Växande paketaffär och kostnadsfokus gav resultatförbättring
17 juli, 11:00
17 juli, 11:00
Växande paketaffär och kostnadsfokus gav resultatförbättring
April – juni 2025
Januari – juni 2025
PostNord redovisar fortsatt resultattillväxt under det andra kvartalet. Det är drivet av en stark utveckling inom paketaffären, framför allt inom business-to-consumer-segmentet, samt pågående förbättringsprogram som bidragit till lägre kostnader.
– Det är glädjande att se hur våra förbättringsinitiativ ger tydliga resultat, helt i linje med plan. Vi har kombinerat ett fokuserat kostnadsarbete med fortsatta investeringar i vårt kunderbjudande – särskilt inom paketaffären, där marknaden fortsatt visar attraktiv tillväxt, säger Annemarie Gardshol, koncernchef och vd PostNord.
Under det första kvartalet meddelade PostNord Danmark att bolaget upphör med brevverksamheten från och med 2026. Under det andra kvartalet har vi inlett arbetet med att anpassa organisationen till de nya förutsättningarna.
I Sverige anpassar vi löpande verksamheten, inklusive prisjusteringar, för att fortsatt bedriva en landstäckande, självfinansierad och lönsam brevverksamhet. I början av juli kommunicerade regeringen ett förslag om förändringar i Postförordningen, som föreslås träda i kraft 2026. Vi välkomnar förslaget, som är ett viktigt steg för att säkra en långsiktigt hållbar posttjänst i hela landet. Förändringen skapar bättre förutsättningar att anpassa verksamheten till minskade brevvolymer och gör det möjligt för PostNord Sverige att fortsatt leverera brevtjänster med hög kvalitet.
Att minska vår klimatpåverkan har länge varit en prioriterad fråga – en viktig del i att möta kundernas förväntningar och säkra vår konkurrenskraft över tid. Vi höjer nu ambitionen ytterligare genom att anta ett långsiktigt mål om nettonollutsläpp i värdekedjan till 2040.
Under andra kvartalet emitterade vi en grön obligation om 750 miljoner kronor. Intresset var stort och emissionen övertecknades kraftigt.
Under det andra kvartalet slutförde PostNord Strålfors förvärvet av 21grams, efter godkännande från Konkurrensverket.
Vi är stärkta av resultatet i årets kundnöjdhetsundersökning – det bästa på tio år. Kundnöjdheten har förbättrats markant, inte minst tack vare fokuserade insatser i hela organisationen. Det märks på samtliga marknader och i PostNord Strålfors.
Vi ser det som ett styrkebesked att vi under kvartalet tilldelades det långsiktiga kreditbetyget A av Nordic Credit Rating. Det bekräftar vår starka finansiella ställning och att den pågående omställningen har en positiv effekt på verksamheten.
Kontaktperson: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication +46 10 436 00 00
Denna information är sådan information som PostNord AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2025 kl. 11:00 CET.
Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2024 hade koncernen cirka 23 300anställda och en omsättning på 37,8 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på group.postnord.com
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com
17 juli, 11:00
Växande paketaffär och kostnadsfokus gav resultatförbättring
April – juni 2025
Januari – juni 2025
PostNord redovisar fortsatt resultattillväxt under det andra kvartalet. Det är drivet av en stark utveckling inom paketaffären, framför allt inom business-to-consumer-segmentet, samt pågående förbättringsprogram som bidragit till lägre kostnader.
– Det är glädjande att se hur våra förbättringsinitiativ ger tydliga resultat, helt i linje med plan. Vi har kombinerat ett fokuserat kostnadsarbete med fortsatta investeringar i vårt kunderbjudande – särskilt inom paketaffären, där marknaden fortsatt visar attraktiv tillväxt, säger Annemarie Gardshol, koncernchef och vd PostNord.
Under det första kvartalet meddelade PostNord Danmark att bolaget upphör med brevverksamheten från och med 2026. Under det andra kvartalet har vi inlett arbetet med att anpassa organisationen till de nya förutsättningarna.
I Sverige anpassar vi löpande verksamheten, inklusive prisjusteringar, för att fortsatt bedriva en landstäckande, självfinansierad och lönsam brevverksamhet. I början av juli kommunicerade regeringen ett förslag om förändringar i Postförordningen, som föreslås träda i kraft 2026. Vi välkomnar förslaget, som är ett viktigt steg för att säkra en långsiktigt hållbar posttjänst i hela landet. Förändringen skapar bättre förutsättningar att anpassa verksamheten till minskade brevvolymer och gör det möjligt för PostNord Sverige att fortsatt leverera brevtjänster med hög kvalitet.
Att minska vår klimatpåverkan har länge varit en prioriterad fråga – en viktig del i att möta kundernas förväntningar och säkra vår konkurrenskraft över tid. Vi höjer nu ambitionen ytterligare genom att anta ett långsiktigt mål om nettonollutsläpp i värdekedjan till 2040.
Under andra kvartalet emitterade vi en grön obligation om 750 miljoner kronor. Intresset var stort och emissionen övertecknades kraftigt.
Under det andra kvartalet slutförde PostNord Strålfors förvärvet av 21grams, efter godkännande från Konkurrensverket.
Vi är stärkta av resultatet i årets kundnöjdhetsundersökning – det bästa på tio år. Kundnöjdheten har förbättrats markant, inte minst tack vare fokuserade insatser i hela organisationen. Det märks på samtliga marknader och i PostNord Strålfors.
Vi ser det som ett styrkebesked att vi under kvartalet tilldelades det långsiktiga kreditbetyget A av Nordic Credit Rating. Det bekräftar vår starka finansiella ställning och att den pågående omställningen har en positiv effekt på verksamheten.
Kontaktperson: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication +46 10 436 00 00
Denna information är sådan information som PostNord AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2025 kl. 11:00 CET.
Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2024 hade koncernen cirka 23 300anställda och en omsättning på 37,8 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på group.postnord.com
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Aktierekommendationer
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
Igår, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70