AKTIEN FALLER EFTER KIVRA-KONKURRENS (NY)
12 juni, 09:56
12 juni, 09:56
(Tillägg: på flera ställen i texten)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) First North-bolaget Freja EID, som utvecklar digitala id-kort, faller i den inledande handeln efter att den digitala brevlådan Kivra, med drygt sex miljoner användare i Sverige, offentliggjort att de lanserar ett alternativ till bank-ID i början av 2026.
Frejas vd Johan Henrikson tar dock konkurrenshotet med ro.
"Vi har stått på barrikaden sedan 2018 för att det ska finnas mer konkurrens i Sverige, så det vore jättekonstigt om jag tyckte illa om det här", säger han till Nyhetsbyrån Direkt och fortsätter:
"Jag tror att det i grunden är bra för Sverige. Sedan är det som med alla bolag som konkurrerar att man har lite olika produktutbud. Vi har ett ganska starkt produktutbud inom områden där BankID inte varit intresserade och där Kivra kanske inte heller kommer vara intresserade. De har ju ingen lösning på plats i dag så det får väl tiden utvisa."
Johan Henrikson uppger samtidigt att Freja samtidigt jobbar för att nå ut mer internationellt.
"Vårt fokus är på den internationella marknaden, så det ändrar ingenting i sak för oss. Vi har ett starkt produkterbjudande med tjänstelegitimation och andra funktioner och en väldigt bra plattform att ta utomlands, och det arbetet fortsätter", säger han.
Hur stor del av era intäkter kommer från Sverige?
"I dag är det huvuddelen för det är här vi har etablerat plattformen. Sverigemarknaden är fortfarande väldigt stor och vi ska inte glömma bort att även om man tycker att BankID är jättestora så finns det fler tjänster som fortfarande använder fasta lösenord och dålig säkerhet än vad det är som har e-legitimation i dag. Sverigemarknaden är långt i från mättad och det finns gott om plats för flera konkurrenter precis som för bilmärken, tvättmedel eller vad som helst", säger Johan Henrikson.
Freja-chefen passar samtidigt på att skicka en känga till Kivra.
"Vi ska komma ihåg att Kivra är i sig en monopolist på brevlådor. Det blir inte mindre problematiskt framöver om de också ska ta plats i e-legitimationsdelen. De behöver konkurrens på brevlådesidan, annars har vi inte gjort någonting bättre för Sverige", säger han.
Utanför Sverige så ser Freja störst potential i Europa i och med rörelsen mot eIDAS 2.0, som syftar till att skapa en gemensam europeisk digital identitet, tillgänglig för alla EU-medborgare.
"Där ser vi ett stort intresse. Men vi har även fått väldigt mycket förfrågningar från andra världsdelar och det är ganska långt bort i både Asien och Nord- och Sydamerika. Det finns ett stort intresse för vad vi gör med återanvändbara identiteter och det är det området som vi har jobbat på i några år för att komma ut mer i världen, och det ska vi fortsätta att göra."
I bolagets rapport för det första kvartalet slog vd:n fast att bolaget nu är nära att nå full lönsamhet. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 6,6 miljoner kronor (0,4) medan periodens resultat uppgick till -2,4 miljoner kronor (-8,3).
När blir ni lönsamma?
"Det är närsomhelst. Det handlar mer om vilka kostnader vi tar i enskilda kvartal och såna saker. Vi är i princip där. Vi gjorde en väldigt stor affär med migrationsverket nyligen som kommer bidra starkt: Jag kan inte svara direkt på den frågan, men det är i princip när som helst."
Så det kommer inte krävas några ytterligare emissioner?
"Nej. Vi har inga sådana planer för att nå lönsamhet. Det var inte tanken med den emissionen som vi gjorde nyligen heller. Det var framför allt riktat mot att tidigarelägga investeringar i säljorganisationen, och det var riktat mycket mot det här internationella perspektivet. Det var saker jag ville göra så snabbt som möjligt."
Inför torsdagshandeln hade Freja-aktien rusat med 45 procent sedan årsskiftet. Efter cirka 50 minuters handel var aktien ned drygt 14 procent för dagen.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
12 juni, 09:56
(Tillägg: på flera ställen i texten)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) First North-bolaget Freja EID, som utvecklar digitala id-kort, faller i den inledande handeln efter att den digitala brevlådan Kivra, med drygt sex miljoner användare i Sverige, offentliggjort att de lanserar ett alternativ till bank-ID i början av 2026.
Frejas vd Johan Henrikson tar dock konkurrenshotet med ro.
"Vi har stått på barrikaden sedan 2018 för att det ska finnas mer konkurrens i Sverige, så det vore jättekonstigt om jag tyckte illa om det här", säger han till Nyhetsbyrån Direkt och fortsätter:
"Jag tror att det i grunden är bra för Sverige. Sedan är det som med alla bolag som konkurrerar att man har lite olika produktutbud. Vi har ett ganska starkt produktutbud inom områden där BankID inte varit intresserade och där Kivra kanske inte heller kommer vara intresserade. De har ju ingen lösning på plats i dag så det får väl tiden utvisa."
Johan Henrikson uppger samtidigt att Freja samtidigt jobbar för att nå ut mer internationellt.
"Vårt fokus är på den internationella marknaden, så det ändrar ingenting i sak för oss. Vi har ett starkt produkterbjudande med tjänstelegitimation och andra funktioner och en väldigt bra plattform att ta utomlands, och det arbetet fortsätter", säger han.
Hur stor del av era intäkter kommer från Sverige?
"I dag är det huvuddelen för det är här vi har etablerat plattformen. Sverigemarknaden är fortfarande väldigt stor och vi ska inte glömma bort att även om man tycker att BankID är jättestora så finns det fler tjänster som fortfarande använder fasta lösenord och dålig säkerhet än vad det är som har e-legitimation i dag. Sverigemarknaden är långt i från mättad och det finns gott om plats för flera konkurrenter precis som för bilmärken, tvättmedel eller vad som helst", säger Johan Henrikson.
Freja-chefen passar samtidigt på att skicka en känga till Kivra.
"Vi ska komma ihåg att Kivra är i sig en monopolist på brevlådor. Det blir inte mindre problematiskt framöver om de också ska ta plats i e-legitimationsdelen. De behöver konkurrens på brevlådesidan, annars har vi inte gjort någonting bättre för Sverige", säger han.
Utanför Sverige så ser Freja störst potential i Europa i och med rörelsen mot eIDAS 2.0, som syftar till att skapa en gemensam europeisk digital identitet, tillgänglig för alla EU-medborgare.
"Där ser vi ett stort intresse. Men vi har även fått väldigt mycket förfrågningar från andra världsdelar och det är ganska långt bort i både Asien och Nord- och Sydamerika. Det finns ett stort intresse för vad vi gör med återanvändbara identiteter och det är det området som vi har jobbat på i några år för att komma ut mer i världen, och det ska vi fortsätta att göra."
I bolagets rapport för det första kvartalet slog vd:n fast att bolaget nu är nära att nå full lönsamhet. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 6,6 miljoner kronor (0,4) medan periodens resultat uppgick till -2,4 miljoner kronor (-8,3).
När blir ni lönsamma?
"Det är närsomhelst. Det handlar mer om vilka kostnader vi tar i enskilda kvartal och såna saker. Vi är i princip där. Vi gjorde en väldigt stor affär med migrationsverket nyligen som kommer bidra starkt: Jag kan inte svara direkt på den frågan, men det är i princip när som helst."
Så det kommer inte krävas några ytterligare emissioner?
"Nej. Vi har inga sådana planer för att nå lönsamhet. Det var inte tanken med den emissionen som vi gjorde nyligen heller. Det var framför allt riktat mot att tidigarelägga investeringar i säljorganisationen, och det var riktat mycket mot det här internationella perspektivet. Det var saker jag ville göra så snabbt som möjligt."
Inför torsdagshandeln hade Freja-aktien rusat med 45 procent sedan årsskiftet. Efter cirka 50 minuters handel var aktien ned drygt 14 procent för dagen.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
Veckans analyser
Fortnox-budet
Veckans analyser
Fortnox-budet
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 459,61