är ett bolag som går under radarn. Placera tror att aktien har möjlighet att leverera fin avkastning i många år framöver.

Historien bakom Sprouts Farmers sträcker sig tillbaka till år 1943 då Henry Boney öppnade ett fruktstånd nära La Mesa, Kalifornien. Verksamheten rullade på bra och när hans söner år 1969 tog över företaget utvecklades ståndet till en mataffär som gick under namnet Boney's Market. 

År 2002 byttes namnet ut till Sprouts Farmers Market. 2013 gjorde bolaget börsdebut. För ungefär tre år sedan gick Shon Boney, endast 52 år gammal, bort. Sedan dess är familjen Boney inte operativt verksamma inom Sprouts Farmers.  

Idag är Sprouts Farmers en livsmedelskedja som primärt fokuserar på lokala, ekologiska och färska livsmedel. Totalt sett finns över 400 butiker i fler än 20 amerikanska delstater (generellt sett “rika” delstater). Sprouts butiker är ganska unika då de påminner en del om en bondemarknad.

Idag har Sprouts en försäljning på 6,7 miljarder dollar och rörelsemarginalen taktar på runt 5 procent. Sedan årsskiftet är aktien upp nästan 30 procent och börsvärdet uppgår till 4,1 miljarder dollar. 

Sedan Jack Sinclair tog över vd-posten 2019 har strategin förändrats en del. Tidigare hade Sprouts en strategi där man delade ut mycket rabattkuponger för att öka trafiken till butikerna. Problemet var att kunderna endast gick till affären när det fanns rabattkuponger. Den nya strategin innebar att kupongerna togs bort och man började tydligare rikta in sig på en mer förmögen målgrupp. Generellt sett är Sprouts kunder medel- och höginkomsttagare som prioriterar sin hälsa och närproducerat livsmedel. En annan del av strategin har varit att lägga de nya butikerna närmare distributionscentrerna för att kunna erbjuda slutkunden färskare och mer högkvalitativa varor. 

Den amerikanska ekologiska livsmedelsmarknaden förväntas i genomsnitt växa 11 procent per år fram till och med 2030. Trenden bör ge Sprouts vind i ryggen under en lång tid framöver. 

Det finns ett antal drivkrafter som talar för att Sprouts kan få upp sin lönsamhet. Eftersom bolagets leverantörer inte är stora varumärken, som exempelvis Coca Cola, har Sprouts bra förutsättningar att förhandla priser och därmed uppnå högre lönsamhet. Oftast är det lokala produkter som finns i butiken. I takt med att Sprouts blir större bör förhandlingsstyrkan bli starkare. 

Andra aspekter som talar för bättre lönsamhet är att de nya butikerna som byggs är mindre. Detta bidrar till att återbetalningstiden är snabbare. Sprouts har även ett eget varumärke där marginalerna är högre. I takt med att varumärket tar en större del av försäljningskakan kommer lönsamheten bli bättre. I dagsläget står det egna varumärket för 20 procent av försäljningen. För tre år sedan låg samma siffra på 14 procent. 

Under senare tid har Sprouts e-handel växt och blivit en allt större del av försäljningen. Sprouts har samarbete med leveransföretaget Instacart som gör det möjligt för kunden att beställa varor på nätet och för att sedan få det levererat till hemmet. 

Det finns ett antal risker i aktiecaset. Bolaget verkar på en väldigt konkurrensutsatt marknad och Placera har svårt att hitta någon form av stark bestående konkurrensfördel. Förutom konkurrensen kan sämre tider slå mot bolagets siffror då konsumenter kan prioritera bort dyrare livsmedel. Å andra sidan bör Sprouts målgrupp generellt sett kunna stå emot relativt bra i en sämre konjunktur. Att det inte finns någon storägare av kött och blod är ett minus. 

Tidigare hade bolaget en stor skuldbörda men när Sinclair tog över så reducerades skuldsättningen och idag är balansräkningen i fint skick. 

Historiskt har Sprout haft en organisk tillväxt (befintliga butiker) på någon procentenhet högre än BNP. Adderar vi tillväxten från nya butiker har översta raden, i genomsnitt, vuxit med 7 procent. Tar man försäljning per aktie ligger motsvarande siffra på 12 procent. 

Sprouts har som mål att öka antalet butiker med 10 procent årligen och en stor del av bolagets investeringar (capex) kommer att läggas på butiksexpansion. Än så länge ger bolaget ingen kupong till sina aktieägare men däremot genomförs stora aktieåterköp. På åtta år har antalet aktier minskat med över 40 procent. 

Sprouts  2022e 2023e 2024e
Oms till,% 5 7 6,5
Ebit marg,% 5,5 5,7 5,5
Ev/ebit 15 14 14
P/e 16 15 14

 

På innevarande års prognoser handlas aktien till ev/ebit 14 och p/e 15. Under 2024 väntas p/e-talet falla till 14. Värderingen är rimlig och Placera tror att tillväxten kan accelerera de kommande åren. 

Placera tycker att det finns mycket att gilla i Sprouts. Bolaget har fina möjligheter att fortsätta expandera i USA och samtidigt minska antalet aktier. Placera tror aktien passar in i den långsiktiga amerikanska småbolagsportföljen. Köp.  

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Sprouts Farmers Market Köp 41,64 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -