Bilhandlarbolaget Bilia håller på fredagen kapitalmarknadsdag med fokus på att visa på bredden.
Nybilsmarknaden hackar, men bolaget ser nya affärer växa fram.

"Vi har fler ben att stå på numera", säger vd Per Avander, rapporterar Dagens industri.

Några nya finansiella mål presenterade inte Bilia på kapitalmarknadsdagen utan det som gäller fortfarande är bland annat en total årlig tillväxt högre än 5 procent och en rörelsemarginal på 5 procent under en konjunkturcykel.

Bilia säljer runt 20 olika personbilmärken, bland annat Volvo, BMW, Toyota, Mercedes-Benz, Volkswagen, Nissan och Xpeng samt transportbilar och lastbilar.

Per Avander är hoppfull om att Riksbankens räntesänkningar kommer att höja intresset för nya bilar igen.

"Vi tror att privatkunderna kommer tillbaka nu när räntorna går ner och det finns bättre erbjudanden för privatleasing igen", säger han.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Bilia A

Senast

127,70

1 dag %

−0,39%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.