SVERIGE RISKERAR MISSA TRANSPORTMÅL MED STÖRRE MARGINAL - MOB SWEDEN
Idag, 09:31
Idag, 09:31
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sverige riskerar att missa ESR-målet med en större marginal än tidigare beräknat, vilket innebär att Sverige behöver införa ytterligare kraftfulla styrmedel och åtgärder för att hinna ikapp och leverera på sina klimatantaganden.
Det visar en ny prognos från Mobility Sweden.
Prognosen visar att elektrifieringen av transportsektorn till 2030 är väsentligt lägre än de prognoser myndigheter och regeringen antagit, vilket innebär att Sverige missar etappmålet för inrikes transporter och ESR-målet (Effort Sharing Regulation) med större marginal än tidigare beräknat.
Myndigheternas prognos utgår från att fordonsindustrin når sina individuella CO2-krav beslutade av EU, vilket många tillverkare inte ser ut att klara.
Mobility Sweden noterar att elektrifieringen av personbilar för privatkunder stannade av 2023, efter att regeringen slopade klimatbonusen i november 2022. Sen dess har förmånsbeskattningen och företagen hållit uppe marknaden för elbilar. De nya styrmedel som införts under mandatperioden har inte fått avsedd effekt.
"Senaste månaderna ser vi en viss ljusning hos privatkunder till följd av sänkt ränta och kampanjer", skriver de.
Elektrifieringen av lätta lastbilar, som kom igång senare än personbilar, har påverkats negativt av konjunkturläget, byggkrisen och trots politiska incitament har utvecklingen inte gått tillräckligt snabbt. Med förlängningen av Klimatpremien som regeringen beslutade i budgeten för 2026 för lätta lastbilar kan marknaden för elektriska lätta lastbilar öka till 2030.
Den nya prognosen för tunga lastbilar är väsentligt lägre än tidigare prognos. Tillgången av elektriska tunga lastbilar utgör ingen begränsning idag, utan finns för de flesta transsportuppdag för lokal och regional trafik. Att de kommersiella transporternas elektrifiering avstannat beror främst på regeringens beslut att sänka dieselskatten till EU miniminivå under året. De styrmedel som finns för att täcka merkostnad för ellastbilen och bygga ut laddinfrastrukturen har inte varit tillräckliga och det saknas efterfrågan på fossilfria transporter som är dyrare än de fossila.
"Politiken brister i tempo med en mandatperiod kvar. De införda åtgärderna är räcker inte och gapet bara växer trots att varningssignalerna har funnits länge, samtidigt som lösningar och förslag finns tillgängliga som gynnar både elektrifieringen och vår konkurrenskraft", säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Makroredaktionen Nyhetsbyrån Direkt
+46 8 5191 7931
makrodesken.direkt@direkt.se
Idag, 09:31
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sverige riskerar att missa ESR-målet med en större marginal än tidigare beräknat, vilket innebär att Sverige behöver införa ytterligare kraftfulla styrmedel och åtgärder för att hinna ikapp och leverera på sina klimatantaganden.
Det visar en ny prognos från Mobility Sweden.
Prognosen visar att elektrifieringen av transportsektorn till 2030 är väsentligt lägre än de prognoser myndigheter och regeringen antagit, vilket innebär att Sverige missar etappmålet för inrikes transporter och ESR-målet (Effort Sharing Regulation) med större marginal än tidigare beräknat.
Myndigheternas prognos utgår från att fordonsindustrin når sina individuella CO2-krav beslutade av EU, vilket många tillverkare inte ser ut att klara.
Mobility Sweden noterar att elektrifieringen av personbilar för privatkunder stannade av 2023, efter att regeringen slopade klimatbonusen i november 2022. Sen dess har förmånsbeskattningen och företagen hållit uppe marknaden för elbilar. De nya styrmedel som införts under mandatperioden har inte fått avsedd effekt.
"Senaste månaderna ser vi en viss ljusning hos privatkunder till följd av sänkt ränta och kampanjer", skriver de.
Elektrifieringen av lätta lastbilar, som kom igång senare än personbilar, har påverkats negativt av konjunkturläget, byggkrisen och trots politiska incitament har utvecklingen inte gått tillräckligt snabbt. Med förlängningen av Klimatpremien som regeringen beslutade i budgeten för 2026 för lätta lastbilar kan marknaden för elektriska lätta lastbilar öka till 2030.
Den nya prognosen för tunga lastbilar är väsentligt lägre än tidigare prognos. Tillgången av elektriska tunga lastbilar utgör ingen begränsning idag, utan finns för de flesta transsportuppdag för lokal och regional trafik. Att de kommersiella transporternas elektrifiering avstannat beror främst på regeringens beslut att sänka dieselskatten till EU miniminivå under året. De styrmedel som finns för att täcka merkostnad för ellastbilen och bygga ut laddinfrastrukturen har inte varit tillräckliga och det saknas efterfrågan på fossilfria transporter som är dyrare än de fossila.
"Politiken brister i tempo med en mandatperiod kvar. De införda åtgärderna är räcker inte och gapet bara växer trots att varningssignalerna har funnits länge, samtidigt som lösningar och förslag finns tillgängliga som gynnar både elektrifieringen och vår konkurrenskraft", säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
Makroredaktionen Nyhetsbyrån Direkt
+46 8 5191 7931
makrodesken.direkt@direkt.se
Fondernas agerande
Svensk ekonomi
Analyser
Fondernas agerande
Svensk ekonomi
Analyser
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 783,51