Analys: Är Candles Scandinavia en väldoftande ljuspunkt i portföljen?

Örebrobolaget Candles Scandinavia tillverkar doftljus åt kunder som Rituals och Åhléns. Nyligen genomförde bolaget sitt första förvärv som mer än dubblar försäljningen och tillför egna varumärken till koncernen. För småbolagsinvesterare är aktien något att hålla ögonen på.

Candle scandinavia

Idag, 14:50

Candles Scandinavia
Börskurs: 40,00 kr
Antal aktier efter förvärv: 9,9 m
Börsvärde: 397 Mkr
Nettoskuld efter förvärv: 153 Mkr (inklusive tilläggsköpeskilling)
VD: Viktor Garmiani
Ordförande: Ulf Gejhammar

Candles Scandinavia (40 kr) tillverkar samt säljer doftljus och doftpinnar.

Förra året omsatte bolaget cirka 180 Mkr med en rörelsemarginal runt 1%. I juli förvärvade Candles det tyska doftljusbolaget HashtagYou vilket mer än fördubblar koncernens omsättning. Prislappen landade på 147 Mkr inklusive tilläggsköpeskilling, motsvarande EV/Sales 0,6x.

Bolaget grundades 2009 i Örebro av makarna Viktor och Nina Garmiani. Viktor är fortsatt VD och största ägare med drygt 41% av kapitalet och 64% av rösterna.

Vårt huvudscenario
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
179
326
495
555
 - Tillväxt
-0,1%
+82,0%
+52,0%
+12,0%
Rörelseresultat
2
16
50
67
 - Rörelsemarginal
1,1%
5,0%
10,0%
12,0%
Resultat efter skatt
-6
10
32
45
Vinst per aktie
-0,74
0,97
3,20
4,60
Utdelning per aktie
0,00
0,00
0,00
0,00
Avkastning på eget kapital
-8%
12%
33%
34%
81%
72%
53%
51%
34,5x
9,7x
3,1x
1,9x
-54,3x
41,2x
12,5x
8,7x
280,1x
33,8x
11,1x
8,3x
3,1x
1,7x
1,1x
1,0x
Kommentar: HashtagYou konsolideras från 1 augusti 2025.

Fakta

Marknadsledare inom sin nisch

Den europeiska marknaden för doftljus är uppskattningsvis värd cirka 1,5 miljarder dollar och väntas växa runt 4-5% per år.

Enligt bolaget är Candles tydlig marknadsledare inom tillverkning med naturliga insatser. Marknaden är relativt fragmenterad med flertalet mindre tillverkare av doftljus med naturliga insatser. Dessa aktörer har generellt väldigt småskaliga verksamheter där processerna ofta är helt manuella.

Paraffinbaserad produktion är en relativt enkel process med flera större aktörer. Processer utan paraffin är betydligt mer komplexa, enligt bolaget. Candles menar att man är tydlig marknadsledare och den enda aktören med storskalig produktion för icke paraffinbaserade produkter.

Att etablerade aktörer inom paraffinbaserad tillverkning utvecklar liknande kompetens inom naturligt baserad tillverkning är en risk. Däremot bör Candles redan etablerade position och tekniska kunnande skapa konkurrensfördelar.

Candles affär bygger på kontraktstillverkning av kundanpassade doftljus. Bolagets viktigaste kund är Rituals som senaste åren utgjort drygt halva omsättningen. Även företag som H&M, Åhléns och Kicks finns på kundlistan.

Bolagets doftljus är gjorda på vax av svensk rapsolja. Vanligtvis tillverkas doftljus av paraffin eller en blandning av paraffin och vax. Paraffin är en oljeprodukt med högre klimatpåverkan än rapsolja. Dessutom har Candles ljus 25-30% längre brinntid, enligt bolaget.

Inbromsad tillväxt

Historiskt har tillväxten i Candles varit stark. Cirka 20% per år de senaste fem åren, där all tillväxt är organisk.

Fakta

Byte av räkenskapsår

Candles har tidigare redovisat enligt ett brutet räkenskapsår som löpt mellan maj och april. Efter senaste kvartalet förändrade bolaget upplägget så räkenskapsåren följer kalenderåren. Det innebär att tidigare räkenskapsåret (maj 2025 - april 2026) avslutas 31 december 2025.

Historiska siffror avser de tidigare brutna räkenskapsåren, men namnges som kalenderår i text och grafik.

Däremot har utvecklingen varit svag de senaste räkenskapsåren. 2023 föll omsättningen 15% och förra året var den i princip oförändrad.

  • Under 2023 avslutade Newell Brands sitt samarbete med Candles. Candles agerade distributör av varumärkena Yankee Candle, Woodwick och Millefiori Milano, vilket utgjorde stora delar av affärsområdet Brands. Här ingick även Candles egna varumärken Homeparty. Denna del avyttrades i samband med det avslutade samarbetet med Newell. Exklusive dessa effekter var tillväxten -8% 2023.
  • För stora lager hade byggts upp bland bolagets kunder.
  • Den generella efterfrågan på doftljus minskade i Europa mot bakgrund av svagare konjunktur.

Utökad kapacitet

Avyttringarna och omstruktureringen av verksamheten skapade engångskostnader som belastade resultatet med cirka 16 Mkr 2023.

Candles har även gjort stora investeringar i sin produktionsanläggning i Örebro de senaste åren. Produktionskapacitet har varit en begränsande faktor och totalt har cirka 100 Mkr investerats sedan 2021. Bolagets tre produktionslinor har i hög utsträckning automatiserats, bland annat via 13 robotar från ABB.

Däremot har implementeringen krävt betydligt mer tid och resurser än planerat. Som följd har en tillfällig parallell manuell produktion behövts, vilket krävt extra resurser. Bolaget uppskattar att detta påverkade resultatet negativt med 12 Mkr förra året.

Nu är dock implementeringen slutförd. I juni meddelade Candles att man minskar sin personalstyrka med 25 personer som en direkt effekt av den nya produktionen. Det motsvarar 35-40% (!) av antalet anställda, vilket är väldigt mycket. Enligt bolaget ska åtgärderna leda till årliga besparingar om 13 Mkr.

Att bolaget nu har bättre leveranskapacitet syns även i försäljningen. I det senaste kvartalet, som är säsongsmässigt svagt, var tillväxten +43%. Däremot var jämförelsetalen lätta (-22%).

Öppnar nya kanaler

Det nyligen förvärvade bolaget HashtagYou har en försäljning om cirka 250 Mkr i årstakt. Bolaget grundades för sju år sedan, så den historiska tillväxten är stark. Förvärvet ökar koncernens omsättning med drygt 130% och proforma omsätter nu Candles cirka 440 Mkr.

HashtagYou utgörs främst av två egna doftljusvarumärken, AVA & MAY samt Club Noé. Tyskland, Frankrike och Italien är bolagets största marknader. Förvärvet ökar Candles del av värdekedjan, där HashtagYous försäljning nästan uteslutande är D2C ("direkt-till-konsument") via bolagets egna hemsida.

Fakta

Influencers och hög andel återkommande kunder

HashtagYous klart viktigaste marknadsföringskanal är influencers. Bolaget arbetar aktivt med över 5 000 influencers i fem länder.

HashtagYou har även en egenutvecklad teknikplattform som hanterar influencersamarbeten, kunddata och kampanjer.

En siffra som lyfts fram är att 75% av kunderna som handlar på plattformen återkommer med nya beställningar. Det är väldigt högt och tyder på att bolaget byggt upp en stark position inom vissa målgrupper.

Någon lönsamhet anges ej. Däremot uppger VD Garmiani att bolaget gjort förlust senaste åren, men väntas på egna ben gå breakeven i år.

Däremot ska resultatbidraget till koncernen bli 40-45 Mkr per år när fulla synergier realiserats, vilket förväntas nås inom ett år. Det låter högt, tycker vi.

Idag har HashtagYou sin produktion hos externa aktörer. I princip hela denna ska flyttas till Candles anläggning, där ljusen kommer tillverkas på liknande sätt som för bolagets övriga kunder. Det kommer samtidigt öka kapacitetsutnyttjandet i Candles produktion.

Utöver tillverkningen ska HashtagYou fortsätta drivas som ett eget bolag. Ankur Bansal, som är grundare och största ägare, kommer kvarstå i sin roll som VD. Det ser vi som positivt då det minskar risken för integrationsproblem, i synnerhet då HashtagYou är Candles första förvärv.

Aktier till 80% överpris

Den initiala köpeskillingen för HashtagYou uppgick till 90 Mkr. Därtill finns en villkorad köpeskilling om högst 57 Mkr som kan falla ut under tre års tid. Själva villkoren specificeras ej.

Multipel
Pris HashtagYou
EV/S (exklusive tilläggsköpeskilling)
0,4x
EV/S (inklusive tilläggsköpeskilling)
0,6x

Candles betalade nästan hela den initiala köpeskillingen via 1,3 miljoner nyemitterade aktier (där 7 Mkr betalades kontant). Tilläggsköpeskillingen kan betalas både kontant och via aktier. Utöver VD Bansal ägs HashtagYou av andra anställda samt ett antal externa investerare. Tillsammans är de nu Candles näst största ägare med 13% av aktierna.

Det som sticker ut är att aktierna emitterades till kurs 65 kr. Det är 80% över vad Candles aktie stängde på dagen innan förvärvet annonserades (36,1 kr). Upplägget innebär endast en utspädning om cirka 15% för befintliga aktieägare.

En positiv tolkning är att HashtagYou ser tydliga synergier och det värde affären kommer skapa över tid. Upplägget innebär också att säljarna inte har någon lock-up på aktierna.

En mer negativ tolkning är att HashtagYou inte hade några bättre alternativ för en verksamhet som börjar stöta på problem. Samtidigt skulle det då vara rimligare att försöka få betalt kontant istället för i aktier.

Vi lutar åt den positiva hållningen. Nedsidan för befintliga ägare i Candles minskar via upplägget. Lyckas HashtagYou hålla uppe sin försäljning samtidigt som koncernen realiserar delar av lönsamhetssynergierna bör förvärvet bli tydligt värdeskapande. Däremot är vår tolkning att HashtagYous främsta styrka är att vara skickliga på marknadsföring, i synnerhet via influencers.  Det är konkurrensfördelar som kan vara flyktiga över tid.

Den nya koncernen i siffror

Innan förvärvet av HashtagYou hade Candles som mål att omsätta 360 Mkr i mitten av 2027. Exklusive förvärvet skulle det innebära drygt 40% årlig tillväxt kommande två år. Det tror vi inte bolaget hade uppnått.

Fakta

Några nya avtal senaste året

  • I mars tecknades ett avtal med en ny brittisk kund. Initialt väntas ordervärdet vara 11 Mkr, men på sikt finns potential för 50 Mkr i årlig försäljning.
  • I mars tecknades ett avtal med en ny europeisk kund med ett första ordervärde på 4 Mkr. Över tid väntas värdet öka till 10 Mkr på årsbasis.
  • I maj tecknades ett avtal med en ny nordisk kund med ett initialt ordervärde om 4 Mkr, där bolaget ser potential att skala upp försäljningen över tid.

Vi räknar med en omsättning på drygt 325 Mkr i år. Utöver förvärvad omsättning bör den organiska tillväxten bli stark då bolaget nu har bättre leveranskapacitet och nya avtal får genomslag i siffrorna.

Vi skissar på 52% (varav cirka 20% organisk tillväxt) respektive 12% resterande del av prognosperioden.

Kostnader för omstrukturering och implementering påverkar inte längre negativt samtidigt som personalminskningen får genomslag i siffrorna kommande kvartal. Förvisso kommer troligen säljkåren utökas en del och känslan är att även tillväxtsatsningar inom HashtagYou kommer ske. Däremot är större delen av bolagets kostnadsmassa fast och vid ökade volymer bör skalfördelar synas.

Vi räknar med 5% rörelsemarginal i år och 12% i slutet av prognosperioden. Baserat på nuvarande avskrivningsnivå motsvarar det cirka 15% på Ebitda-nivå. Det är i linje med bolagets tidigare finansiella mål om 15-17% Ebitda-marginal.

Troligen är bolagets ambitioner än högre efter förvärvet, men för att våga tro på det vill vi se bevis i siffrorna först.

Hur ska det värderas?

Candles Scandinavia
Belopp (Mkr)
Banklån
123
Checkräkningskredit
22
Likvida medel
-49
Nettoskuld (exklusive tilläggsköpeskilling)
96
Tilläggsköpeskilling
57
Nettoskuld (inklusive tilläggsköpeskilling)
153
Belopp avser efter upptag av nytt lån om 55 Mkr samt tillträde av HashtagYou.

Investeringar och omstruktureringar har pressat bolagets likviditet senaste året. Denna har nu stärkts genom ett nytt lån i samband med förvärvet. Att starta upp produktionen med HashtagYou kommer kräva en del kapital, vilket lånemedlen främst ska användas till.

Däremot är nuvarande nettoskuld om 96 Mkr (exklusive tilläggsköpeskilling) hög relativt den pressade marginalen. Givet att lönsamheten tydligt förbättras framöver är balansräkningen inget problem. Candles mål tycks även vara att beta ner skulden så fort som möjligt. Däremot höjer skuldsättningen risken.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Candles Scandinavia (Afv)
104%
12,5x
11,1x
1,1x
10,0%
12,0%
Note
80%
17,0x
13,2x
1,4x
10,4%
8,4%
Incap
-9%
12,0x
8,0x
1,0x
12,5%
12,1%
Inission
15%
9,0x
9,2x
0,6x
6,4%
8,9%
Hanza
104%
14,8x
12,4x
1,0x
7,7%
10,6%
Rugvista
71%
16,1x
12,8x
1,8x
14,1%
9,3%
Pierce
49%
12,0x
9,6x
0,4x
4,7%
9,5%
Lyko
19%
18,4x
15,0x
0,7x
4,8%
13,0%
Genomsnitt
54%
14,0x
11,4x
1,0x
8,8%
10,5%
Källa: Factset/Afv

På våra prognoser för 2026 värderas Candles till cirka 11x rörelsevinsten. Det finns få direkt jämförbara bolag med Candles, men bolaget är delvis en väldigt specialiserad kontraktstillverkare. Mer traditionella nordiska kontraktstillverkare värderas mellan 8-13x EV/Ebit. För nischade e-handlare som Rugvista, Pierce och Lyko ligger värderingen runt 10-15x.

Vi använder 9x EV/Ebit på 2027E. Det är en viss rabatt mot snittet av bolagen ovan, men speglar att Candles nu till stor del är ett nytt bolag.

Slutsats

Vi får ett gott intryck av Viktor Garmiani som varit central för bolagets historiska utveckling. Att han fortsatt är VD och största ägare är positivt. Insynsägandet är överlag starkt där styrelse och ledning kontrollerar 59% respektive 77% av kapital och röster i bolaget.

Fakta

Så agerar insiders

Senaste året finns två insynstransaktioner registrerade. I september köpte ledamot Petter Berggren aktier för 0,5 Mkr till kurser runt 40 kr.

I oktober förra året sålde den då avgående CFO:n Andreas Larsson samtliga av sina aktier. Affären gjordes till kurs 18 kr och motsvarande ett värde om 0,5 Mkr.

Kan HashtagYou upprätthålla nuvarande försäljningsnivå ser förvärvet klart intressant ut. Koncernens omsättning mer än fördubblas samtidigt som befintliga ägare späds ut med 15%. Däremot tror vi HastagYous största konkurrensfördel ligger i bra och effektiv marknadsföring, något som troligen kan göra försäljningen slagig.

Dessutom är det bolagets första förvärv någonsin. Även fast organisationerna inte ska integreras behöver produktion och logistik skalas upp rejält, vilket ökar risken.

Uppsidan i huvudscenariot är relativt bra. Däremot vill vi se ett eller ett par kvartal med HashtagYou i siffrorna innan vi överväger aktien. För investerare som gillar småbolag kan Candles Scandinavia vara en intressant aktie att följa.

Tio största ägare i Candles Scandinavia
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Viktor Garmiani
142
40,6%
63,5%
Sellers of HashtagYou
50
12,9%
6,7%
Lennart Larsson
49
12,5%
6,6%
Petter Berggren
41
10,7%
5,6%
Ulf Gejhammar
12
3,1%
3,8%
Cenk Yavas
11
3,1%
3,5%
Ilija Batljan
7
1,8%
0,9%
Avanza Pension
4
1,1%
0,6%
Patric Sjölund
4
1,1%
0,6%
Peiman Naderi
3
0,8%
0,6%
Största insiders utanför topp tio
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Martin Fredell
1
0,4%
0,2%
Källa: Holdings
Totalt insynsägande:
58,8%
77,3%
Ämnen i artikeln

Candles Scandinavia

Senast

38,70

1 dag %

−0,77%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån