McDonalds sänker priser på menyer för att locka kunder - WSJ
20 augusti, 12:55
20 augusti, 12:55
Hamburgerjätten McDonalds sänker priserna på sina populära menyer efter att kunder blivit chockade över höga priser, där vissa Big Mac-måltider nått upp till 18 dollar. Det skriver Wall Street Journal.
Företaget har genomfört samtal med amerikanska restaurangoperatörer och erbjudit ekonomiskt stöd om franchisetagare gick med på att sänka priserna, enligt personer med insyn i frågan.
Som resultat kommer åtta menyer att kosta 15 procent mindre än om produkterna köps separat, och kedjan kommer även erbjuda specialerbjudanden som frukostmenyer för 5 dollar och Big Mac och McNugget-måltider för 8 dollar senare i år.
Åtgärden är en del av McDonalds strategi för att återställa sitt rykte som ett prisvärt alternativ, något som tagit stryk av stigande priser. Trots lanseringen av McValue-menyn har många kunder ansett att kedjans priser är för höga, skriver Wall Street Journal.
Vd Joe Erlinger betonade att kunder nu söker mer värde och överkomliga priser. Den amerikanska restaurangbranschen har generellt sett upplevt minskad trafik, där snabbmatskedjor tappat 2,7 procent av besökarna hittills i år enligt Black Box Intelligence.
Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
20 augusti, 12:55
Hamburgerjätten McDonalds sänker priserna på sina populära menyer efter att kunder blivit chockade över höga priser, där vissa Big Mac-måltider nått upp till 18 dollar. Det skriver Wall Street Journal.
Företaget har genomfört samtal med amerikanska restaurangoperatörer och erbjudit ekonomiskt stöd om franchisetagare gick med på att sänka priserna, enligt personer med insyn i frågan.
Som resultat kommer åtta menyer att kosta 15 procent mindre än om produkterna köps separat, och kedjan kommer även erbjuda specialerbjudanden som frukostmenyer för 5 dollar och Big Mac och McNugget-måltider för 8 dollar senare i år.
Åtgärden är en del av McDonalds strategi för att återställa sitt rykte som ett prisvärt alternativ, något som tagit stryk av stigande priser. Trots lanseringen av McValue-menyn har många kunder ansett att kedjans priser är för höga, skriver Wall Street Journal.
Vd Joe Erlinger betonade att kunder nu söker mer värde och överkomliga priser. Den amerikanska restaurangbranschen har generellt sett upplevt minskad trafik, där snabbmatskedjor tappat 2,7 procent av besökarna hittills i år enligt Black Box Intelligence.
Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Analys
Nibes kvartal
Aktierekommendationer
Aktier
Analys
Nibes kvartal
Aktierekommendationer
Aktier
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 689,35