EUROPA BÖR KUNNA HÄMTA IN EN DEL 3 KV OCH 4 KV - VD
18 juli, 10:57
18 juli, 10:57
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den europeiska marknaden för Electrolux produkter minskade under andra kvartalet med 1 procent från en redan låg nivå. Vitvarubolagets vd Yannick Fierling konstaterar att marknaden har krympt med 11 procent sedan 2019.
"Vi hade hoppats på en liten uppåtstuds men har inte sett det i Europa. Men marknaden blev något bättre under kvartalet och vi hoppas det fortsätter i tredje och fjärde kvartalet", säger Yannick Fierling till Nyhetsbyrån Direkt.
Electrolux-vd:n understryker att bolaget, även på en Europamarknad där kunder har skiftat mot produkter i lägre priskategorier, har hållit sina prisnivåer och dessutom tagit marknadsandelar.
Bolaget upprepade i fredagens delårsrapport sin bedömning av utsikterna för Europamarknaden (som bedöms tillsammans med Asien-Stillahavsområdet) som neutrala.
Övervägde ni att sänka utsikterna för Europa?
"Vi såg att vi haft ett svårt andra kvartal. Det är en volatil marknad, men det finns ingen anledning till att vi inte kan hämta in en del i tredje och fjärde kvartalet", säger Yannick Fierling.
Koncernens kassaflöde var negativt i kvartalet?
"För det första finns det en säsongseffekt. Sedan är det tullarna, där man betalar först. Det tredje är att vi behövt öka lagren och att vi i vissa regioner producerat mer än vi borde – i Latinamerika och Europa. Lagren är större, men vi ska hantera det i kommande kvartal. Slutligen är det betalningen av böterna i Frankrike (ett bötesbelopp på 44,5 miljoner euro i ett konkurrensmål, där kostnaden redovisades som en engångspost i andra kvartalet 2023, reds anm).
Ni sätter stort fokus på era nya produkter. När kommer man att se effekten av dem i resultaten?
"Vi har lanserat nya köksprodukter där vi redan ser effekt. I Nordamerika har vi bland annat lanserat den nya pizzaugnen. Vi kommer dra nytta av det under året."
Electrolux nettoskuld har ökat under andra kvartalet och kreditvärderingsinstitutet S&P har negativa utsikter för ert kreditbetyg. Är du orolig att ni ska förlora ert "investment grade"-betyg?
"Jag kan inte tala för S&P, men vi har kontakt med dem. Det viktiga är att leverera enligt förväntningarna. Vår rating bekräftades nyligen och vi ska leverera enligt våra löften. Det allra bästa sättet att minska skuldsättningsgraden är att öka rörelseresultatet, ebit", säger Yannick Fierling.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt
18 juli, 10:57
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den europeiska marknaden för Electrolux produkter minskade under andra kvartalet med 1 procent från en redan låg nivå. Vitvarubolagets vd Yannick Fierling konstaterar att marknaden har krympt med 11 procent sedan 2019.
"Vi hade hoppats på en liten uppåtstuds men har inte sett det i Europa. Men marknaden blev något bättre under kvartalet och vi hoppas det fortsätter i tredje och fjärde kvartalet", säger Yannick Fierling till Nyhetsbyrån Direkt.
Electrolux-vd:n understryker att bolaget, även på en Europamarknad där kunder har skiftat mot produkter i lägre priskategorier, har hållit sina prisnivåer och dessutom tagit marknadsandelar.
Bolaget upprepade i fredagens delårsrapport sin bedömning av utsikterna för Europamarknaden (som bedöms tillsammans med Asien-Stillahavsområdet) som neutrala.
Övervägde ni att sänka utsikterna för Europa?
"Vi såg att vi haft ett svårt andra kvartal. Det är en volatil marknad, men det finns ingen anledning till att vi inte kan hämta in en del i tredje och fjärde kvartalet", säger Yannick Fierling.
Koncernens kassaflöde var negativt i kvartalet?
"För det första finns det en säsongseffekt. Sedan är det tullarna, där man betalar först. Det tredje är att vi behövt öka lagren och att vi i vissa regioner producerat mer än vi borde – i Latinamerika och Europa. Lagren är större, men vi ska hantera det i kommande kvartal. Slutligen är det betalningen av böterna i Frankrike (ett bötesbelopp på 44,5 miljoner euro i ett konkurrensmål, där kostnaden redovisades som en engångspost i andra kvartalet 2023, reds anm).
Ni sätter stort fokus på era nya produkter. När kommer man att se effekten av dem i resultaten?
"Vi har lanserat nya köksprodukter där vi redan ser effekt. I Nordamerika har vi bland annat lanserat den nya pizzaugnen. Vi kommer dra nytta av det under året."
Electrolux nettoskuld har ökat under andra kvartalet och kreditvärderingsinstitutet S&P har negativa utsikter för ert kreditbetyg. Är du orolig att ni ska förlora ert "investment grade"-betyg?
"Jag kan inte tala för S&P, men vi har kontakt med dem. Det viktiga är att leverera enligt förväntningarna. Vår rating bekräftades nyligen och vi ska leverera enligt våra löften. Det allra bästa sättet att minska skuldsättningsgraden är att öka rörelseresultatet, ebit", säger Yannick Fierling.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
18 juli, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70