STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) FN:s kärnenergiorgan IAEA räknar med att så småningom återuppta full övervakning av Irans kärnteknikprogram, trots motstridiga besked från Teheran och Washington om framtida inspektioner.

Det skriver Bloomberg News.

"Det pågår ett ordkrig här", sade IAEA-chefen Rafael Grossi med hänvisning till uttalanden från Vita huset som senare motsades av Iran.

USA:s president Donald Trump hotade på tisdagen att avbryta fredssamtalen om Iran vägrar ge IAEA tillträde till landets kärnteknikanläggningar. Samtidigt uppgav Irans utrikesdepartement att det för närvarande inte finns några planer på nya besök från FN-organets inspektörer.

Frågan är central i de pågående förhandlingarna mellan USA och Iran efter förra veckans preliminära överenskommelse. IAEA vill få tillgång till de anläggningar som bombades av USA och Israel i juni 2025 samt verifiera statusen för Irans lager av höganrikat uran.

"Vi kommer självklart att behöva inspektera. Det kommer att ske", sade Grossi.

Innan inspektörerna kan återvända till anläggningarna i Isfahan, Fordow och Natanz måste Iran dock lämna en rapport om eventuella skador eller förluster av kärnmaterial efter attackerna.

Enligt Tariq Rauf, tidigare chef för IAEA:s verifieringspolitik, kan Iran samtidigt lova framtida inspektioner utan att omedelbart ge tillträde till de bombade anläggningarna.

"Iran är förpliktat att acceptera inspektioner så länge landet är medlem i icke-spridningsavtalet. Men det kommer att ta tid", sade han.

Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån