E-HANDEL +4% I JUNI JMF JUNI 2024, +16% I JULI JMF JULI 2024
21 augusti, 06:51
21 augusti, 06:51
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelns omsättning ökade med 4 procent, till 15,3 miljarder kronor, i juni jämfört med samma månad föregående år och steg 16 procent i juli, till 15,3 miljarder kronor jämfört med samma månad i fjol.
Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
"Vi gläds åt att både juni och juli blev förhållandevis starka månader för många e-handelsföretag. Det var välbehövligt givet att avslutningen på våren var svag. Men faktum kvarstår. För att e-handeln ska komma tillbaka på riktigt krävs att konsumenternas köpkraft stärks, och där är vi inte riktigt ännu", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Andelen konsumenter som e-handlade låg på samma höga nivå som i juni och juli förra året, över 70 procent. Förklaringen till omsättningsökningen var i huvudsak att snittköpesumman per e-handelskonsument ökade. Snittköpesummorna för juni och juli var de högsta sedan pandemiåret 2021.
"Samtidigt som det finns mycket att glädjas åt i juni- och julisiffrorna finns det fortsatt orosmoln. Vi ser hur e-handelsköpen från utlandet cementerat sig på höga nivåer, vilket tyvärr innebär att svenska konsumenter satt i system att handla från plattformar som Temu och Shein. Utöver att vara skadligt för miljön kan det också i värsta fall vara direkt farligt för konsumenten själv. Detta kommer vi fortsätta att påvisa framöver", säger Per Ljungberg.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
21 augusti, 06:51
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelns omsättning ökade med 4 procent, till 15,3 miljarder kronor, i juni jämfört med samma månad föregående år och steg 16 procent i juli, till 15,3 miljarder kronor jämfört med samma månad i fjol.
Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
"Vi gläds åt att både juni och juli blev förhållandevis starka månader för många e-handelsföretag. Det var välbehövligt givet att avslutningen på våren var svag. Men faktum kvarstår. För att e-handeln ska komma tillbaka på riktigt krävs att konsumenternas köpkraft stärks, och där är vi inte riktigt ännu", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Andelen konsumenter som e-handlade låg på samma höga nivå som i juni och juli förra året, över 70 procent. Förklaringen till omsättningsökningen var i huvudsak att snittköpesumman per e-handelskonsument ökade. Snittköpesummorna för juni och juli var de högsta sedan pandemiåret 2021.
"Samtidigt som det finns mycket att glädjas åt i juni- och julisiffrorna finns det fortsatt orosmoln. Vi ser hur e-handelsköpen från utlandet cementerat sig på höga nivåer, vilket tyvärr innebär att svenska konsumenter satt i system att handla från plattformar som Temu och Shein. Utöver att vara skadligt för miljön kan det också i värsta fall vara direkt farligt för konsumenten själv. Detta kommer vi fortsätta att påvisa framöver", säger Per Ljungberg.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Nibes kvartal
Aktierekommendationer
Aktier
Analys
Nibes kvartal
Aktierekommendationer
Aktier
1 DAG %
Senast
Stockholmsbörsen
22 augusti, 18:27
Powell-tal gav bränsle åt börsen – OMXS30 upp 1,6%
Federal Reserve
22 augusti, 16:18
Börserna stiger på Powell-beskeden
Nvidia
22 augusti, 15:09
Svagt upp inför Powells tal – Nvidia ner i förhandeln
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden
22 augusti, 14:30
SBB: Långsamt i rätt riktning
Aktierekommendationer
22 augusti, 13:55
Kepler: Köp Nibe och Novo Nordisk
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 689,35