(Tillägg: från stycke sju)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyrbolaget Cloetta uppdaterar sina långsiktiga finansiella mål inför bolagets investerardag som går av stapeln på torsdagseftermiddagen.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Cloettas mål för den organiska försäljningstillväxten höjs till 3-4 per år, upp från tidigare 1-2 procent.
Målet för den långsiktiga justerade ebit-marginalen förblir oförändrat på 14 procent, med tillägget att Cloetta ska nå minst 12 procent senast 2027.
Konfektyrsbolagets mål för nettoskuld/ebitda ändras också och ska nu vara under 1,5 gånger. Tidigare mål låg på cirka 2,5 gånger.
Utdelning ska nu överstiga 50 procent av årets resultat, jämfört med tidigare mål om 40-60 procent.
För 2024 landade Cloettas organiska tillväxt på 4,7 procent, vilket var långt över bolagets tidigare mål. Det var även högre än det nya, uppdaterade målet.
Den justerade ebit-marginalen uppgick till 10,6 procent för 2024, främst drivet av marginalförbättrande aktiviteter inom lösviktsgodis, uppgav Cloetta i sin årsredovisning.
Nettoskulden/ebitda var 1,3 gånger för 2024, medan bolaget delade ut 66 procent av årets resultat.
I torsdagens pressmeddelande lyfter Cloetta fram tre strategiska prioriteringar som bolaget har definierat.
* Cloetta ska ha ett fokus på tio utvalda varumärken på kärnmarknader för att driva lönsam tillväxt genom ökad distribution och fortsatt expansion av varumärkena till nya kategorier.
* Bolaget ska även öka sitt fokus på Tyskland och Storbritannien samt Nordamerika för att tillvarata efterfrågan på Swedish Candy.
* Cloetta ska ha en snabbare utveckling av nya produkter med stöd av fortsatt effektiv marknadsföring.
"Våra uppdaterade finansiella mål och strategiska prioriteringar speglar vår ambition att accelerera tillväxten, öka effektiviteten och dra nytta av våra starka varumärken på våra kärnmarknader och därutöver", kommenterar Cloettas vd Katarina Tell i pressmeddelandet.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt