STATEN KÖPER MAJORITET I KÄRNKRAFTSBOLAG AV VATTENFALL (NY)
Idag, 10:33
Idag, 10:33
(Tillägg: på flera ställen i texten)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Regeringen har på torsdagen beslutat om att staten blir delägare i Videberg Kraft som planerar att bygga kärnkraftsreaktorer vid Ringhals.
Det skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Aktieägaravtal ingås mellan staten, Vattenfall och Industrikraft gällande förvaltningen av bolaget.
Statens ägarandel blir 60 procent, medan Vattenfall och Industrikraft kommer att äga 20 procent vardera. Staten har även förhandlat huvudsakliga villkor för det statliga stödet till bolaget.
"Att bygga ny kärnkraft är dyrt och komplicerat, men viktigt för att vi ska få ett bättre fungerande energisystem. Att staten, Vattenfall och de stora industriföretagen i Industrikraft nu är överens är ett styrkebesked för Sverige", säger finansmarknadsminister Niklas Wykman i en kommentar.
I vårändringsbudgeten för 2026 sökte regeringen bemyndigande från riksdagen att förvärva 60 procent av aktierna i Videberg Kraft för högst 1,8 miljarder kronor tillsammans med en ram för framtida kapitaltillskott. Riksdagen beslutade i enlighet med regeringens förslag den 9 juni.
Videberg Kraft ägs i dag till 80 procent av det statligt helägda Vattenfall och till 20 procent av Industrikraft, en sammanslutning av några av de största industriföretagen i Sverige.
Statens förvärv sker genom ett köpeavtal som innebär att Vattenfalls andel minskar till 20 procent. Den formella överlåtelsen av aktierna till staten förväntas ske under andra halvåret 2027.
Med avtalen om det statliga ägandet på plats kommer regeringen att lämna in en anmälan om statsstöd till EU-kommissionen. Beslut om statsstöd kan förväntas från kommissionen hösten 2027.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Idag, 10:33
(Tillägg: på flera ställen i texten)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Regeringen har på torsdagen beslutat om att staten blir delägare i Videberg Kraft som planerar att bygga kärnkraftsreaktorer vid Ringhals.
Det skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Aktieägaravtal ingås mellan staten, Vattenfall och Industrikraft gällande förvaltningen av bolaget.
Statens ägarandel blir 60 procent, medan Vattenfall och Industrikraft kommer att äga 20 procent vardera. Staten har även förhandlat huvudsakliga villkor för det statliga stödet till bolaget.
"Att bygga ny kärnkraft är dyrt och komplicerat, men viktigt för att vi ska få ett bättre fungerande energisystem. Att staten, Vattenfall och de stora industriföretagen i Industrikraft nu är överens är ett styrkebesked för Sverige", säger finansmarknadsminister Niklas Wykman i en kommentar.
I vårändringsbudgeten för 2026 sökte regeringen bemyndigande från riksdagen att förvärva 60 procent av aktierna i Videberg Kraft för högst 1,8 miljarder kronor tillsammans med en ram för framtida kapitaltillskott. Riksdagen beslutade i enlighet med regeringens förslag den 9 juni.
Videberg Kraft ägs i dag till 80 procent av det statligt helägda Vattenfall och till 20 procent av Industrikraft, en sammanslutning av några av de största industriföretagen i Sverige.
Statens förvärv sker genom ett köpeavtal som innebär att Vattenfalls andel minskar till 20 procent. Den formella överlåtelsen av aktierna till staten förväntas ske under andra halvåret 2027.
Med avtalen om det statliga ägandet på plats kommer regeringen att lämna in en anmälan om statsstöd till EU-kommissionen. Beslut om statsstöd kan förväntas från kommissionen hösten 2027.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Aktieanalys

Aktierekar
Riksdagsvalet
Aktieanalys

Aktierekar
Riksdagsvalet
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
0,77%
(12:15)
Kärnkraft
Idag, 10:35
Statligt stöd till kärnkraft
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
3 171,12