HAR INTE ÄNDRAT SYN PÅ 2 H - VD
18 juli, 14:15
18 juli, 14:15
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv har inte ändrat sin syn på utvecklingen under det andra halvåret 2025, jämfört med bolagets tidigare bedömning.
Det säger Autolivs vd Mikael Bratt i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
"Den synen är i stort sett i linje med vårt ursprungsscenario. Vi har en lite lägre bilproduktion under andra halvåret, vilket är i linje med vad vi har sagt tidigare. Vi ska fortsätta leverera på våra förbättringsaktiviteter och sedan har vi sagt att fjärde kvartalet är det säsongsmässigt starkaste", säger han.
Autolivs organiska försäljningstillväxt slog förväntningarna både för det andra kvartalet och bolaget höjde prognosen avseende den organiska tillväxten för helåret.
Den förbättrade utsikten handlar inte om någon ändrad syn på marknaden, förtydligar Mikael Bratt.
"Prognoshöjningen handlar om att kompensationen från våra kunder avseende tullavgifterna slår igenom på försäljningen. Vi håller fast vid vår syn på bilproduktionen för helåret", säger han.
Andra kvartalets organiska försäljningstillväxt kom in på 3,4 procent, vilket var högre än analytikernas snittförväntningar som låg på 1,1 procent, enligt Infront.
För helåret 2025 spår nu Autoliv en organisk försäljningstillväxt på 3 procent, en höjning från tidigare bedömning om en tillväxt på 2 procent.
Mikael Bratt beskriver det andra kvartalet som "starkt" med en utveckling i linje med bolagets egna förväntningar och med vad som tidigare har indikerats till marknaden.
"Vi presenterar det starkaste andra kvartalet hittills vad gäller försäljning, operativt resultat, operativ marginal och vinst per aktie. Det gör vi i en ganska stökig marknad med tullar, valutaförändringar och allmän politisk oro i världen", säger han.
Det justerade rörelseresultatet ökade med 14 procent, vilket Mikael Bratt hänvisar till en god försäljningsutveckling och arbetet med att minska kostnaderna.
Autoliv har i stor utsträckning fått kompensation för det högre tullavgifterna under andra kvartalet. Bolaget beräknar att tullarna påverkade den justerade rörelsemarginalen, som uppgick till 9,3 procent, med 35 baspunkter.
Bolaget räknar med att även fortsättningsvis kunna få kompensation för tullarna och för helåret 2025 förväntas en negativ tulleffekt om cirka 20 baspunkter på rörelsemarginalen.
Mikael Bratt är inte oroad över kvartalets kassaflödesutveckling, där det operativa kassaflödet minskade till 277 miljoner dollar (340). Han beskriver det som en "timingeffekt" och hänvisar till att en ökad försäljning mot slutet av kvartalet inte räknats av mot kundfordningar.
"Allt går i rätt riktning här", säger han avseende kassaflödet och påpekar att bolaget står fast vid sin kassaflödesprognos för helåret 2025.
I Kina har Autoliv tidigare underpresterat försäljningsmässigt mot marknaden eftersom Autoliv inte haft en så stor marknadsandel hos kinesiska fordonstillverkare, som utvecklats bättre än totalmarknaden.
Nu har Autoliv tagit marknadsandelar hos de kinesiska fordonstillverkarna, vilket börjar ge effekt, enligt vd:n.
"I juni såg vi att vi har börjat vända runt hörnet och börjar se den positiva effekten som vi förväntar oss ska komma gradvis under andra halvåret", säger Mikael Bratt.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
18 juli, 14:15
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv har inte ändrat sin syn på utvecklingen under det andra halvåret 2025, jämfört med bolagets tidigare bedömning.
Det säger Autolivs vd Mikael Bratt i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
"Den synen är i stort sett i linje med vårt ursprungsscenario. Vi har en lite lägre bilproduktion under andra halvåret, vilket är i linje med vad vi har sagt tidigare. Vi ska fortsätta leverera på våra förbättringsaktiviteter och sedan har vi sagt att fjärde kvartalet är det säsongsmässigt starkaste", säger han.
Autolivs organiska försäljningstillväxt slog förväntningarna både för det andra kvartalet och bolaget höjde prognosen avseende den organiska tillväxten för helåret.
Den förbättrade utsikten handlar inte om någon ändrad syn på marknaden, förtydligar Mikael Bratt.
"Prognoshöjningen handlar om att kompensationen från våra kunder avseende tullavgifterna slår igenom på försäljningen. Vi håller fast vid vår syn på bilproduktionen för helåret", säger han.
Andra kvartalets organiska försäljningstillväxt kom in på 3,4 procent, vilket var högre än analytikernas snittförväntningar som låg på 1,1 procent, enligt Infront.
För helåret 2025 spår nu Autoliv en organisk försäljningstillväxt på 3 procent, en höjning från tidigare bedömning om en tillväxt på 2 procent.
Mikael Bratt beskriver det andra kvartalet som "starkt" med en utveckling i linje med bolagets egna förväntningar och med vad som tidigare har indikerats till marknaden.
"Vi presenterar det starkaste andra kvartalet hittills vad gäller försäljning, operativt resultat, operativ marginal och vinst per aktie. Det gör vi i en ganska stökig marknad med tullar, valutaförändringar och allmän politisk oro i världen", säger han.
Det justerade rörelseresultatet ökade med 14 procent, vilket Mikael Bratt hänvisar till en god försäljningsutveckling och arbetet med att minska kostnaderna.
Autoliv har i stor utsträckning fått kompensation för det högre tullavgifterna under andra kvartalet. Bolaget beräknar att tullarna påverkade den justerade rörelsemarginalen, som uppgick till 9,3 procent, med 35 baspunkter.
Bolaget räknar med att även fortsättningsvis kunna få kompensation för tullarna och för helåret 2025 förväntas en negativ tulleffekt om cirka 20 baspunkter på rörelsemarginalen.
Mikael Bratt är inte oroad över kvartalets kassaflödesutveckling, där det operativa kassaflödet minskade till 277 miljoner dollar (340). Han beskriver det som en "timingeffekt" och hänvisar till att en ökad försäljning mot slutet av kvartalet inte räknats av mot kundfordningar.
"Allt går i rätt riktning här", säger han avseende kassaflödet och påpekar att bolaget står fast vid sin kassaflödesprognos för helåret 2025.
I Kina har Autoliv tidigare underpresterat försäljningsmässigt mot marknaden eftersom Autoliv inte haft en så stor marknadsandel hos kinesiska fordonstillverkare, som utvecklats bättre än totalmarknaden.
Nu har Autoliv tagit marknadsandelar hos de kinesiska fordonstillverkarna, vilket börjar ge effekt, enligt vd:n.
"I juni såg vi att vi har börjat vända runt hörnet och börjar se den positiva effekten som vi förväntar oss ska komma gradvis under andra halvåret", säger Mikael Bratt.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
18 juli, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70