MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-maj 2024/2025
Igår, 08:00
Igår, 08:00
MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-maj 2024/2025
MAG Interactive genererade 63 MSEK i justerad nettoomsättning, en minskning med 7% jämfört med föregående år. Bolaget skalar upp user acquisition bakom Crozzle och bygger vidare på spelets positiva momentum.
Perioden mars – maj 2025 i sammandrag:
VD-kommentar i sammandrag
“I slutet av Q3 och in i Q4 har vi kraftigt accelererat uppskalningen av vårt nya spel, Crozzle. Under de sista veckorna i juni är investeringsnivån i user acquisition (UA) på mer än dubbla takten jämfört med genomsnittet för Q3 — som alltid styrt av den avkastning vi ser i våra datamodeller.
“Denna ökade investering har redan gett resultat: Crozzle är nu vårt tredje största spel sett till intäkter i juni. Om detta momentum håller i sig är spelet på god väg att bli vårt näst största innan Q4 är slut.
“Vi är särskilt stolta över dessa resultat, efter en lång och fokuserad soft launch där vi fördubblade den genomsnittliga intäkten per daglig aktiv användare (ARPDAU) och optimerade spelet till en titel som kan skalas lönsamt. Vårt mål för globalt lanserade spel är att nå minst 500 MSEK i livstidsintäkter — och för Crozzle har den resan nu påbörjats.
“Våra justerade intäkter i Q3 minskade med 7 % till 63 MSEK och vi genererade en EBITDA-marginal på 20 %. Valutafluktuationer hade en ovanligt stor påverkan under kvartalet. Hade USD/SEK-kursen varit oförändrad jämfört med förra året, hade vår rapporterade omsättning endast minskat med 1 %. Justerat för avyttringen av Primetime i Q2 visar verksamhetens intäkter en tillväxt på 1 % mätt i USD.
“På samma sätt — sett till inledningen av Q4 — är den underliggande tillväxten fortsatt stark, även om valutavolatilitet kan skymma den på kort sikt. Positivt är att i takt med att UA-investeringarna ökar i USD under Crozzles uppskalning, blir affären mer naturligt hedgad, då en större andel av de intjänade dollarna återinvesteras under samma tidsperiod.
“Det är också värt att lyfta den tydliga förbättringen i ARPDAU, som har ökat med 14% jämfört med förra året. Det speglar det starka momentum vi har i produktutvecklingen — särskilt i vårt största spel Quizkampen.
“Vår nya tekniska plattform gör att vi kan bygga spel snabbare utan att tumma på kvaliteten. Vi har nu tre nya ordspel i vår pipeline, samt två pusselspel som har varit i test sedan förra året. Genom att återanvända kärnfunktionalitet och arbeta modulärt kortar vi tiden till marknad och minskar utvecklingskostnaderna.
“Förändringen i hur vi bygger spel — i kombination med Crozzles starka utveckling — har injicerat ny energi i hela organisationen. Vi ser fram emot att fortsätta bevisa vår förmåga att skapa innovativa och skalbara spel inom ordspelsgenren.
“Tack till alla på MAG som har lagt grunden för vårt nästa kapitel,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.
Perioden september 2024 – maj 2025 i sammandrag (9 månader):
Presentation & rapport
Den 25 juni 2025 kl. 10:00 CET presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen här www.twitch.com/maginteractive
Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på de sociala media-plattformarna X och Bluesky under dagen, skriv på X till @d_hasselberg eller @maginteractive eller till @mag-official på Bluesky.
Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig påhttps://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.
Informationen är sådan som MAG Interactive är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-06-25 08:00 CET.
Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination, Crozzle och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com
För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se
Igår, 08:00
MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-maj 2024/2025
MAG Interactive genererade 63 MSEK i justerad nettoomsättning, en minskning med 7% jämfört med föregående år. Bolaget skalar upp user acquisition bakom Crozzle och bygger vidare på spelets positiva momentum.
Perioden mars – maj 2025 i sammandrag:
VD-kommentar i sammandrag
“I slutet av Q3 och in i Q4 har vi kraftigt accelererat uppskalningen av vårt nya spel, Crozzle. Under de sista veckorna i juni är investeringsnivån i user acquisition (UA) på mer än dubbla takten jämfört med genomsnittet för Q3 — som alltid styrt av den avkastning vi ser i våra datamodeller.
“Denna ökade investering har redan gett resultat: Crozzle är nu vårt tredje största spel sett till intäkter i juni. Om detta momentum håller i sig är spelet på god väg att bli vårt näst största innan Q4 är slut.
“Vi är särskilt stolta över dessa resultat, efter en lång och fokuserad soft launch där vi fördubblade den genomsnittliga intäkten per daglig aktiv användare (ARPDAU) och optimerade spelet till en titel som kan skalas lönsamt. Vårt mål för globalt lanserade spel är att nå minst 500 MSEK i livstidsintäkter — och för Crozzle har den resan nu påbörjats.
“Våra justerade intäkter i Q3 minskade med 7 % till 63 MSEK och vi genererade en EBITDA-marginal på 20 %. Valutafluktuationer hade en ovanligt stor påverkan under kvartalet. Hade USD/SEK-kursen varit oförändrad jämfört med förra året, hade vår rapporterade omsättning endast minskat med 1 %. Justerat för avyttringen av Primetime i Q2 visar verksamhetens intäkter en tillväxt på 1 % mätt i USD.
“På samma sätt — sett till inledningen av Q4 — är den underliggande tillväxten fortsatt stark, även om valutavolatilitet kan skymma den på kort sikt. Positivt är att i takt med att UA-investeringarna ökar i USD under Crozzles uppskalning, blir affären mer naturligt hedgad, då en större andel av de intjänade dollarna återinvesteras under samma tidsperiod.
“Det är också värt att lyfta den tydliga förbättringen i ARPDAU, som har ökat med 14% jämfört med förra året. Det speglar det starka momentum vi har i produktutvecklingen — särskilt i vårt största spel Quizkampen.
“Vår nya tekniska plattform gör att vi kan bygga spel snabbare utan att tumma på kvaliteten. Vi har nu tre nya ordspel i vår pipeline, samt två pusselspel som har varit i test sedan förra året. Genom att återanvända kärnfunktionalitet och arbeta modulärt kortar vi tiden till marknad och minskar utvecklingskostnaderna.
“Förändringen i hur vi bygger spel — i kombination med Crozzles starka utveckling — har injicerat ny energi i hela organisationen. Vi ser fram emot att fortsätta bevisa vår förmåga att skapa innovativa och skalbara spel inom ordspelsgenren.
“Tack till alla på MAG som har lagt grunden för vårt nästa kapitel,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.
Perioden september 2024 – maj 2025 i sammandrag (9 månader):
Presentation & rapport
Den 25 juni 2025 kl. 10:00 CET presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen här www.twitch.com/maginteractive
Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på de sociala media-plattformarna X och Bluesky under dagen, skriv på X till @d_hasselberg eller @maginteractive eller till @mag-official på Bluesky.
Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig påhttps://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.
Informationen är sådan som MAG Interactive är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-06-25 08:00 CET.
Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination, Crozzle och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com
För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se
Aktierekommendationer
Analyser
Oljepriset
Aktierekommendationer
Analyser
Oljepriset
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 444,30