VISS BÄTTRING ANNONSMARKNAD SENASTE VECKORNA - VD
18 juli, 11:40
18 juli, 11:40
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Truecaller har märkt av att annonsmarknaden, som varit relativt stabil de senaste kvartalen, har förbättrats något de senaste veckorna.
Det säger Truecallers vd Rishit Jhunjhunwala i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Truecaller-vd:n är dock försiktig med att dra slutsatser kring annonsmarknaden utveckling framöver baserat på de senaste veckornas signaler.
"Vi har sett en liten förbättring ('uptick') de senaste veckorna och det är en hälsosam signal för oss. Men det är bara början på det tredje kvartalet så det är väldigt tidigt att uttala sig om hur det kommer att utvecklas under hela kvartalet", säger han.
Rishit Jhunjhunwala påpekar i sammanhanget att det tredje kvartalet avslutas med en period med flera stora festligheter och högtidsfiranden i Indien.
"Vi tror att de nya produkterna (för annonsmarknaden, reds anm) som vi har lanserat - Truecaller Masterhead och Truecaller Play – gör att vi är väl positionerade inför högtidssäsongen och bortom det", säger han.
Under det andra kvartalet märkte Truecaller av en påverkan av ökad geopolitisk osäkerhet, framför allt i Indien och Pakistan, samtidigt som valuta påverkade negativt under kvartalet.
Försäljningstillväxten, som uppgick till 9 procent under kvartalet, var 21 procent mätt i lokala valutor.
"Om man jämför med tidigare kvartal så har våra annonsintäkter och intäkterna från Premium växt mer det här kvartalet och vi har ökat användarbasen med 15 procent", säger Rishit Jhunjhunwala.
Han pekar ut några faktorer under kvartalet som ger "bra signaler" för framtiden.
"Antalet betalande prenumeranter på IOS växte med 25 procent bara under kvartalet, och mer än 50 procent jämfört med det andra kvartalet 2024, vilket betyder att vi har över 1 miljon IOS-prenumeranter och mer än 3 miljoner betalande prenumeranter totalt och intäktstillväxten i konstanta valutor var nästan 50 procent", säger Rishit Jhunjhunwala.
Han tar också upp att tillväxten för Truecaller for Business var 53 procent under kvartalet.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
18 juli, 11:40
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Truecaller har märkt av att annonsmarknaden, som varit relativt stabil de senaste kvartalen, har förbättrats något de senaste veckorna.
Det säger Truecallers vd Rishit Jhunjhunwala i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Truecaller-vd:n är dock försiktig med att dra slutsatser kring annonsmarknaden utveckling framöver baserat på de senaste veckornas signaler.
"Vi har sett en liten förbättring ('uptick') de senaste veckorna och det är en hälsosam signal för oss. Men det är bara början på det tredje kvartalet så det är väldigt tidigt att uttala sig om hur det kommer att utvecklas under hela kvartalet", säger han.
Rishit Jhunjhunwala påpekar i sammanhanget att det tredje kvartalet avslutas med en period med flera stora festligheter och högtidsfiranden i Indien.
"Vi tror att de nya produkterna (för annonsmarknaden, reds anm) som vi har lanserat - Truecaller Masterhead och Truecaller Play – gör att vi är väl positionerade inför högtidssäsongen och bortom det", säger han.
Under det andra kvartalet märkte Truecaller av en påverkan av ökad geopolitisk osäkerhet, framför allt i Indien och Pakistan, samtidigt som valuta påverkade negativt under kvartalet.
Försäljningstillväxten, som uppgick till 9 procent under kvartalet, var 21 procent mätt i lokala valutor.
"Om man jämför med tidigare kvartal så har våra annonsintäkter och intäkterna från Premium växt mer det här kvartalet och vi har ökat användarbasen med 15 procent", säger Rishit Jhunjhunwala.
Han pekar ut några faktorer under kvartalet som ger "bra signaler" för framtiden.
"Antalet betalande prenumeranter på IOS växte med 25 procent bara under kvartalet, och mer än 50 procent jämfört med det andra kvartalet 2024, vilket betyder att vi har över 1 miljon IOS-prenumeranter och mer än 3 miljoner betalande prenumeranter totalt och intäktstillväxten i konstanta valutor var nästan 50 procent", säger Rishit Jhunjhunwala.
Han tar också upp att tillväxten för Truecaller for Business var 53 procent under kvartalet.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Swedbank
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Swedbank
1 DAG %
Senast
Boliden
18 juli, 17:55
Många stora kursrörelser efter rapporter
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 546,70