Codemill: Delårsrapport januari-mars 2025
27 maj, 08:00
27 maj, 08:00
Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år).
Januari-mars 2025
Väsentliga händelser under perioden januari-mars 2025
Väsentliga händelser efter periodens slut
VD Maria Hellström kommenterar
Ökade återkommande intäkter trots turbulent start på året
I mars 2025 offentliggjorde Ateliere Creative Technologies ett rekommenderat offentligt kontanterbjudande till aktieägarna i Codemill, ett erbjudande som Codemills styrelse stod bakom. Efter att ha erhållit acceptans från 97,4% av aktierna den 2 april, drog Ateliere den 14 april tillbaka sitt erbjudande, med hänvisning till turbulensen på den amerikanska marknaden. Som företag stänger vi nu den parentes som Atelieres erbjudande innebar och jobbar vidare med det vi gör bäst: hjälpa våra kunder att transformera media- och underhållningsbranschen genom att skapa effektiva arbetsflöden och lösningar.
Sedan starten av 2025 har vi fortsatt att vinna nya affärer, men effekten av dem har i vissa fall inte påverkat intäkterna ännu. Vidare har dollarn sjunkit kraftigt i värde mot kronan. Eftersom vi har en majoritet av vår försäljning på export påverkas vi som företag negativt av en stark krona. Därför sjunker tillväxttakten av de återkommande intäkterna med -1,5% från föregående kvartal, men jämför vi med föregående år samma kvartal så har de återkommande intäkterna vuxit med 14%. Vår nettoomsättning uppgick till 19,1 MSEK vilket är en minskning mot föregående år samma kvartal vilket förklaras genom bortfallet av tidigare kommunicerade konsultaffär som inte förlängdes 2025. Exkluderar vi den konsultaffären var ökningen 4% jämfört med föregående år samma kvartal. Årets första kvartal innehåller kostnader för transaktionen med Ateliere vilket påverkar resultatet som uppgick till 1,5 MSEK men exkluderat transaktionskostnader uppgick till 2,7 MSEK. Det är ett fortsatt positivt resultat vilket vi är stolta över trots arbete och kostnader kring transaktionen, den avslutade konsultaffären samt negativa valutaeffekter. Kvartalets kassaflöde uppgick till 1,3 MSEK vilket är positivt men har såklart påverkats av ovan.
Som en del av den planerade försäljningen av bolaget släppte Codemill i början av mars ekonomiska målsättningar för 2025 i syfte att fullfölja affären. När nu affären inte blir av så ser vi att bolaget sannolikt inte kommer att fullt ut nå upp till dessa målsättningar baserat på utvecklingen hittills under 2025. Under årets första kvartal har en förstärkt kronkurs påverkat oss negativt och vidare har den planerade försäljningen av bolaget till Ateliere tagit tid, fokus och ekonomiska resurser och dess efterspel har varit en stormig process som såklart har påverkat bolaget. Vi har nu fullt fokus framåt och arbetar istället vidare med den fina utvecklingen vi har i bolaget.
Varje år i april åker vi till NAB i Las Vegas tillsammans med stora delar av mediavärlden för att träffa kunder och visa upp den senaste utvecklingen i våra produkter. Även om det var färre europeiska kunder på plats än tidigare år slog vi mötesrekord vilket visar på relevansen av våra produkter. Vi visade såklart Accurate.Video Subtitle och Accurate.Video Edit med compliance, men det som fascinerade flest kunder var JIT, Just-In-Time. Det blev tydligt att användningsområdet är bredare än vi först uppskattat. Att kunna spela i browsern direkt från arkivet, utan att behöva ladda ner filer eller skapa proxys, var väldigt populärt. Vi ser fram emot att lämna startblocken med Proof of Concepts av JIT och börja gå mot användning i produktion. På NAB var det även många kunddialoger kring Media Asset Management system (MAM). Under en längre tid har kunderna haft egenutvecklade system, men nu ser de möjligheterna med en standard produkt som kan stödja dem i deras transformation till molnet. Att vårt MAM Cantemo dessutom är användarvänligt och har ett tilltalande gränssnitt höjde wow-faktorn.
NAB var en fantastisk möjlighet för våra två nya USA-säljare att lära känna kunderna och höra om deras utmaningar i en intensiv kontext. Nu har vi en säljare med starkt kontaktnät på USAs västkust och en på på östkusten. Givet de politiska vindarna i USA så ser vi att det är fördelaktigt att vara på plats och är glada att vi kan fortsätta att sälja via vårt amerikanska dotterbolag. Codemill har så här långt inte påverkats av diskussionerna om tullar, däremot har vi som nämnts ovan påverkats av kronans förstärkning i förhållande till dollarn.
Sammanfattningsvis har det varit ett delvis turbulent kvartal runt försäljningen av bolaget och en orolig omvärld men också mycket positivt som skett. Jag som VD är fortsatt stolt över att vi trots allt levererat ett positivt resultat och har fortsatta dialoger med våra kunder runt våra produkter och ser fram emot att arbeta vidare för att skapa värde för våra aktieägare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellström, VD Codemill AB
Telefon: +46 70 910 24 31
E-post: maria.hellstrom@codemill.se
Om Codemill
Codemill är ett svenskt teknikbolag som erbjuder mjukvarutveckling och tekniska tjänster för video- och mediebolag. Codemills produkter Accurate Player SDK, Accurate.Video och Cantemo ger världens största broadcast, VOD/OOT, Content Supply Chain-plattformar verktyg för att förenkla mediaproduktionen och göra den sökbar. Codemills kunder är flera av de stora Hollywoodaktörerna däribland Paramount Global, TV-bolag såsom BBC, ITV och ProSieben.Sat1, VOD/OTT-plattformar såsom Joyn, samt publicister och varumärken som The Guardian.
Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.
Bolagets Certified Adviser är DNB Carnegie Investment Bank AB.
Denna information är sådan information som Codemill AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-05-27 08:00 CEST.
Bifogade filer
27 maj, 08:00
Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år).
Januari-mars 2025
Väsentliga händelser under perioden januari-mars 2025
Väsentliga händelser efter periodens slut
VD Maria Hellström kommenterar
Ökade återkommande intäkter trots turbulent start på året
I mars 2025 offentliggjorde Ateliere Creative Technologies ett rekommenderat offentligt kontanterbjudande till aktieägarna i Codemill, ett erbjudande som Codemills styrelse stod bakom. Efter att ha erhållit acceptans från 97,4% av aktierna den 2 april, drog Ateliere den 14 april tillbaka sitt erbjudande, med hänvisning till turbulensen på den amerikanska marknaden. Som företag stänger vi nu den parentes som Atelieres erbjudande innebar och jobbar vidare med det vi gör bäst: hjälpa våra kunder att transformera media- och underhållningsbranschen genom att skapa effektiva arbetsflöden och lösningar.
Sedan starten av 2025 har vi fortsatt att vinna nya affärer, men effekten av dem har i vissa fall inte påverkat intäkterna ännu. Vidare har dollarn sjunkit kraftigt i värde mot kronan. Eftersom vi har en majoritet av vår försäljning på export påverkas vi som företag negativt av en stark krona. Därför sjunker tillväxttakten av de återkommande intäkterna med -1,5% från föregående kvartal, men jämför vi med föregående år samma kvartal så har de återkommande intäkterna vuxit med 14%. Vår nettoomsättning uppgick till 19,1 MSEK vilket är en minskning mot föregående år samma kvartal vilket förklaras genom bortfallet av tidigare kommunicerade konsultaffär som inte förlängdes 2025. Exkluderar vi den konsultaffären var ökningen 4% jämfört med föregående år samma kvartal. Årets första kvartal innehåller kostnader för transaktionen med Ateliere vilket påverkar resultatet som uppgick till 1,5 MSEK men exkluderat transaktionskostnader uppgick till 2,7 MSEK. Det är ett fortsatt positivt resultat vilket vi är stolta över trots arbete och kostnader kring transaktionen, den avslutade konsultaffären samt negativa valutaeffekter. Kvartalets kassaflöde uppgick till 1,3 MSEK vilket är positivt men har såklart påverkats av ovan.
Som en del av den planerade försäljningen av bolaget släppte Codemill i början av mars ekonomiska målsättningar för 2025 i syfte att fullfölja affären. När nu affären inte blir av så ser vi att bolaget sannolikt inte kommer att fullt ut nå upp till dessa målsättningar baserat på utvecklingen hittills under 2025. Under årets första kvartal har en förstärkt kronkurs påverkat oss negativt och vidare har den planerade försäljningen av bolaget till Ateliere tagit tid, fokus och ekonomiska resurser och dess efterspel har varit en stormig process som såklart har påverkat bolaget. Vi har nu fullt fokus framåt och arbetar istället vidare med den fina utvecklingen vi har i bolaget.
Varje år i april åker vi till NAB i Las Vegas tillsammans med stora delar av mediavärlden för att träffa kunder och visa upp den senaste utvecklingen i våra produkter. Även om det var färre europeiska kunder på plats än tidigare år slog vi mötesrekord vilket visar på relevansen av våra produkter. Vi visade såklart Accurate.Video Subtitle och Accurate.Video Edit med compliance, men det som fascinerade flest kunder var JIT, Just-In-Time. Det blev tydligt att användningsområdet är bredare än vi först uppskattat. Att kunna spela i browsern direkt från arkivet, utan att behöva ladda ner filer eller skapa proxys, var väldigt populärt. Vi ser fram emot att lämna startblocken med Proof of Concepts av JIT och börja gå mot användning i produktion. På NAB var det även många kunddialoger kring Media Asset Management system (MAM). Under en längre tid har kunderna haft egenutvecklade system, men nu ser de möjligheterna med en standard produkt som kan stödja dem i deras transformation till molnet. Att vårt MAM Cantemo dessutom är användarvänligt och har ett tilltalande gränssnitt höjde wow-faktorn.
NAB var en fantastisk möjlighet för våra två nya USA-säljare att lära känna kunderna och höra om deras utmaningar i en intensiv kontext. Nu har vi en säljare med starkt kontaktnät på USAs västkust och en på på östkusten. Givet de politiska vindarna i USA så ser vi att det är fördelaktigt att vara på plats och är glada att vi kan fortsätta att sälja via vårt amerikanska dotterbolag. Codemill har så här långt inte påverkats av diskussionerna om tullar, däremot har vi som nämnts ovan påverkats av kronans förstärkning i förhållande till dollarn.
Sammanfattningsvis har det varit ett delvis turbulent kvartal runt försäljningen av bolaget och en orolig omvärld men också mycket positivt som skett. Jag som VD är fortsatt stolt över att vi trots allt levererat ett positivt resultat och har fortsatta dialoger med våra kunder runt våra produkter och ser fram emot att arbeta vidare för att skapa värde för våra aktieägare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellström, VD Codemill AB
Telefon: +46 70 910 24 31
E-post: maria.hellstrom@codemill.se
Om Codemill
Codemill är ett svenskt teknikbolag som erbjuder mjukvarutveckling och tekniska tjänster för video- och mediebolag. Codemills produkter Accurate Player SDK, Accurate.Video och Cantemo ger världens största broadcast, VOD/OOT, Content Supply Chain-plattformar verktyg för att förenkla mediaproduktionen och göra den sökbar. Codemills kunder är flera av de stora Hollywoodaktörerna däribland Paramount Global, TV-bolag såsom BBC, ITV och ProSieben.Sat1, VOD/OTT-plattformar såsom Joyn, samt publicister och varumärken som The Guardian.
Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.
Bolagets Certified Adviser är DNB Carnegie Investment Bank AB.
Denna information är sådan information som Codemill AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-05-27 08:00 CEST.
Bifogade filer
Bostadsmarknaden
Bostadsmarknaden
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 552,67