Tillväxt i byråintäkt och stor lönsamhetsförbättring trots avvaktande marknad
26 augusti, 08:30
26 augusti, 08:30
Tillväxt i byråintäkt och stor lönsamhetsförbättring trots avvaktande marknad
Andra kvartalet 1 april–30 juni, Koncernen
Perioden 1 januari–30 juni, Koncernen
Viktiga händelser 1 april–30 juni 2025
Viktiga händelser efter periodens slut
Säsongsvariationer
Försäljningen varierar över kvartalen. Dotterbolagens försäljning fluktuerar över året i linje med totala medie- och kommunikationsinvesteringar i marknaden där historiskt sett kvartal två och fyra är de starkaste perioderna.
VD har ordet
Under kvartalet uppgick omsättningen till 70 mkr (77) en minskning med 9%, byråintäkten (bruttovinsten) uppgick till 23,1 mkr (18,6) och EBITDA-resultatet ökade till 6,6 mkr (3,4). EBITDA-marginalen ökade därmed till 9,3% från 4,4 % föregående år.
Andra kvartalets utfall kom in starkare än budget, mycket för att vändningen av ett flertal bolag med BANG i spetsen föll på plats tidigare än förväntat. För Thinc Collectives och branschens säsong gäller normalt att Q1 är medelstarkt, Q2 lite starkare än Q1, Q3 svagt och Q4 mycket starkt. Men Q2 blev alltså till och med starkare än vi själva hoppats.
Att Thinc får utväxling än snabbare och bättre än tidigare är mycket bra tecken på vår styrka och att kontinuitet i sälj och samarbete ger resultat.
Marknaden och Thinc Collective
Koncernen gläds åt att vi med jämna mellanrum får nya stora kunder men överlag består den stora ökningen från föregående år av två delar; BANGs fantastiska vändning och att koncernens alla bolag vart och ett bidragit med en liten ökning. Sammanfattningsvis handlar det mycket om målmedvetet arbete med besparingar, sunt affärsmannaskap och gediget säljarbete. Med snabb tillväxt kommer växtutmaningar och tillsammans har vi steg för steg låst upp knutarna för att idag kunna leverera en rejäl vinst.
Marknaden är något trögare än vad Thinc uppvisar (enligt IRM och Sveriges Mediebyråer) och inte bara säljarbete och besparing ligger bakom Thincs tillväxt. Kunderna efterfrågar allt oftare vårt helhetserbjudande och merförsäljning står för stor del av den ökade vinsten. Vi breddar vårt erbjudande hos befintliga kunder och förutom ökad kundnöjdhet så ger det en bra avkastning på nedlagd tid.
Vår närmaste framtid
Vi har lanserat våra färdigutvecklade egna lösningar inom digital och AI-baserad teknik och i testfasen har vi redan sett bra resultat i form av uppdrag åt våra kunder. Tjänsterna AI-SEO (sökmotoroptimering), ABM (account-based-marketing) och dataprospektering hjälper kunderna med effektiviteten och tar oss in på nya områden hos kund. Dessa områden kommer att utvecklas under året och allt tydligare bli en del av Thincs erbjudande och kundnytta.
Upphandlingsteamet och BANG har nyligen vunnit Stockholms stad som kund inom event och vi inväntar besked från ett stort antal upphandlingar. Vi har flyttat in i nya lokaler i Göteborg på den dynamiska Masthuggskajen där vi med stor hörsal och egen studio kan växa och ännu bättre ta emot kunder och partners.
Vi har haft framgång i våra globala samarbeten och knyter till oss både kunder och partners genom detta. Jag ser fram emot ett fin utveckling för Thinc under andra halvåret med fler, nya spännande paketeringar.
Anders Wallqvist, VD
Göteborg i augusti 2025
Denna information är sådan som Thinc Collective AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-08-26 08:30 CET.
Thinc Collective är en kommunikationskoncern som erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Gruppens kompetensområden omfattar allt från data, analys, teknikutveckling och SaaS-system till kommunikation, reklam, media, PR och brand experience. Bolagen arbetar strategiskt såväl som kreativt och operativt. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective är verksamma inom Norden.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Wallqvist, VD, Thinc Collective AB
070-722 08 42
anders.wallqvist@thinccollective.se
26 augusti, 08:30
Tillväxt i byråintäkt och stor lönsamhetsförbättring trots avvaktande marknad
Andra kvartalet 1 april–30 juni, Koncernen
Perioden 1 januari–30 juni, Koncernen
Viktiga händelser 1 april–30 juni 2025
Viktiga händelser efter periodens slut
Säsongsvariationer
Försäljningen varierar över kvartalen. Dotterbolagens försäljning fluktuerar över året i linje med totala medie- och kommunikationsinvesteringar i marknaden där historiskt sett kvartal två och fyra är de starkaste perioderna.
VD har ordet
Under kvartalet uppgick omsättningen till 70 mkr (77) en minskning med 9%, byråintäkten (bruttovinsten) uppgick till 23,1 mkr (18,6) och EBITDA-resultatet ökade till 6,6 mkr (3,4). EBITDA-marginalen ökade därmed till 9,3% från 4,4 % föregående år.
Andra kvartalets utfall kom in starkare än budget, mycket för att vändningen av ett flertal bolag med BANG i spetsen föll på plats tidigare än förväntat. För Thinc Collectives och branschens säsong gäller normalt att Q1 är medelstarkt, Q2 lite starkare än Q1, Q3 svagt och Q4 mycket starkt. Men Q2 blev alltså till och med starkare än vi själva hoppats.
Att Thinc får utväxling än snabbare och bättre än tidigare är mycket bra tecken på vår styrka och att kontinuitet i sälj och samarbete ger resultat.
Marknaden och Thinc Collective
Koncernen gläds åt att vi med jämna mellanrum får nya stora kunder men överlag består den stora ökningen från föregående år av två delar; BANGs fantastiska vändning och att koncernens alla bolag vart och ett bidragit med en liten ökning. Sammanfattningsvis handlar det mycket om målmedvetet arbete med besparingar, sunt affärsmannaskap och gediget säljarbete. Med snabb tillväxt kommer växtutmaningar och tillsammans har vi steg för steg låst upp knutarna för att idag kunna leverera en rejäl vinst.
Marknaden är något trögare än vad Thinc uppvisar (enligt IRM och Sveriges Mediebyråer) och inte bara säljarbete och besparing ligger bakom Thincs tillväxt. Kunderna efterfrågar allt oftare vårt helhetserbjudande och merförsäljning står för stor del av den ökade vinsten. Vi breddar vårt erbjudande hos befintliga kunder och förutom ökad kundnöjdhet så ger det en bra avkastning på nedlagd tid.
Vår närmaste framtid
Vi har lanserat våra färdigutvecklade egna lösningar inom digital och AI-baserad teknik och i testfasen har vi redan sett bra resultat i form av uppdrag åt våra kunder. Tjänsterna AI-SEO (sökmotoroptimering), ABM (account-based-marketing) och dataprospektering hjälper kunderna med effektiviteten och tar oss in på nya områden hos kund. Dessa områden kommer att utvecklas under året och allt tydligare bli en del av Thincs erbjudande och kundnytta.
Upphandlingsteamet och BANG har nyligen vunnit Stockholms stad som kund inom event och vi inväntar besked från ett stort antal upphandlingar. Vi har flyttat in i nya lokaler i Göteborg på den dynamiska Masthuggskajen där vi med stor hörsal och egen studio kan växa och ännu bättre ta emot kunder och partners.
Vi har haft framgång i våra globala samarbeten och knyter till oss både kunder och partners genom detta. Jag ser fram emot ett fin utveckling för Thinc under andra halvåret med fler, nya spännande paketeringar.
Anders Wallqvist, VD
Göteborg i augusti 2025
Denna information är sådan som Thinc Collective AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-08-26 08:30 CET.
Thinc Collective är en kommunikationskoncern som erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Gruppens kompetensområden omfattar allt från data, analys, teknikutveckling och SaaS-system till kommunikation, reklam, media, PR och brand experience. Bolagen arbetar strategiskt såväl som kreativt och operativt. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective är verksamma inom Norden.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Wallqvist, VD, Thinc Collective AB
070-722 08 42
anders.wallqvist@thinccollective.se
Nvidia-rapporten
Analyser
PPM-upphandlingen
Nvidia-rapporten
Analyser
PPM-upphandlingen
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 643,74