STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Optikerkedjan Synsam visade tillväxt i Sverige, Norge och Finland under det andra kvartalet medan tillväxten i Danmark sjönk, vilket tyngde resultatet.

" Vi satte tidigt in åtgärder och har förändrat erbjudandet i Danmark och ser att det har börjat ge effekter", säger Synsams vd Håkan Lundstedt till Nyhetsbyrån Direkt.

I Danmark var den organiska tillväxten -3,9 procent under det andra kvartalet jämfört med 1,8 procent motsvarande kvartal föregående år. Totalt för koncernen uppgick den organiska tillväxten till 9,1 procent under perioden (9,5).

Bakgrunden till tappet är att Synsam haft utmaningar i Danmark sedan kreditlagstiftningen förändrades från och med den 1 juli 2023, med påverkan på kreditvärdighetsbedömningen för kunder till det danska Lifestyle-erbjudandet.

"Men det här drabbar även andra liknande bolag med liknande abonnemangserbjudanden, och jag vill understryka att vi fortsatt är lönsamma och tjänar pengar i Danmark och har en solid grund att stå på. Vi ska se till att vi får fart på affären igen och komma tillbaka till den nivå som vi har legat på", säger Håkan Lundstedt,

Du nämner att era åtgärder har gett effekt. Kan du utveckla?

"Det handlar om en ompaketering av erbjudandet som är anpassat efter den nya kreditlagsstiftningen. Vi har också förbättrat vårt kunderbjudande, något vi gör hela tiden. Men i det här fallet har vi fått anstränga oss extra mycket för att hitta rätt och hitta tillbaka till den nivå vi haft tidigare. Det är det vi jobbar med", fortsätter vd:n och tillägger:

"Redan under det andra kvartalet så har vi kunnat se förbättringar, även om siffrorna var sämre än jämförelsekvartalet 2024. Vi ser att de åtgärder vi satt in har fått effekt."

På den negativa sidan ökade även Synsams churn för nionde kvartalet i rad under det andra kvartalet, ett mått på hur stor andel av kunderna som lämnar glasögonabonnemanget Synsam Lifestyle. Under det andra kvartalet var andelen 2,91 procent (2,51).

I samband med rapporten för det första kvartalet i maj uppgav vd:n att den ökande churnen, som då landande på 2,84 procent, väntades nå en "platå" under det kommande kvartalet.

Varför blev det inte så?

"Vi tror och ser att churnen vid något tillfälle kommer att plana ut, men det är viktigt att komma ihåg att vi under det andra kvartalet hade ett nettoinflöde av 12.000 nya kunder. Andelen kunder som väljer att förlänga sitt glasögonabonnemang fortsätter att öka och uppgick till 54 procent under kvartalet mot 50 procent under det första kvartalet, vilket visar på att den stora majoriteten av våra abonnemangskunder är väldigt nöjda", säger Håkan Lundstedt och fortsätter:

"Det är också viktigt att poängtera att en churnad kund inte nödvändigtvis är en förlorad kund för oss. För kunden som avslutar sitt abonnemang fortsätter ofta som kontantkund eller med andra lösningar. För vår abonnemangslösning är det så att vid ett visst tillfälle lönar det sig att köpa ut sina glasögon från abonnemanget. Vi redovisar det som churn, men det innebär inte att det är en churnad kund. När synen förändras efter ett år eller så för en sådan kund kommer den då tillbaka till abonnemangslösningen, så churn-redovisningen blir lite missvisande. Den blir för hög jämfört med vad den egentligen är tekniskt sett."

Har ni övervägt att sluta redovisa churn?

"Nej. Jag är för öppenhet och förklara hur den egentligen är uppbyggd i stället."

Angående nya kunder har Synsam sedan länge ett mål om att det totala antalet abonnemangskunder (kunder som har Lifestyle-abonnemang eller abonnerar löpande enbart på linser) ska uppgå till en miljon i slutet av 2025. Vid det andra kvartalets utgång var antalet 871.000 kunder (799.000).

Är det målet fortfarande rimligt att nå?

"Vi fortsätter att jobba mot det, och ett mål och är ett mål. Men om vi ska nå det måste vi öka rejält den kommande tiden. Det viktiga är att vi fortsätter öka totalt sett och har nöjda kunder. Det är viktigare än att bara infria det här målet vid just det här tillfället. Vi kommer att infria det, sedan om det blir det här året eller nästa är för tidigt att säga", säger Håkan Lundstedt.

Synsams målsättning för åren 2024–2026 är annars att etablera 90 nya butiker. Vid utgången av det andra kvartalet 2025 hade Synsam totalt öppnat 62 nya butiker.

"Vår etableringsstrategi är att etablera oss på orter och mindre orter där vi inte finns sedan tidigare. Det är fortsatt ett väldigt gynnsamt läge att göra det. Vi ser att vi får lönsamhet väldigt snabbt i de här enheterna", fortsätter vd:n.

I det tredje kvartalet kommer mellan 3 och 5 nya butiker att etableras, enligt bolaget.

"Det är en tajmingfråga. Det är inte så att det saknas objekt där ute. Vi står kvar vid våra 90 butiker under den här treårsperioden, sedan kan det variera mellan kvartalen", säger Håkan Lundstedt.

Hur ser du på köpkraften hos konsumenten och konjunkturen i nuläget?

"Jag tycker att inledningen av det tredje kvartalet har visat att konsumentläget är lite bättre och lite positivare än vad det var under det andra kvartalet. Men det är för tidigt att dra ut en trend och säga att det är riktigt, men jag ser en liten förbättring i konsumentbeteendena", fortsätter vd:n.

Bedömer du att det här kommer att gynna er?

"Ja, absolut. Det kommer det att göra definitivt. Men kvartalet är inte slut än och det är för tidigt att säga om det är en långsiktig trend eller inte, men förhoppningen är det."

Gustaf Andersson +46 8 5191 7906

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Synsam

Senast

56,70

1 dag %

1,80%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån