Nederländska öljätten Heinekens försäljningsvolym ökade organiskt med 5,2 procent under det första kvartalet, jämfört med året innan. Utfallet var bättre än analytikerkonsensus på 3,5 procent sammanställd av bolaget.

Att Heineken sålde bättre än väntat kommer från att coronarestriktioner lättats under perioden, vilket ökat besöken till barer. Särskilt bra gick bolaget i Europa där försäljningsvolymen ökade med hela 11,5 procent. Försäljningen vid europeiska barer och restauranger kom att nästan tredubblas.

De totala intäkterna för perioden var upp 35,9 procent.

Heineken behåller sin prognos för helåret men varnar för att Ukrainakriget medför ökad osäkerhet kring ekonomiska utsikter och på råvarumarknaden. Det uppges också att den ökade inflationen kan påverka hushållens disponibla inkomster och potentiellt synas i ölförsäljningen senare i år.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

Ämnen i artikeln

HEINEKEN

Senast

78,50

1 dag %

−2,10%

1 dag

1 mån

1 år

Veckans analyser

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,88%

Senast

2 459,61

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.