Stark intäkts- och användartillväxt igen

Delårsrapport januari-juni 2025

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att rapportera en ökad nettoomsättning med 9% till 496,4 (455,9) Mkr, i fasta valutor var tillväxten cirka 21%. Samtliga intäktsströmmar växte i fasta valutor, annonsintäkterna med cirka 11%, prenumerationsintäkterna med cirka 48% och företagsintäkterna med cirka 53%. EBITDA-resultatet exklusive kostnader för incitamentsprogram ökade med 20% och marginalen uppgick till 42,6% (38,8%), i fasta valutor var ökningen cirka 38%. EBITDA inklusive incitamentkostnader ökade med 5% och EBITDA-marginalen uppgick till 34,8% (36,1%), i fasta valutor var ökningen cirka 24%. Under kvartalet adderades ytterligare 15 miljoner månatliga användare

VD-ord

”Jag är glad att återigen kunna rapportera att vi fortsätter att uppvisa starka organiska tillväxttrender – detta är det fjärde kvartalet i rad där vi växer både i intäkter och antal användare. I fasta valutakurser visade alla intäktsströmmar stabil tillväxt, med ökad tillväxttakt för såväl annons- och prenumerationsintäkter jämfört med det första kvartalet. Under kvartalet växte vi med otroliga 15 miljoner nya användare, och jämfört med Q2 2024 har vi växt med 55 miljoner användare – en tillväxt på 15 %, vilket tydligt understryker vår globala relevans.

Under detta kvartal passerade vi två viktiga milstolpar: fler än 3 miljoner betalande prenumeranter på Truecaller, varav över 1 miljon finns på iOS. Det genomsnittliga antalet prenumeranter ökade med 28% jämfört med samma period föregående år och med 8% jämfört med föregående kvartal. Antalet iOS-prenumeranter ökade med 25% enbart under det andra kvartalet, och ökade med mer än 50% jämfört med motsvarande period föregående år.

Valutaeffekter, främst den senaste tidens kraftiga förstärkning av den svenska kronan (SEK), hade en betydande påverkan på både intäkter och resultat under kvartalet. Nästan alla våra intäkter genereras i andra valutor än SEK, och vi har även en stor del av vår kostnadsbas i utländsk valuta. I fasta valutakurser ökade nettoomsättningen med cirka 21%, medan tillväxten i SEK var 9%. Annonsintäkterna ökade med cirka 11 % i fasta valutakurser men minskade med 1% i SEK. Intäkterna från Premium ökade med cirka 48% i fasta valutakurser och 35% i SEK. Truecaller for Business ökade med cirka 53% i fasta valutakurser och 34% i SEK

EBITDA, exklusive incitamentskostnader, uppskattas ha ökat med 38% i fasta valutakurser. I SEK ökade EBITDA med 20%, och marginalen steg till 42,6 %, jämfört med 38,8% under samma period föregående år.

Trots att vi noterade en viss påverkan på efterfrågan i vår annonsverksamhet till följd av rådande geopolitiska osäkerheter, såg vi också uppmuntrande tecken – såsom prisstabilisering för vårt annonslager. Vi fortsätter att fokusera på att stärka vår kapacitet inom direktförsäljning, både vad gäller vårt erbjudande och vår organisation. Inom programmatisk annonsering har vi lagt till ytterligare åtta nya efterfrågepartners, med särskilt fokus på Mellanöstern och Afrika (MEA), samt arbetat med att öka den genomsnittliga försäljningsvolymen genom olika optimeringar – något som började ge goda resultat under slutet av kvartalet. Under kvartalet lanserade vi en ny annonsenhet, Truecaller Masthead, där annonsörer kan få 100 % share of voice på den inkommande samtalsskärmen. Vi lanserade även Truecaller Play, som samlar alla våra videoannonsmöjligheter under ett och samma tak. Dessutom gjorde vi en mjuklansering av vår AI-baserade rekommendationsmotor, som bygger dynamiska målgrupper och lär sig av utfall. Tidiga tester med kunder som Uber och Bajaj Auto visade lovande resultat med ökade CTR, CPM och konverteringar. Alla dessa initiativ syftar till att skapa ökad sofistikering i vår annonsplattform, vilket kommer att ge resultat över tid. Geografiskt fortsatte MEA-regionen att visa stark tillväxt, men även Indien och resten av världen (RoW) växte i fasta valutakurser.

Prenumerationsintäkterna från Truecaller Premium fortsatte att uppvisa stabil tillväxt: 48 % i fasta valutakurser och 35 % i SEK. Vi såg en accelererad ökning i antalet prenumeranter, särskilt på iOS som ökade med 25% enbart i andra kvatalet, Intäktstrenden var fortsatt stark på både iOS och Android. Trenden är stabil och vi ser nu även ökad tillväxt i Indien, även om alla regioner utvecklas väl både vad gäller antal prenumeranter och intäkter.

Intäkterna från Truecaller for Business växte med 53 % i fasta valutakurser och 34 % i SEK. Tillväxten drivs av god utveckling i hela vår produktportfölj – vår Customer Experience-plattform Verified Business, Business Messaging samt våra nyare riskprodukter. Riskprodukten Number Intelligence är fortfarande den minsta intäktsströmmen inom Truecaller for Business, men dess betydelse ökar snabbt. Fler kreditinstitut och företag inom bank och finans (BFSI) upptäcker nu värdet i den unika data vi kan erbjuda.

Jag är fortsatt optimistisk inför vår tillväxtresa de kommande åren, med positiva användartrender, ökad sofistikering i vår annonsplattform, stark prenumeranttillväxt och ett B2B-erbjudande med stor potential för nya tjänster och djupare partnerskap.

Vårt fokus på att lösa vardagliga kommunikationsproblem – för både privatpersoner och företag – ligger fast. Med en mycket spännande produktplan för de kommande åren ser jag med stor entusiasm fram emot att få fortsätta bygga det här fantastiska bolaget!” säger Rishit Jhunjhunwala, vd Truecaller.

April-juni 2025 (Q2)

Jämförelsesiffror avser april-juni 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 9 procent och uppgick till 496,4 (455,9) Mkr. Nettoomsättningen i fasta valutor ökade med cirka 21 procent.
  • EBITDA exklusive kostnader för incitamentsprogram ökade med 20 procent och uppgick till 211,6 (176,9) Mkr vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 42,6 (38,8) procent. I fast valuta var ökningen cirka 38 procent.
  • EBITDA inklusive kostnader för incitamentsprogram ökade med 5 procent till 172,8 (164,7) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 34,8 (36,1) procent. I fast valuta var ökningen cirka 24 procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 118,0 (123,0) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,34 (0,36) kr före utspädning och 0,34 (0,36) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare (exklusive iOS) i genomsnitt per månad (MAU)ökade med 55,3 miljoner till 426,6 (371,3) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 5 procent i Indien, med 23 procent i Mellanöstern och Afrika och med 18 procent i resten av världen.

Januari-juni 2025

Jämförelsesiffror avser januari-juni 2024

  • Nettoomsättningen ökade med 12 procent och uppgick till 993,3 (883,1) Mkr. Nettoomsättningen i fasta valutor ökade med cirka 20 procent.
  • EBITDA exklusive kostnader för incitamentsprogram ökade med 21 procent och uppgick till 410,2 (339,2) Mkr vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 41,3 (38,4) procent. I fast valuta var ökningen cirka 32 procent.
  • EBITDA inklusive kostnader för incitamentsprogram ökade med 2 procent till 321,8 (315,7) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 32,4 (35,7) procent. I fast valuta var ökningen cirka 13 procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 219,7 (256,1) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,64 (0,74) kr före utspädning och 0,64 (0,74) kr efter utspädning.
  • Omsättningen ökade med 9 procent i Indien, med 25 procent i Mellanöstern och Afrika och med 18 procent i resten av världen.

Presentation av rapporten

Rishit Jhunjhunwala, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor

i en webcast och telefonkonferens, den 18 juli kl 13.00 CEST. Presentationen kommer

att hållas på engelska.

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.

https://truecaller.events.inderes.com/q2-report-2025

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

https://conference.inderes.com/teleconference/?id=50052352

För mer information, kontakta gärna:

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 450 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Läs mer på Cision

Ämnen i artikeln


Truecaller

Senast

59,90

1 dag %

−5,97%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.