RMD:s system för varmgångsdetektion i drift

Under första halvan av 2025 utvecklade RMD på uppdrag av kund ett system för varmgångsdetektion och kontinuerlig temperaturövervakning av hjullagerboxar. RMD har nu installerat det första systemet i ett av de lok som används av SSAB:s växlingsoperatör VÄTE Trafik i Borlänge och Oxelösund. Inom kort kommer samtliga växlingslok som används för uppdraget att utrustas med systemet. Arbetet beräknas vara klart i slutet av oktober.

VÄTE Trafiks SM42-6Dg-lok förses nu med smarta bultar med temperatursensorer från RMD:s partner Strainlabs. Sensorerna kopplas till de PMU-enheter som redan är installerade på loken. Temperaturdatan analyseras via PMU:erna och visualiseras sedan i en anpassad version av RMD:s applikation MyTrain. Systemet gör det möjligt att övervaka temperaturer och avvikelser i kontinuerligt. Lokföraren får en tydlig överblick via ett visuellt gränssnitt, samtidigt som mätdata kan sparas för analys.

Varför är det här viktigt?
Varmgång av lager inom är inom godsjärnvägen en tydlig orsak till urspårning. För att skydda anläggningen sker därför idag varmgångsdetektion på ett antal fasta geografiska platser runtom i landet. Totalt sett har Trafikverket cirka 110 ”detektorplatser”, men de är glest utspridda över landets 14 000 km järnväg. En skada kan alltså förbli oupptäckt under lång tid.

RMD:s system för varmgångsdetektion kan installeras på alla typer av lok och vagnar och det övervakar temperaturen kontinuerligt och i realtid. Det blir alltså möjligt för lokföraren att direkt vidta åtgärder om ett problem uppstår.

Nyttan för operatörer
För godstransportörer innebär systemet minskad risk för akuta driftstopp och följdförseningar. Tidiga indikationer på avvikelser gör att underhåll kan planeras mer effektivt, vilket sänker kostnaderna och ökar driftsäkerheten. Den kontinuerliga datainsamlingen bidrar också till ett bättre beslutsunderlag för både daglig drift och långsiktig underhållsplanering.

Nyttan för en hel bransch
Under 2025 påbörjade Tågföretagens försäkringspartner ett arbete med att revidera det ”Risk Management Program” som funnits på plats sedan 2007. Tanken är att de medlemmar som implementerar riskförebyggande teknik ska erbjudas lägre premier, eftersom färre incidenter och skador gynnar hela branschen. Lägre riskkostnader skulle också kunna fungera som ett incitament som driver på digitaliseringen av Sveriges tåg.

RMD utökar produktportföljen
Systemet för varmgångsdetektion är tillgängligt för försäljning. Varje installation kan konfigureras med egna gränsvärden och avvikelsenivåer för larm, vilket ger en flexibel och tillförlitlig övervakning. Systemet för varmgångsdetektion kan enkelt installeras på alla typer av vagnar och lok. 

Om Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ)

RMD är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på NGM Nordic SME.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail: jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Läs mer på Cision



1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

1,62%

Senast

2 689,35

1 mån
Loading market data...