STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Pricer, som utvecklar digitala butikslösningar, ska under 2024 börja ta steg mot det nya långsiktiga målet om en rörelsemarginal som ska överstiga 8 procent.

Det säger Pricers vd Magnus Larsson till Nyhetsbyrån Direkt strax efter att de nya målen offentliggjorts.

Kan vi få se en förbättringav rörelsemarginalen i år, jämfört med under 2023?

"Ja, det är vår förväntan."

Någon tidpunkt för när marginalmålet kan nås vill Magnus Larsson emellertid inte uttala sig om i dagsläget. Han påpekar att det viktiga är att Pricer nu har satt upp ett mål, och därmed visat vad bolagets ambitionsnivå för lönsamheten är.

"Förra året gjorde vi en förlust och jag tror att det är viktigt att vi visar att i år gör vi en vinst. Och att vi också skapar en trygghet framöver genom att leverera", säger Magnus Larsson.

Under 2023 visade Pricer ett nettoresultat på –48,3 miljoner kronor (4,8). Rörelsemarginalen under helåret var 0,6 procent (0,9) eller 1,8 procent på justerad bas.

Bland verktygen för att förbättra lönsamheten nämner Pricerchefen ett aktivt arbete med utvecklingen i rörelsekostnaderna och bruttomarginalen.

"Vi har tidigare guidat på att vi förväntar oss en förbättring av bruttomarginalen under 2024", säger han.

I slutet av 2023 inledde också Pricer ett kostnadsbesparingsprogram som ska leda till besparingar om cirka 50 miljoner kronor årligen.

När kan vi få se effekter av dessa åtgärder?

"Vi har sagt att full effekt ska komma i tredje kvartalet, men redan i andra kvartalet bör man kunna se ett tydligt resultat", säger han.

Pricer ser aktivt över sina kostnader i COGS (kostnader för sålda varor), men tittar också på hur försäljningen går till, produktmixen, designen av produkterna för att sänka kostnaderna.

"Internt jobbar vi också med ett antal saker. Vi tittar på effektiviseringar så att vi ska kunna fortsätta att växa i linje med våra tillväxtmål utan att öka personalstyrkan i samma utsträckning", säger Magnus Larsson.

Det nya finansiella målet är en årlig omsättningstillväxt som ska vara i nivå med marknaden eller minst 15 procent. Under 2023 var tillväxten drygt 18 procent.

"Vi vill fortsätta att växa i takt med marknaden och aldrig mindre än 15 procent. Det är vad man kan förvänta sig. Det är klart att det kommer att skifta från år till år, men vi ska växa minst 15 procent år över år", säger han.

Magnus Larsson nämner USA/Nordamerika, Storbritannien och Spanien bland de strategiska marknader som ska bidra positivt till tillväxten.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln


Pricer B

Senast

5,97

1 dag %

1,53%

1 dag

1 mån

1 år

Placera granskar fondjättarna

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

1,17%

Senast

2 462,54

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.