Svenska hushållen har satt ett nytt rekord vad gäller utgifter för ljudmedier. Under första kvartalet nådde dessa utgifter 170 kronor i månaden per hushåll, vilket är en ökning med 20 procent från samma period förra året. Det uppger konsult- och analysbolaget Mediavision i ett pressmeddelande.

Dominerande är alltjämt musiken som står för cirka 100 kronor av utgiften per hushåll och månad. Men också böcker och podcasts bidrar till tillväxten.

“Podcasts sticker ut särskilt, där antalet hushåll som betalar ökat kraftigt över de senaste åren”, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision.

Mätningarna visar också att tillväxten inte drivs av nya abonnemangserbjudanden, utan snarare av ökad efterfrågan och betalningsvilja hos konsumenter.

"Det skiljer sig från till exempel videomarknaden, där billigare och delvis annonsfinansierade abonnemang är den främsta drivkraften. Den sammantagna ljudmarknaden är fortsatt en marknad i tillväxt”, avslutar Fredrik Liljeqvist.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

Spotify

Senast

710,85

1 dag %

1,14%

1 dag

1 mån

1 år

Storytel B

Senast

89,85

1 dag %

0,34%

Bokusgruppen

Senast

52,80

1 dag %

0,76%

Acast

Senast

15,70

1 dag %

−1,75%

Veckans analyser

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.