STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Sportboksleverantören Kambis resultat i det andra kvartalet ska ses i ljuset av motsvarande kvartal i fjol som innehöll både sydamerikanska Copa America och fotbolls EM. Vd Werner Bercher flaggar för ett liknande tredje kvartal men en stark avslutning på året med det fjärde kvartalet. Han säger sig samtidigt vara mycket optimistisk inför framtiden och anser att Kambis aktie är "kraftigt undervärderad."

Det säger vd:n i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Enligt vd:n blir det ingen rättvis jämförelse att jämföra onsdagens siffror för det andra kvartalet, med omsättning ned 12 procent och rörelseresultat ned 74 procent, mot fjolårets - som innehöll Copa America och fotbolls EM, två stora sportspelsevent. Det var även det sista hela kvartalet med övergångsavgifter från Penn Entertainment.

Marknaden ser dock inte ut att hålla med utan handlar ned aktien omkring 6 procent.

Årets andra kvartal innehöll samtidigt en ny krydda i form av Fifas VM för klubblag som stöps om i ny form inför i år.

"Det var ett trevligt tillskott. Vi hade inte så höga förväntningar och i Europa och Nordamerika såg vi inte särskilt stort engagemang. Men i Sydamerika var intresset stort och 80 procent av alla spel som lades på Kambis plattform kom från Sydamerika", säger Werner Bercher.

Ett land som Kambi länge haft stora förväntningar på i Sydamerika är Brasilien som dock haft en betydligt trögare start som reglerad marknad än vad många hade trott och hoppats på.

"Brasilien startade mycket långsammare än förväntat. Jag skulle säga att det har förbättrats något under det andra kvartalet, men det är fortfarande långt ifrån vad alla hade hoppats på från den marknaden”, säger Kambi-vd:n och fortsätter:

”Regleringen är ganska tuff för operatörerna och kanaliseringen fungerar fortfarande inte, vilket innebär att det finns en stor svart marknad i Brasilien och många sportfans spelar fortfarande på gamla, olagliga plattformar."

Enligt Werner Bercher jobbar landet på att motverka detta och få över spelare till den reglerade marknaden, men att det är ”fortfarande är en bra bit kvar”.

”Brasilien är fortfarande en stor möjlighet för alla, men det levererar ännu inte enligt förväntan", säger han.

I inledningen av året offentliggjorde Kambi ett avtal med den globala speljätten Stake i Brasilien. Kommunikationen då var att Stake hade lanserat sin Kambidrivna sportbok på den nyligen reglerade marknaden i Brasilien. Avtalet möjliggjorde även för Stake att använda Kambis sportbok på andra reglerade marknader.

Har det utökats till andra marknader ännu?

"Inte än. Jag tror att Stake fortfarande utvärderar sin strategi när det gäller licenser och regleringar. Vårt avtal inkluderar fler jurisdiktioner om de beslutar sig för att gå in i nya licensprocesser. Men än så länge är vi bara live i Brasilien med dem."

Under tisdagen offentliggjorde Kambi ett nytt avtal med Betpro och Starplay som ska rulla ut Kambis sportbok i El Salvador och Panama.

Har Sydamerika blivit Kambis viktigaste marknad framåt?

"I dagsläget skulle jag säga ja. Den europeiska marknaden är ganska mogen, men det finns fortfarande intressanta affärer där för oss. I Nordamerika finns det möjligheter när regleringen i Kalifornien, Texas och Florida väl kommer", säger Kambi-chefen och fortsätter:

"Just nu ser hela branschen Sydamerika som nästa stora 'guldrusch'. Och det handlar inte bara om Brasilien – utan även andra länder som är mitt i en regleringsprocess. Så Sydamerika blir allt viktigare för oss."

Hur går arbetet med att teckna större avtal med större kunder?

"Jag tror att det är allmänt känt att det har varit en väldigt intensiv vår och sommar för många B2B-sportspelsleverantörer eftersom flera stora globala upphandlingar pågår. Så ja, vårt kommersiella team har haft mycket att göra de senaste månaderna", säger Werner Bercher och utvecklar:

"Alla dessa upphandlingar innebär sekretessavtal som måste skrivas under i början. Vi är bundna av sekretessavtal i alla dessa processer och kan därför inte kommentera dem, men vi kommer att meddela marknaden om vi skriver på ett avtal."

Så det kan komma avtal under andra halvåret?

"Det kan det, men det beror på om vi vinner dessa upphandlingar och om avtalen blir färdigförhandlade och undertecknade. Förhandlingar tar vanligtvis 3–6 månader, särskilt med stora publika eller statligt ägda bolag. Så snart vi har signerat ett avtal kommer vi att kommunicera det, men innan dess kan vi inte säga något."

Vad är din bild av Kambis position i dag och är bolaget lite av en fallen stjärna?

"Många bolag i vår bransch drabbades av guldruschen 2021, när aktiekurserna blev galet höga, och sedan kom ett kraftigt bakslag under 2022. Jag tycker att vår aktie är kraftigt undervärderad sett till multiplar. Vi är helt fokuserade på vår vision och långsiktiga strategi och jag är mycket trygg med Kambis framtid."

Att bolagets styrelse också tycker att aktien är undervärderar kan ges uttryck i bolagets nya strategi kring kapitalallokering, där återköp av aktier står högt på agendan.

"Vi återköper aktier eftersom vi är övertygade om bolagets framtidsutsikter – annars hade vi inte lagt pengar på det," säger Werner Becher och tillägger att bolaget nyligen annonserat och initierat sitt största återköpsprogram hittills (165 miljoner kronor).

I rapporten valde Kambi att upprepa sin tidigare prognos om ett justerat ebita i intervallet 20-25 miljoner euro för 2025. I det andra kvartalet uppgick justerad ebita till 3,7 miljoner euro (7,5) vilket innebär att Kambi hittills i år levererat ett justerat ebita om 6,0 miljoner euro (13,3). Ett starkare andra halvår är med andra ord att räkna med.

Hur trygga är ni med er guidning?

"Det här ligger helt i linje med plan och förväntan. Om du tittar på vårt Q4 i fjol och jämför med Q1–Q3 bör du förvänta dig något liknande i år. Q4 är alltid vårt starkaste kvartal med god marginal", säger vd:n och fortsätter:

"Q3 kommer troligen likna Q2 – inte vårt starkaste kvartal – men Q4 kommer definitivt vara det."

Kambis rörelsemarginal krympte till 4.0 procent i det andra kvartalet, tydligt ned från 1,5 procent ett år tidigare.

Har marginalerna nått botten, eller väntas mer marginalpress framöver?

"Jag skulle inte säga att vi ser det i närtid. Men på medellång till lång sikt – i takt med att hela industrin blir effektivare och makrotrender som AI gör odds- och tradingprocesserna smidigare kommer kostnadsbasen för många sportspelsleverantörer att minska. Det innebär att vi kan erbjuda våra tjänster med lägre intäktsandel (rev-share reds anm) än tidigare. Så alla bör förvänta sig något pressade marginaler över tid", säger vd:n.

En viktig milstolpe i det andra kvartalet var annars Kambis förlängning av sportboksavtalet med Leovegas samtidigt som ett nytt avtal kring Kambis Odds Feed+-lösning ingicks.

"Vi skrev på ett nytt tvåårigt avtal till och med slutet av 2027 för vår sportbokslösning, och dessutom ett långsiktigt avtal där de använder vårt Odds Feed+-produkt till sin interna sportbok. De har redan lanserat i Finland och Danmark med vårt Odds Feed+, så vi har säkrat långsiktiga intäkter till Kambi med den här typen av avtal", konstaterar Werner Bercher.

Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Kambi Group

Senast

130,50

1 dag %

5,16%

1 dag

1 mån

1 år

Rapportperioden

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.