MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-maj 2024/2025

MAG Interactive genererade 63 MSEK i justerad nettoomsättning, en minskning med 7% jämfört med föregående år. Bolaget skalar upp user acquisition bakom Crozzle och bygger vidare på spelets positiva momentum.

Perioden mars – maj 2025 i sammandrag:

  • Justerad EBITDA för kvartalet var 12 442 TSEK (18 340 TSEK), en minskning med 5 899 TSEK
  • Koncernens nettoomsättning för kvartalet var 62 968 TSEK (69 811 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 10%
  • Koncernens justerade nettoomsättning för kvartalet var 62 968 TSEK (67 977 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 7%
  • Koncernens justerade nettoomsättning i USD för kvartalet var 6 438 TUSD (6 353 TUSD), vilket motsvarar en ökning med 1%
  • Koncernens spelbidrag för kvartalet var 40 554 TSEK (48 147 TSEK), en minskning med 16%
  • Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för kvartalet 7,1 US cents (6,3 US cents), en ökning med 14%
  • Resultat per aktie under kvartalet var -0,13 SEK/aktie (0,13 SEK/aktie)
  • Justerat resultat per aktie under kvartalet var -0,13 SEK/aktie (0,13 SEK/aktie)
  • Kostnader för user acquisition för kvartalet uppgick till 12 728 TSEK (12 334 TSEK)
  • Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,0 miljoner respektive 2,4 miljoner under kvartalet, en minskning med 13% respektive 19%

VD-kommentar i sammandrag

“I slutet av Q3 och in i Q4 har vi kraftigt accelererat uppskalningen av vårt nya spel, Crozzle. Under de sista veckorna i juni är investeringsnivån i user acquisition (UA) på mer än dubbla takten jämfört med genomsnittet för Q3 — som alltid styrt av den avkastning vi ser i våra datamodeller.

“Denna ökade investering har redan gett resultat: Crozzle är nu vårt tredje största spel sett till intäkter i juni. Om detta momentum håller i sig är spelet på god väg att bli vårt näst största innan Q4 är slut.

“Vi är särskilt stolta över dessa resultat, efter en lång och fokuserad soft launch där vi fördubblade den genomsnittliga intäkten per daglig aktiv användare (ARPDAU) och optimerade spelet till en titel som kan skalas lönsamt. Vårt mål för globalt lanserade spel är att nå minst 500 MSEK i livstidsintäkter — och för Crozzle har den resan nu påbörjats.

“Våra justerade intäkter i Q3 minskade med 7 % till 63 MSEK och vi genererade en EBITDA-marginal på 20 %. Valutafluktuationer hade en ovanligt stor påverkan under kvartalet. Hade USD/SEK-kursen varit oförändrad jämfört med förra året, hade vår rapporterade omsättning endast minskat med 1 %. Justerat för avyttringen av Primetime i Q2 visar verksamhetens intäkter en tillväxt på 1 % mätt i USD.

“På samma sätt — sett till inledningen av Q4 — är den underliggande tillväxten fortsatt stark, även om valutavolatilitet kan skymma den på kort sikt. Positivt är att i takt med att UA-investeringarna ökar i USD under Crozzles uppskalning, blir affären mer naturligt hedgad, då en större andel av de intjänade dollarna återinvesteras under samma tidsperiod.

“Det är också värt att lyfta den tydliga förbättringen i ARPDAU, som har ökat med 14% jämfört med förra året. Det speglar det starka momentum vi har i produktutvecklingen — särskilt i vårt största spel Quizkampen. 

“Vår nya tekniska plattform gör att vi kan bygga spel snabbare utan att tumma på kvaliteten. Vi har nu tre nya ordspel i vår pipeline, samt två pusselspel som har varit i test sedan förra året. Genom att återanvända kärnfunktionalitet och arbeta modulärt kortar vi tiden till marknad och minskar utvecklingskostnaderna.

“Förändringen i hur vi bygger spel — i kombination med Crozzles starka utveckling — har injicerat ny energi i hela organisationen. Vi ser fram emot att fortsätta bevisa vår förmåga att skapa innovativa och skalbara spel inom ordspelsgenren.

“Tack till alla på MAG som har lagt grunden för vårt nästa kapitel,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive. 

Perioden september 2024 – maj 2025 i sammandrag (9 månader):

  • Justerad EBITDA för perioden var 48 816 TSEK (60 471 TSEK), en minskning med 11 654 TSEK
  • Koncernens nettoomsättning för perioden var 198 998 TSEK (216 947 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 8%
  • Koncernens justerade nettoomsättning för perioden var 196 592 TSEK (211 569 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 7%
  • Koncernens justerade nettoomsättning i USD för perioden var 18 867 TUSD (19 884 TUSD), vilket motsvarar en minskning med 5%
  • Koncernens spelbidrag för perioden var 132 086 TSEK (156 485 TSEK), en minskning med 16%
  • Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för perioden 6,8 US cents (6,5 US cents), en ökning med 5%
  • Resultat per aktie under perioden var -0,05 SEK/aktie (-0,18 SEK/aktie)
  • Justerat resultat per aktie under perioden var 0,09 SEK/aktie (0,53 SEK/aktie)
  • Kostnader för user acquisition för perioden uppgick till 37 866 TSEK (31 774 TSEK)
  • Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,0 miljoner respektive 2,5 miljoner under perioden, en minskning med 10% respektive 15%

Presentation & rapport
Den 25 juni 2025 kl. 10:00 CET presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen här www.twitch.com/maginteractive
Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på de sociala media-plattformarna X och Bluesky under dagen, skriv på X till @d_hasselberg eller @maginteractive eller till @mag-official på Bluesky.
Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig påhttps://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.

Informationen är sådan som MAG Interactive är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-06-25 08:00 CET.

Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination, Crozzle och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se

Läs mer på Cision

Ämnen i artikeln


MAG Interactive

Senast

11,15

1 dag %

10,40%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.