Förbättrad tillväxt och viktiga affärer inom vertikalerna
21 oktober, 07:50
21 oktober, 07:50
21.10.2025 07:50:01 CEST | Lime Technologies AB (publ) | Kvartalsrapport
Med ett bra tryck i nyförsäljningen och ett verksamhetskritiskt erbjudande fortsätter vi att vinna flera viktiga affärer inom våra vertikaler - inte minst på den tyska energimarknaden. I kombination med en ökad aktivitet bland befintliga kunder leder detta till en förbättrad omsättningstillväxt om 11 % i kvartalet och våra återkommande mjukvaruintäkter (ARR) växer stabilt med 13 %. Lönsamheten är fortsatt god med en EBITA-marginal om 25 %.
Stark slutspurt och successiv förflyttning mot ökad ARR
Marknadsklimatet är fortsatt utmanande givet omvärldsläget men trots detta får vi efter semesterperioden upp ett riktigt bra tryck i säljaktiviteterna och avslutar kvartalet med att välkomna flera viktiga kunder. Samtidigt fortsätter vi den långsiktiga förflyttningen i vår affär. Effektivare mjukvara gör att anpassningar, integrationer och arbetsflöden kan byggas allt snabbare, vilket successivt minskar andelen Expert Services och stärker våra återkommande mjukvaruintäkter (ARR). Med en ökad användning av AI, både i våra produkter och interna processer, ser vi dessutom stora effektivitetsvinster, vilket skapar ytterligare möjligheter att leverera mer kundvärde på kortare tid. När vi i augusti välkomnar trettiofem nya medarbetare är det därför med ökad tyngdpunkt på säljsidan - en offensiv satsning där vi fortsätter bygga för framtida tillväxt och ökade marginaler.
Genombrott i Tyskland och positivt momentum i vertikalerna
För vår huvudprodukt Lime CRM fortsätter den vertikala strategin att leda till framgångar med fokus på bolag inom energi-, fastighets-, partihandels- och medlemssektorn. Vårt erbjudande till nordiska energibolag står sig starkt i konkurrensen även i Tyskland, där både de enskilda affärerna och marknaden är betydligt större än i Norden. Efter förra kvartalets framgångar med flera genombrottsaffärer, vinner vi nu ÜZ Mainfranken - en rekordaffär sett till storleken. Inom samma vertikal välkomnar vi även nya kunder i både Norge och Sverige med R-nett AS samt Sörmland Vatten och Avfall AB. Bland medlemsorganisationer, en viktig vertikal på den danska marknaden, kan vi med stolthet välkomna Dansk Erhverv samt Muskelsvindfonden. I samma segment blir även svenska Vårdförbundet kunder.
Ett tydligt exempel på vår vertikala förankring är Kraftsamlingen , vårt årliga kundevent inom energisektorn sedan 2008, som i år samlade över två hundra deltagare för erfarenhetsdelning och inspiration kring branschens utveckling. Vår styrka ligger i att kombinera den här typen av relationsstärkande kunskapsdelning med verksamhetskritiska tjänster, såsom företagsspecifika arbetsflöden, integrationer och branschanpassad AI-funktionalitet.
Starkare kundvärde för ökad tillväxt
Även i våra övriga plattformar fortsätter vi att stärka kundvärdet under kvartalet. I Lime Connect lanserar vi nu en ny AI tjänst som ger användarna snabbare svar, smartare assistans och en mer intuitiv upplevelse – och de första kundreaktionerna är mycket positiva. Lanseringen under hösten blir en viktig milstolpe för att stärka konkurrenskraften gentemot både nya och befintliga kunder. I Lime Go bedriver vi strategiska initiativ för att vinna allt fler affärer med större kunder, som får ut mer affärskritiska värden och därmed blir långsiktiga. Med både Go och Connect rör vi oss i rätt riktning men jag är fortsatt inte nöjd med resultatet och ser stor förbättringspotential.
Lime Sportadmin inleder hösten starkt med nya affärer i både Sverige och Nederländerna. Samtidigt är vi i full gång med att utveckla nya funktioner, såsom fritidskortet och förbättrad plan- och matchbokning, vilket ytterligare
stärker vårt erbjudande för både bredd- och elitföreningar.
På rätt väg mot en stärkt affär
Vi summerar det tredje kvartalet med många fina affärer, en något ökad investeringsvilja bland befintliga kunder och en fortsatt förflyttning mot återkommande intäkter - ett tempo vi tar med oss in i nästa kvartal. Med en konkurrenskraftig mjukvara, stark vertikal expertis och nära kundrelationer fortsätter vi att bygga vår långsiktigt lönsamma tillväxt.
Nu avslutar vi 2025 på bästa sätt!
Nils Olsson
Vd & koncernchef, Lime Technologies
Läs hela rapporten i bifogad PDF
Idag den 21 oktober 2025, kl. 09:30 , hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes vd och koncernchef Nils Olsson, och CFO Anders Hofvander, kommenterar den publicerade rapporten och svarar på frågor. Presentationen kommer att hållas på engelska.
Presentationsmaterialet finns tillgängligt på Limes hemsida för investerare .
Länk till webcasten finner ni här.
Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 oktober 2025 kl. 07:50 CET.
Lime hjälper företag att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har över 500 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn, Utrecht, Assen, Köln, Helsingfors och Krakow. Bland kunderna finns allt från små företag till stora organisationer. www.lime-technologies.com
21 oktober, 07:50
21.10.2025 07:50:01 CEST | Lime Technologies AB (publ) | Kvartalsrapport
Med ett bra tryck i nyförsäljningen och ett verksamhetskritiskt erbjudande fortsätter vi att vinna flera viktiga affärer inom våra vertikaler - inte minst på den tyska energimarknaden. I kombination med en ökad aktivitet bland befintliga kunder leder detta till en förbättrad omsättningstillväxt om 11 % i kvartalet och våra återkommande mjukvaruintäkter (ARR) växer stabilt med 13 %. Lönsamheten är fortsatt god med en EBITA-marginal om 25 %.
Stark slutspurt och successiv förflyttning mot ökad ARR
Marknadsklimatet är fortsatt utmanande givet omvärldsläget men trots detta får vi efter semesterperioden upp ett riktigt bra tryck i säljaktiviteterna och avslutar kvartalet med att välkomna flera viktiga kunder. Samtidigt fortsätter vi den långsiktiga förflyttningen i vår affär. Effektivare mjukvara gör att anpassningar, integrationer och arbetsflöden kan byggas allt snabbare, vilket successivt minskar andelen Expert Services och stärker våra återkommande mjukvaruintäkter (ARR). Med en ökad användning av AI, både i våra produkter och interna processer, ser vi dessutom stora effektivitetsvinster, vilket skapar ytterligare möjligheter att leverera mer kundvärde på kortare tid. När vi i augusti välkomnar trettiofem nya medarbetare är det därför med ökad tyngdpunkt på säljsidan - en offensiv satsning där vi fortsätter bygga för framtida tillväxt och ökade marginaler.
Genombrott i Tyskland och positivt momentum i vertikalerna
För vår huvudprodukt Lime CRM fortsätter den vertikala strategin att leda till framgångar med fokus på bolag inom energi-, fastighets-, partihandels- och medlemssektorn. Vårt erbjudande till nordiska energibolag står sig starkt i konkurrensen även i Tyskland, där både de enskilda affärerna och marknaden är betydligt större än i Norden. Efter förra kvartalets framgångar med flera genombrottsaffärer, vinner vi nu ÜZ Mainfranken - en rekordaffär sett till storleken. Inom samma vertikal välkomnar vi även nya kunder i både Norge och Sverige med R-nett AS samt Sörmland Vatten och Avfall AB. Bland medlemsorganisationer, en viktig vertikal på den danska marknaden, kan vi med stolthet välkomna Dansk Erhverv samt Muskelsvindfonden. I samma segment blir även svenska Vårdförbundet kunder.
Ett tydligt exempel på vår vertikala förankring är Kraftsamlingen , vårt årliga kundevent inom energisektorn sedan 2008, som i år samlade över två hundra deltagare för erfarenhetsdelning och inspiration kring branschens utveckling. Vår styrka ligger i att kombinera den här typen av relationsstärkande kunskapsdelning med verksamhetskritiska tjänster, såsom företagsspecifika arbetsflöden, integrationer och branschanpassad AI-funktionalitet.
Starkare kundvärde för ökad tillväxt
Även i våra övriga plattformar fortsätter vi att stärka kundvärdet under kvartalet. I Lime Connect lanserar vi nu en ny AI tjänst som ger användarna snabbare svar, smartare assistans och en mer intuitiv upplevelse – och de första kundreaktionerna är mycket positiva. Lanseringen under hösten blir en viktig milstolpe för att stärka konkurrenskraften gentemot både nya och befintliga kunder. I Lime Go bedriver vi strategiska initiativ för att vinna allt fler affärer med större kunder, som får ut mer affärskritiska värden och därmed blir långsiktiga. Med både Go och Connect rör vi oss i rätt riktning men jag är fortsatt inte nöjd med resultatet och ser stor förbättringspotential.
Lime Sportadmin inleder hösten starkt med nya affärer i både Sverige och Nederländerna. Samtidigt är vi i full gång med att utveckla nya funktioner, såsom fritidskortet och förbättrad plan- och matchbokning, vilket ytterligare
stärker vårt erbjudande för både bredd- och elitföreningar.
På rätt väg mot en stärkt affär
Vi summerar det tredje kvartalet med många fina affärer, en något ökad investeringsvilja bland befintliga kunder och en fortsatt förflyttning mot återkommande intäkter - ett tempo vi tar med oss in i nästa kvartal. Med en konkurrenskraftig mjukvara, stark vertikal expertis och nära kundrelationer fortsätter vi att bygga vår långsiktigt lönsamma tillväxt.
Nu avslutar vi 2025 på bästa sätt!
Nils Olsson
Vd & koncernchef, Lime Technologies
Läs hela rapporten i bifogad PDF
Idag den 21 oktober 2025, kl. 09:30 , hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes vd och koncernchef Nils Olsson, och CFO Anders Hofvander, kommenterar den publicerade rapporten och svarar på frågor. Presentationen kommer att hållas på engelska.
Presentationsmaterialet finns tillgängligt på Limes hemsida för investerare .
Länk till webcasten finner ni här.
Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 oktober 2025 kl. 07:50 CET.
Lime hjälper företag att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har över 500 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Köpenhamn, Utrecht, Assen, Köln, Helsingfors och Krakow. Bland kunderna finns allt från små företag till stora organisationer. www.lime-technologies.com
Investmentbolagen
Rapportsäsongen
AI-bolagen
Analys
Placera i Schweiz
Svensk ekonomi
Investmentbolagen
Rapportsäsongen
AI-bolagen
Analys
Placera i Schweiz
Svensk ekonomi
1 DAG %
Senast
Lifco
Igår, 18:28
Lifcos VD köper aktier
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 733,11