Burberrys jämförbara försäljning minskade mindre än väntat


18 juli, 10:51

Klassiska Burberry redovisar minskad omsättning under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2025/26, jämfört med samma period året innan.

Omsättningen sjönk 5,5 procent till 433 miljoner pund (458). Valutor utgjorde en motvind på 4 procent.

Den jämförbara försäljningen minskade med 1 procent, vilket var bättre än -3 procent enligt analytikerkonsensus från bolaget.

"Förbättringen av vår jämförbara försäljning under första kvartalet, styrkan i våra kärnkategorier och den ökade varumärkesattraktiviteten gör oss övertygade om den fortsatta utvecklingen", säger vd Joshua Schulman och tillägger att höstkollektionen tagits emot "väl".

Geografiskt ökade Burberry sin jämförbara försäljning mest i Americas, upp 4 procent, följt av EMEA med 1 procent. Försäljningen i Kina var ner 5 procent och i övriga Asien-Stillahavsområdet lägre med 4 procent. Enligt Burberry var Japan utmanande under perioden, vilket delvis uppvägdes av tillväxt i Sydkorea.

Under framtidsutsikter står det att bolaget "kommer leverera marginalförbättringar med ett fortsatt fokus på förenkling, produktivitet och kassaflöde".

Burberry, MGBP
Q1-2025/2026
Q1-2024/2025
Förändring
Nettoomsättning
433
458
-5,5%


Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.