SKF Kv2 2025: Ytterligare ett kvartal med motståndskraftig marginal
Igår, 07:30
Igår, 07:30
SKF Kv2 2025: Ytterligare ett kvartal med motståndskraftig marginal
Göteborg, 18 July 2025
Kv2 2025
Nyckeltal, Mkr där annat ej anges | Kv2 2025 | Kv2 2024 | Halvår 2025 | Halvår 2024 |
Nettoomsättning | 23 166 | 25 606 | 47 132 | 50 305 |
Organisk tillväxt, % | −0,2 | −6,6 | −1,8 | −6,8 |
Justerat rörelseresultat | 3 090 | 3 324 | 6 323 | 6 627 |
Justerad rörelsemarginal, % | 13,3 | 13,0 | 13,4 | 13,2 |
Rörelseresultat | 1 300 | 2 489 | 4 185 | 5 482 |
Rörelsemarginal, % | 5,6 | 9,7 | 8,9 | 10,9 |
Periodens justerat resultat | 2 373 | 2 498 | 4 669 | 4 810 |
Periodens resultat | 583 | 1 663 | 2 531 | 3 665 |
Nettokassaflöde från operativa aktiviteter | 2 817 | 2 152 | 3 794 | 3 933 |
Resultat i kronor per aktie | 1,13 | 3,36 | 5,08 | 7,50 |
Justerat resultat i kronor per aktie | 5,06 | 5,19 | 9,77 | 10,02 |
Rickard Gustafson, Vd och koncernchef:
“Det är glädjande att vår justerade rörelsemarginal har förbättrats år-över-år, trots att den organiska försäljningen var relativt oförändrad och väsentliga valutaeffekter. Vi har fortsatt vårt hårda arbete med att skapa en stabil grund för framtiden, bland annat genom pågående åtgärder för att anpassa verksamheten.
Motståndskraftig marginal på marknader med blandad efterfrågan
Vår organiska försäljning minskade under andra kvartalet med -0,2% jämfört med förra året. För industriverksamheten ökade den organiska försäljningen i alla regioner, särskilt i Asien där det delvis berodde på gynnsam timing av leveranser. I Europa förbättrades försäljningsvolymerna sekventiellt tack vare starkare efterfrågan inom flygindustrin samt på smörj- och magnetsystem.
Fordonsverksamheten mötte fortsatt utmanande marknadsförhållanden globalt, med undantag för elfordon, vilket resulterade i en organisk försäljningsnedgång jämfört med förra året.
Vi levererade en stark justerad rörelsemarginal på 13,3% trots blandad efterfrågan och betydande negativa valutaeffekter. Den starka marginalen förklaras av prissättning, portföljhantering och effektiv kostnadskontroll. Vi har till stor del kompenserat för ökade tullkostnader. Med nuvarande tullnivåer räknar vi med att fortsätta så även under tredje kvartalet, där fordonsverksamheten står för den större delen av nettoeffekten.
I kvartalet var det stora jämförelsestörande poster eftersom hela kostnaden för det tidigare aviserade effektiviseringsprogrammet redovisades. Eftersom separationen av fordonsverksamheten börjar intensifieras ryms även successivt högre separationskostnader i jämförelsestörande poster. Dessutom redovisade vi en kapitalvinst på 0,8 mdkr. På grund av timingeffekter var kostnader relaterade till regionaliseringen av vår tillverkning låga under kvartalet. Totalt uppgick jämförelsestörande poster till -1,8 mdkr.
Kassaflödet ökade till 2,8 mdkr (2,2) tack vare förbättrat rörelsekapital, där leverantörsskulder bidrog positivt.
En mer konkurrenskraftig industriverksamhet
Stärkt operativ och kommersiell exekvering är centrala områden för att skapa betydande kundvärde på utvalda marknader. Som en del av vår förbättrade operativa exekvering har vi skyndsamt lyckats anpassa vår organisation till de senaste årens snabbföränderliga marknadsförhållanden, vilket bidragit till vår motståndskraftiga marginal.
Som ett led i att ytterligare stärka vår konkurrenskraft innebär den tidigare aviserade anpassningen av vår industriverksamhet, som möjliggörs av separationen av fordonsverksamheten, en bruttominskning av cirka 1 700 tjänster, vilket främst gäller tjänstemän i Europa. Efter återanställningar i samband med vår pågående strategiska omställning av verksamheten blir nettominskningen cirka 1 200 tjänster. Dessa åtgärder är svåra, men nödvändiga att vidta för att säkra vår framtida konkurrenskraft. Besparingarna beräknas uppgå till cirka 2 mdkr och kommer mer än väl att kompensera för negativa synergier från separationen av fordonsverksamheten. Hela den årliga besparingstakten förväntas uppnås under 2027, med en relativt linjär takt mellan 2026 och 2027. I besparingarna ingår även en minskning av antalet konsulter och andra kostnadsbesparande åtgärder. Omstruktureringskostnaderna redovisas i sin helhet under detta kvartal som jämförelsestörande poster och uppgår till 2 mdkr, där påverkan på kassaflödet främst förväntas under 2026. Den pågående översynen av vår fordonsverksamhet, däribland personalåtgärder, och dess effekter kommer att presenteras på vår kapitalmarknadsdag den 11 november.
På marknaden för vår flygindustriaffär har vi förbättrat vårt resultat genom kommersiell exekvering, inklusive prioritering av portföljen och prisjusteringar. Till följd av den strategiska översyn som inleddes 2023 har flygindustrins resultat förbättrats avsevärt med en årlig försäljningstillväxt på 12% och en ökad justerad rörelsemarginal på 8 procentenheter mellan 2022 och 2025. Vi är nu väl positionerade för framtida lönsam tillväxt tack vare attraktiva långsiktiga kontrakt med stora kunder, en ökad närvaro på eftermarknaden och en operativ struktur som gör att vi kan serva våra kunder på ett effektivt sätt. Vi genomför liknande initiativ i andra delar av vår Industriverksamhet för att främja långsiktig värdeskapande.
Marknadsutsikter
Även om den globala ekonomiska utvecklingen medför osäkra marknadsutsikter, förväntar vi oss att den organiska försäljningen blir relativt oförändrad under tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år.”
Marknadsutsikter och prognos
Marknadsutsikter
Prognos kv3 2025
Prognos för helåret 2025
En webcast kommer att hållas den 18 juli 2025 kl. 09:00:
Tel: 08 5051 0031
Aktiebolaget SKF
(publ)
För ytterligare information vänligen kontakta:
Press Relations: Carl Bjernstam, +46 31-337 2517; +46 722 201 893; carl.bjernstam@skf.com
Investor Relations: Sophie Arnius, +46 31-337 8072; +46 705 908072; sophie.arnius@skf.com
Halvårsrapporten som presenteras i detta pressmeddelande innehåller finansiell information och insiderinformation som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 18 juli 2025 kl. 07.30 CEST.
Sedan 1907 har SKF tillverkat några av världens mest innovativa lager, tätningar, smörjsystem, lösningar för tillståndsövervakning samt tjänster för att minska friktion. Mindre friktion innebär att energi sparas, och genom att minska den gör vi industrin smartare, mer konkurrenskraftig och mer energieffektiv vilket bygger en mer hållbar framtid där vi alla kan göra mer med mindre. SKF finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2024 uppgick till 98 722 MSEK och antalet anställda var 38 743. www.skf.com
® SKF is a registered trademark of the SKF Group.
Igår, 07:30
SKF Kv2 2025: Ytterligare ett kvartal med motståndskraftig marginal
Göteborg, 18 July 2025
Kv2 2025
Nyckeltal, Mkr där annat ej anges | Kv2 2025 | Kv2 2024 | Halvår 2025 | Halvår 2024 |
Nettoomsättning | 23 166 | 25 606 | 47 132 | 50 305 |
Organisk tillväxt, % | −0,2 | −6,6 | −1,8 | −6,8 |
Justerat rörelseresultat | 3 090 | 3 324 | 6 323 | 6 627 |
Justerad rörelsemarginal, % | 13,3 | 13,0 | 13,4 | 13,2 |
Rörelseresultat | 1 300 | 2 489 | 4 185 | 5 482 |
Rörelsemarginal, % | 5,6 | 9,7 | 8,9 | 10,9 |
Periodens justerat resultat | 2 373 | 2 498 | 4 669 | 4 810 |
Periodens resultat | 583 | 1 663 | 2 531 | 3 665 |
Nettokassaflöde från operativa aktiviteter | 2 817 | 2 152 | 3 794 | 3 933 |
Resultat i kronor per aktie | 1,13 | 3,36 | 5,08 | 7,50 |
Justerat resultat i kronor per aktie | 5,06 | 5,19 | 9,77 | 10,02 |
Rickard Gustafson, Vd och koncernchef:
“Det är glädjande att vår justerade rörelsemarginal har förbättrats år-över-år, trots att den organiska försäljningen var relativt oförändrad och väsentliga valutaeffekter. Vi har fortsatt vårt hårda arbete med att skapa en stabil grund för framtiden, bland annat genom pågående åtgärder för att anpassa verksamheten.
Motståndskraftig marginal på marknader med blandad efterfrågan
Vår organiska försäljning minskade under andra kvartalet med -0,2% jämfört med förra året. För industriverksamheten ökade den organiska försäljningen i alla regioner, särskilt i Asien där det delvis berodde på gynnsam timing av leveranser. I Europa förbättrades försäljningsvolymerna sekventiellt tack vare starkare efterfrågan inom flygindustrin samt på smörj- och magnetsystem.
Fordonsverksamheten mötte fortsatt utmanande marknadsförhållanden globalt, med undantag för elfordon, vilket resulterade i en organisk försäljningsnedgång jämfört med förra året.
Vi levererade en stark justerad rörelsemarginal på 13,3% trots blandad efterfrågan och betydande negativa valutaeffekter. Den starka marginalen förklaras av prissättning, portföljhantering och effektiv kostnadskontroll. Vi har till stor del kompenserat för ökade tullkostnader. Med nuvarande tullnivåer räknar vi med att fortsätta så även under tredje kvartalet, där fordonsverksamheten står för den större delen av nettoeffekten.
I kvartalet var det stora jämförelsestörande poster eftersom hela kostnaden för det tidigare aviserade effektiviseringsprogrammet redovisades. Eftersom separationen av fordonsverksamheten börjar intensifieras ryms även successivt högre separationskostnader i jämförelsestörande poster. Dessutom redovisade vi en kapitalvinst på 0,8 mdkr. På grund av timingeffekter var kostnader relaterade till regionaliseringen av vår tillverkning låga under kvartalet. Totalt uppgick jämförelsestörande poster till -1,8 mdkr.
Kassaflödet ökade till 2,8 mdkr (2,2) tack vare förbättrat rörelsekapital, där leverantörsskulder bidrog positivt.
En mer konkurrenskraftig industriverksamhet
Stärkt operativ och kommersiell exekvering är centrala områden för att skapa betydande kundvärde på utvalda marknader. Som en del av vår förbättrade operativa exekvering har vi skyndsamt lyckats anpassa vår organisation till de senaste årens snabbföränderliga marknadsförhållanden, vilket bidragit till vår motståndskraftiga marginal.
Som ett led i att ytterligare stärka vår konkurrenskraft innebär den tidigare aviserade anpassningen av vår industriverksamhet, som möjliggörs av separationen av fordonsverksamheten, en bruttominskning av cirka 1 700 tjänster, vilket främst gäller tjänstemän i Europa. Efter återanställningar i samband med vår pågående strategiska omställning av verksamheten blir nettominskningen cirka 1 200 tjänster. Dessa åtgärder är svåra, men nödvändiga att vidta för att säkra vår framtida konkurrenskraft. Besparingarna beräknas uppgå till cirka 2 mdkr och kommer mer än väl att kompensera för negativa synergier från separationen av fordonsverksamheten. Hela den årliga besparingstakten förväntas uppnås under 2027, med en relativt linjär takt mellan 2026 och 2027. I besparingarna ingår även en minskning av antalet konsulter och andra kostnadsbesparande åtgärder. Omstruktureringskostnaderna redovisas i sin helhet under detta kvartal som jämförelsestörande poster och uppgår till 2 mdkr, där påverkan på kassaflödet främst förväntas under 2026. Den pågående översynen av vår fordonsverksamhet, däribland personalåtgärder, och dess effekter kommer att presenteras på vår kapitalmarknadsdag den 11 november.
På marknaden för vår flygindustriaffär har vi förbättrat vårt resultat genom kommersiell exekvering, inklusive prioritering av portföljen och prisjusteringar. Till följd av den strategiska översyn som inleddes 2023 har flygindustrins resultat förbättrats avsevärt med en årlig försäljningstillväxt på 12% och en ökad justerad rörelsemarginal på 8 procentenheter mellan 2022 och 2025. Vi är nu väl positionerade för framtida lönsam tillväxt tack vare attraktiva långsiktiga kontrakt med stora kunder, en ökad närvaro på eftermarknaden och en operativ struktur som gör att vi kan serva våra kunder på ett effektivt sätt. Vi genomför liknande initiativ i andra delar av vår Industriverksamhet för att främja långsiktig värdeskapande.
Marknadsutsikter
Även om den globala ekonomiska utvecklingen medför osäkra marknadsutsikter, förväntar vi oss att den organiska försäljningen blir relativt oförändrad under tredje kvartalet jämfört med samma period föregående år.”
Marknadsutsikter och prognos
Marknadsutsikter
Prognos kv3 2025
Prognos för helåret 2025
En webcast kommer att hållas den 18 juli 2025 kl. 09:00:
Tel: 08 5051 0031
Aktiebolaget SKF
(publ)
För ytterligare information vänligen kontakta:
Press Relations: Carl Bjernstam, +46 31-337 2517; +46 722 201 893; carl.bjernstam@skf.com
Investor Relations: Sophie Arnius, +46 31-337 8072; +46 705 908072; sophie.arnius@skf.com
Halvårsrapporten som presenteras i detta pressmeddelande innehåller finansiell information och insiderinformation som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 18 juli 2025 kl. 07.30 CEST.
Sedan 1907 har SKF tillverkat några av världens mest innovativa lager, tätningar, smörjsystem, lösningar för tillståndsövervakning samt tjänster för att minska friktion. Mindre friktion innebär att energi sparas, och genom att minska den gör vi industrin smartare, mer konkurrenskraftig och mer energieffektiv vilket bygger en mer hållbar framtid där vi alla kan göra mer med mindre. SKF finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2024 uppgick till 98 722 MSEK och antalet anställda var 38 743. www.skf.com
® SKF is a registered trademark of the SKF Group.
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
Igår, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70