STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Svensk e-handel växte med 9 procent under det andra kvartalet, jämfört med motsvarande period föregående år. Tillväxttakten tangerar den högsta tillväxten sedan pandemiåret 2021.

Den framgår av Postnords rapport E-barometern, enligt ett pressmeddelande.

"Den stora nyheten är att Apoteksbranschens mångåriga dominans bryts. Istället är det möbler och heminredning som tar klivet upp som branschens nya tillväxtmotor", uppger Postnord.

Apotekshandeln fortsatte att utvecklas starkt med en tillväxt på 17 procent, drivet av höga krav på pris, tillgänglighet och snabba leveranser.

Snabbast växande var dock möbler och heminredning, som visade en ökning på hela 20 procent.

Bygghandeln ökade för andra kvartalet i rad, med 2 procent, främst som en följd av det höjda ROT-avdraget, heter det i pressmeddelande.

"Att sju av åtta branscher växte även under andra kvartalet är ett styrkebesked för svensk e-handel. Det går att se ett visst skifte i utvecklingen, där de mer kapitalkrävande branscherna som möbel- och heminredning och hemelektronik nu växer igen. Det beror till viss del på att dessa branscher ökar från låga nivåer efter den tuffa period de har bakom sig", säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige, enligt pressmeddelandet.

Hemelektronik växte med 10 procent, där AI-försedda datorer driver efterfrågan.

E-barometern, som har getts ut sedan 2006, mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5.000 individer.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån