”Vi fortsatte att öka orderingången under Q2, vilket är det tredje raka kvartalet med tillväxt. Orderingången ökade med 13,3 % jämfört med föregående år, drivet av flera nya ARR-affärer. Detta speglar framgången med vår strategi och våra pågående kommersiella investeringar. Dock har en svagare ad hoc-efterfrågan från icke-abonnerande kunder tillsammans med effekterna av tidigare aviserad utfasning av lågmarginalkontrakt och extraordinärt kontraktsbortfall tillfälligt tyngt kvartalets resultat. De nya ARR-affärerna stärker dock våra intäkters hållbarhet och förutsägbarhet framåt. De kostnadsbesparingar som genomfördes under H1 får full effekt från och med Q3 och kommer stödja en positiv marginalutveckling under H2 2025. Vi ser ett fortsatt starkt och tilltagande ARR-momentum, vilket stärker vår tilltro till verksamhetens strategiska riktning.” - Anders Dahl, CEO

Q2 i sammandrag

  • Orderingången ökade med 13,3 % jämfört med föregående år, drivet av 10,5 MSEK i ARR-affärer, vilket understryker den positiva effekten av vår förfinade strategi och fortsatta kommersiella investeringar.
  • ARR uppgick till 121,1 MSEK, vilket motsvarar en underliggande årlig ökning om 1,2 % (eller 1,4 MSEK) exklusive utfasade kontrakt och tidigare aviserat extraordinärt kontraktsbortfall. ARR från nya kunder uppgick till 7,0 MSEK i kvartalet. 3,0 MSEK i ARR som såldes under kvartalet har kontrakterat startdatum i Q3 och är ej inkluderat i ARR-basen för Q2. Rapporterad ARR minskade med 24,4 % från 160,1 MSEK.
  • Rapporterad nettoomsättning (inkl. utfasade kontrakt och extraordinärt kontraktsbortfall) uppgick till 54,8 (70,0) MSEK, motsvarande en minskning med 21,7 %, eller 21,2 % organiskt.
  • Rapporterade abonnemangsintäkter (inkl. utfasade kontrakt och extraordinärt kontraktsbortfall) minskade med 17,2 % till 35,5 (42,8) MSEK. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 3,9 % till 12,2 (12,7) MSEK och från övriga kunder med 50,6 % till 7,1 (14,3) MSEK.
  • Justerad EBITDA-Capex uppgick till -5,2 (5,6) MSEK till en marginal om -9,5 % (8,0 %).
  • Det svenska kostnadsbesparingsinitiativet och flytten av det svenska huvudkontoret slutfördes, vilket genererar cirka 14 MSEK i årliga besparingar från Q3.

H1 i sammandrag

  • Rapporterad nettoomsättning (inkl. utfasade kontrakt och extraordinärt kontraktsbortfall) minskade med 17,3 %, eller 16,6 % organiskt, till 113,8 (137,5) MSEK.
  • Rapporterade abonnemangsintäkter (inkl. utfasade kontrakt och extraordinärt kontraktsbortfall) minskade med 15,1 % till 72,1 (84,9) MSEK. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 9,8 % till 24,0 (26,6) MSEK och från övriga kunder med 31,3 % till 17,8 (25,9) MSEK.
  • Justerad EBITDA-Capex uppgick till -11,8 (6,8) MSEK med en marginal på -10,4 % (5,0 %).
  • Två kostnadsbesparingsinitiativ i Sverige och Storbritannien, tillsammans med flytten av det svenska huvudkontoret, slutfördes och beräknas generera cirka 22 MSEK i årliga besparingar från Q3.

Händelser under och efter kvartalets utgång

  • Det offentliggjordes att Filip Tottie avgår som CFO.
  • Årsstämman 2024 beslutade om omval av Dan Foreman som styrelseordförande samt Ulrich Boyer, Fredrik Lundqvist, Ashkan Senobari, Eric Gustavsson och Ludvig Blomqvist som styrelseledamöter. Årsstämman beslutade vidare om en utdelning om 1,23 kronor per aktie.
  • Bolaget förväntar sig en marginalförbättring under andra halvåret 2025, drivet av högre intjäningskvalitet och förutsägbarhet till följd av fortsatt positiv försäljningsutveckling, tillväxt i ARR samt effekterna av genomförda kostnadsbesparingar. Detta ger en stark grund för långsiktigt värdeskapande. Den svagare ad hoc-marknaden och tidpunkten för intäktsredovisning kan dock begränsa möjligheterna att överträffa fjolårets justerade EBITDA-Capex-marginal på 4,3 %.

Finansiell sammanfattning

MSEK
Q2 2025
Q2 2024
Δ
H1 2025
H1 2024
Δ
R12M
2024
Δ
ARR
121,1
160,1
-24,4 %
121,1
160,1
-24,4 %
121,1
161,6
-25,1 %
Nettoomsättning
54,8
70,0
-21,7 %
113,8
137,5
-17,3 %
244,7
268,5
-8,9 %
varav abonnemangsintäkter
35,5
42,8
-17,2 %
72,1
84,9
-15,1 %
153,6
166,5
-7,7 %
Bruttomarginal
72,7 %
76,9 %
-4,2
74,5 %
76,0 %
-1,5
74,2 %
75,0 %
-0,8
Justerad EBITDA-Capex
-5,2
5,6
-10,8
-11,8
6,8
-18,7
-7,1
11,6
-18,7
Justerad EBITDA-Capex, marginal
-9,5 %
8,0 %
-17,5
-10,4 %
5,0 %
-15,4
-2,9 %
4,3 %
-7,2
Resultat efter skatt
-16,0
1,3
-17,2
-30,9
0,7
-31,6
-33,3
-1,7
-31,6
Vinstmarginal
-29,1 %
1,8 %
-30,9
-27,1 %
0,5 %
-27,7
-13,6 %
-0,6 %
-13,0
Periodens kassaflöde
-18,9
-18,8
-0,1
-15,9
-13,5
-2,4
0,3
2,7
-2,4
Nettokassa
25,2
24,9
0,3
25,2
24,9
0,3
25,2
41,1
-15,9
Resultat per aktie (kr)
-2,03
0,16
-2,19
-3,93
0,09
-4,02
-4,24
-0,22
-4,02
Genomsnittligt antal aktier
7 863 186
7 863 186
0,0 %
7 863 186
7 863 186
0,0 %
7 863 186
7 863 186
0,0 %

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Dahl, VD
+46 702 75 84 45

E-post: ir@nepa.com

Finansiella rapporter
Samtliga finansiella rapporter publiceras på Nepas hemsida: http://nepa.com/investor-relations

Denna information är sådan information som Nepa är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-08-15 08:00 CEST.

Om Nepa
Nepa är ett ledande företag inom varumärkesutveckling och optimering av marknadsföring. Genom att kombinera modern research med den senaste tekniken, djup expertis och innovativa lösningar, hjälper Nepa några av världens mest kända varumärken att skapa tillväxt genom data. Med huvudkontor i Stockholm, Sverige, och kontor i Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, USA och Indien hjälper Nepa företag i över 50 länder. Företaget är listat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2016.

Redeye AB är Nepas Certified Adviser. Fullständig kontaktinformation finns på nepa.com/investor-relations.

Bifogade filer
2025 08 15 Delårsrapport Nepa AB Q2 2025

Läs mer på MFN

Ämnen i artikeln


Nepa

Senast

16,90

1 dag %

−0,59%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån