STORT FOKUS PÅ PRISDISKUSSIONER, HAR GETT EFFEKT - VD
21 oktober, 2022
21 oktober, 2022
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De prishöjningsdiskussioner som bilsäkerhetsföretaget Autoliv tidigare i våras inledde med kunderna börjar nu ge ordentlig effekt och prisförhandlingarna kommer också fortsätta framgent.
Det uppger vd Mikael Bratt i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på fredagen i samband med bilsäkerhetsföretagets delårsrapport.
"Under kvartalet har vi haft mycket fokus på prisdiskussioner med kunderna och där gör vi också framsteg. Förhandlingarna har ju pågått under våren och sommaren och fortsätter inom alla de olika delarna", säger Autoliv-chefen.
När det kommer till råmaterialrelaterade prisjusteringsdiskussioner uppger Mikael Bratt att överenskommelser i över 90 procent av förhandlingarna nu har gjorts, vilket också framgår av delårsrapporten. I tidigare delårsrapporter i år har Mikael Bratt flaggat för press på bolagets rörelsemarginal i spåren av just höga råmaterialkostnader.
"Inom de övriga delarna så som arbetskraftskostnader, logistik och energi fortgår diskussionerna. I en sådan miljö som vi befinner oss i nu är detta ett pågående arbete", säger vd:n och understryker att diskussionerna är konstruktiva.
Trots den rådande miljön under det tredje kvartalet med stigande kostnader och en volatil produktionsmiljö har Autoliv sett en förbättring i bilproduktionsvolymerna samt en något mer stabil miljö.
"Vi lyckas leverera en marginal på 7,5 procent trots valutamotvindar om 2 procentenheter", säger Mikael Bratt.
Det är dock sannolikt "lång" tid kvar till dess att den volatila produktionsmiljön helt återgår till mer normala nivåer, framhåller han.
Autoliv gjorde i fredagens rapport en smärre höjning av helårsprognosen avseende den justerade rörelsemarginalen. Den nya prognosen är en justerad rörelsemarginal i "övre delen" av det tidigare guidade intervallet på 6,0-7,0 procent.
Inom vilket område har ni gjort störst framsteg under kvartalet?
"Jag skulle säga att det är en kombination av prisdiskussioner och vårt kostnadsreduktionsarbete. Vi har, förutom de strategiska initiativen på lång sikt, också adderat ytterligare kortsiktiga kostnadsbesparingar som vi ju annonserade under våren", säger Mikael Bratt.
När det kommer till bilsäkerhetsföretagets produktion under det tredje kvartalet uppger Autoliv-chefen att bolaget har sett en gradvis förbättring i leveranskedjorna.
"Det går åt rätt håll, men det är långt ifrån normaliserat. Vi ser fortsatt en hög volatilitet".
Hur har halvledarproblematiken sett ut för er under perioden?
"En gradvis förbättring. Sedan vill jag inte säga att vi har en situation där halvledarproblematiken är bakom oss – utan vi ser fortfarande utmaningar framåt – särskilt om bilproduktionsvolymerna fortsätter uppåt", säger Mikael Bratt och fortsätter:
"Det varierar mycket mellan kunderna. Vissa har det lite lättare än andra beroende på vilken typ av halvledare man har i sin produktion. Men vi har gjort det bra. Vi har kunnat leverera till våra kunder".
Hur påverkade är Autoliv av mer pressade konsumenter i spåren av stigande inflation och räntor?
"Bilproduktion i dag är baserad på de order som finns i systemen och vi befinner oss ju redan på historiskt låga nivåer när det kommer till den globala bilproduktionen. Tittar man på registreringar i Europa, som kanske är den svagaste regionen, så är den till dags dato för 2022 cirka 30 procent lägre än vad den var för motsvarande period 2009, under finanskrisen", säger Mikael Bratt och fortsätter resonemanget:
"Det indikerar ju att vi redan är på relativt låga nivåer. Det har inte berott på efterfrågeproblematik utan på leveransproblematik med komponentbrist inom framför allt halvledarindustrin. Om vi har en potentiellt svagare efterfrågan framåt menar jag att vi ändå har höjd ned till där produktionsvolymen faktiskt ligger. Så frågetecknet är väl i sådana fall hur mycket svagare efterfrågan kan bli och hur den i sådana fall kommer påverka bilproduktionen. Utifrån vad vi ser i dag tror jag att det är en begränsad nedåtrisk framåt, men det är inte en fråga för 2022, för där känner vi oss trygga med den produktionsplanering som finns, utan snarare en fråga för 2023 och den får vi återkomma till."
För det tredje kvartalet hade Autoliv ett justerat rörelseresultat om 173 miljoner dollar, att ställa mot analytikerförväntningarna som var på 167 miljoner dollar enligt Infront. Den justerade rörelsemarginalen kom in på 7,5 procent, vilket var högre än väntade 7,2 procent. Försäljningen och den organiska försäljningstillväxten kom dock in aningen lägre än förväntat.
Omkring 14-tiden på fredagen var Autoliv-aktien upp drygt 4 procent.
Anthony Livebrant +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt
21 oktober, 2022
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De prishöjningsdiskussioner som bilsäkerhetsföretaget Autoliv tidigare i våras inledde med kunderna börjar nu ge ordentlig effekt och prisförhandlingarna kommer också fortsätta framgent.
Det uppger vd Mikael Bratt i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på fredagen i samband med bilsäkerhetsföretagets delårsrapport.
"Under kvartalet har vi haft mycket fokus på prisdiskussioner med kunderna och där gör vi också framsteg. Förhandlingarna har ju pågått under våren och sommaren och fortsätter inom alla de olika delarna", säger Autoliv-chefen.
När det kommer till råmaterialrelaterade prisjusteringsdiskussioner uppger Mikael Bratt att överenskommelser i över 90 procent av förhandlingarna nu har gjorts, vilket också framgår av delårsrapporten. I tidigare delårsrapporter i år har Mikael Bratt flaggat för press på bolagets rörelsemarginal i spåren av just höga råmaterialkostnader.
"Inom de övriga delarna så som arbetskraftskostnader, logistik och energi fortgår diskussionerna. I en sådan miljö som vi befinner oss i nu är detta ett pågående arbete", säger vd:n och understryker att diskussionerna är konstruktiva.
Trots den rådande miljön under det tredje kvartalet med stigande kostnader och en volatil produktionsmiljö har Autoliv sett en förbättring i bilproduktionsvolymerna samt en något mer stabil miljö.
"Vi lyckas leverera en marginal på 7,5 procent trots valutamotvindar om 2 procentenheter", säger Mikael Bratt.
Det är dock sannolikt "lång" tid kvar till dess att den volatila produktionsmiljön helt återgår till mer normala nivåer, framhåller han.
Autoliv gjorde i fredagens rapport en smärre höjning av helårsprognosen avseende den justerade rörelsemarginalen. Den nya prognosen är en justerad rörelsemarginal i "övre delen" av det tidigare guidade intervallet på 6,0-7,0 procent.
Inom vilket område har ni gjort störst framsteg under kvartalet?
"Jag skulle säga att det är en kombination av prisdiskussioner och vårt kostnadsreduktionsarbete. Vi har, förutom de strategiska initiativen på lång sikt, också adderat ytterligare kortsiktiga kostnadsbesparingar som vi ju annonserade under våren", säger Mikael Bratt.
När det kommer till bilsäkerhetsföretagets produktion under det tredje kvartalet uppger Autoliv-chefen att bolaget har sett en gradvis förbättring i leveranskedjorna.
"Det går åt rätt håll, men det är långt ifrån normaliserat. Vi ser fortsatt en hög volatilitet".
Hur har halvledarproblematiken sett ut för er under perioden?
"En gradvis förbättring. Sedan vill jag inte säga att vi har en situation där halvledarproblematiken är bakom oss – utan vi ser fortfarande utmaningar framåt – särskilt om bilproduktionsvolymerna fortsätter uppåt", säger Mikael Bratt och fortsätter:
"Det varierar mycket mellan kunderna. Vissa har det lite lättare än andra beroende på vilken typ av halvledare man har i sin produktion. Men vi har gjort det bra. Vi har kunnat leverera till våra kunder".
Hur påverkade är Autoliv av mer pressade konsumenter i spåren av stigande inflation och räntor?
"Bilproduktion i dag är baserad på de order som finns i systemen och vi befinner oss ju redan på historiskt låga nivåer när det kommer till den globala bilproduktionen. Tittar man på registreringar i Europa, som kanske är den svagaste regionen, så är den till dags dato för 2022 cirka 30 procent lägre än vad den var för motsvarande period 2009, under finanskrisen", säger Mikael Bratt och fortsätter resonemanget:
"Det indikerar ju att vi redan är på relativt låga nivåer. Det har inte berott på efterfrågeproblematik utan på leveransproblematik med komponentbrist inom framför allt halvledarindustrin. Om vi har en potentiellt svagare efterfrågan framåt menar jag att vi ändå har höjd ned till där produktionsvolymen faktiskt ligger. Så frågetecknet är väl i sådana fall hur mycket svagare efterfrågan kan bli och hur den i sådana fall kommer påverka bilproduktionen. Utifrån vad vi ser i dag tror jag att det är en begränsad nedåtrisk framåt, men det är inte en fråga för 2022, för där känner vi oss trygga med den produktionsplanering som finns, utan snarare en fråga för 2023 och den får vi återkomma till."
För det tredje kvartalet hade Autoliv ett justerat rörelseresultat om 173 miljoner dollar, att ställa mot analytikerförväntningarna som var på 167 miljoner dollar enligt Infront. Den justerade rörelsemarginalen kom in på 7,5 procent, vilket var högre än väntade 7,2 procent. Försäljningen och den organiska försäljningstillväxten kom dock in aningen lägre än förväntat.
Omkring 14-tiden på fredagen var Autoliv-aktien upp drygt 4 procent.
Anthony Livebrant +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt
Placera granskar fondjättarna
Analys
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Placera granskar fondjättarna
Analys
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Makro
2 maj, 16:43
Swedbank: Riksbanken sänker i sommar
fed
2 maj, 15:29
Trump uppmanar Fed att sänka räntan - igen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 462,54