Medieinvesteringarna minskade marginellt i maj


10 juni, 14:18

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 0,3 procent i maj, jämfört med samma månad i fjol. Dock uppvisade flertalet mediekategorier positiv tillväxt och några nådde dessutom rekordnivåer. Totalt förmedlades under maj drygt 1,2 miljarder kronor.

Ackumulerat, hittills i år, är nedgången i medieinvesteringarna totalt 1,5 procent och januari-maj 2025 är den lägsta noteringen sedan 2021.

"Eftersom Mediebyråbarometerns tal inte är rensade för inflation är nedgången i reella tal större än 1,5 procent. Vi kan konstatera att förflyttning mellan mediekanaler fortsätter med full kraft. Det är uppenbart annonsörer och byråer justerar medievalen i enlighet med en föränderlig mediekonsumtion. De samlade digitala köpen uppvisade positiv tillväxt om 7 procent i maj medan de analoga en negativ tillväxt om 8 procent", säger Anna Granditsky, vd, Sveriges Mediebyråer.

Den mediekategori som hade det tuffast under maj var tidskrifter, detta med en negativ tillväxt om 27 procent.

Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Läs mer på Finwire

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.