Hexpol var tidigare ett affärsområde inom Hexagon men knoppades i fjol av till aktieägarna och noterades på börsen. Hexpol har två affärsområden. Det största är Compounding som är en ledande tillverkare av avancerade gummiblandningar som exempelvis används som råmaterial till tätningslister i bilar. I fjol kom 6 av 10 omsättningskronor från kunder inom fordonsindustrin.
Hexpol drabbades därför hårt av inbromsningen för den sektorn och tvingades till omfattande besparingar under årets första kvartal. Bland annat stängdes en fabrik i Kanada. Strukturellt sett gick dock Hexpol in i krisen med en bra plattform. Flertalet av koncernens anläggningar finns i lågkostnadsländer som Kina, Mexiko och Tjeckien. Fabrikerna var välinvesterade.
Under fredagen rapporterade Hexpol för sitt tredje kvartal. Det är det första då besparingarna slagit igenom fullt ut och företaget dessutom har draghjälp av att bilproduktionen ökat tack vare stimulansåtgärder i USA, Tyskland och andra länder. Produktionen av lätta fordon var upp 33 procent jämfört med andra kvartalet i Nordamerika. I Japan var ökningen 25 procent medan Europa minskade 7 procent. Kvartalet ger en indikation på hur Hexpol kan prestera när väl krisen är över.
Omsättningen är ungefär på samma nivå som i första kvartalet, 319 Mkr mot 317. Men rörelsevinsten är nästan fördubblad, från 39 till 74 Mkr (exklusive första kvartalets omstruktureringskostnader). Rörelsemarginalen för Compounding var hela 14,3 procent vilket är högre än något enskilt kvartal under goda år som 2007 och 2008.
Ser man till hela koncernen så är siffrorna svagare på grund av att Hexpols andra affärsområde, Engineered Products, fortfarande lever på en marknad med stark prispress och överkapacitet. Sammantaget redovisar koncernen en omsättning på 651 Mkr i kvartalet, 81 Mkr i rörelsevinst och 2,15 kronor i vinst per aktie. Omsättningen på rullande 12 månader är 2,6 miljarder, rörelsevinsten 137 Mkr och vinsten 2,45 kronor per aktie. Räknar man bort omstruktureringskostanderna ligger den rullande vinsten på 5,50 kronor per aktie. Sett i backspeglen värderas alltså Hexpol till knappt 11 gånger den rullande vinsten.
Förutom exponeringen mot fordonsbranschen har även Hexpols höga belåning varit en osäkerhetsfaktor för aktien. Koncernen har lyckats banta ned sin nettoskuld med över 400 Mkr till 881 Mkr per den sista september. Det är ingen riktigt låg nivå, cirka 2,5 gånger rörelsevinsten före avskrivningar och omstruktureringskostnader. Men jämfört med tidigare är läget mycket bättre.
Frågan är bara om man vågar se det starka tredje kvartalet som den definitiva vändningen för Hexpol. Företagsledningen vill inte säga det rent ut och avstår från att ge några prognoser.
Osäkerheten består i att många av de stimulansåtgärder som gynnat fordonstillverkarna nu löpt ut. Det är slut med amerikanarnas "cash for clunkers"-erbjudande där staten gett bidrag till den som skrotar sina gamla bil och köper en nytt, mer bränsleeffektiv, fordon. Tyskarna har haft ett liknade program (Umweltprämie, ungefär miljöpremie) som också avlsutats. Bilproduktionen väntas minska på alla stora marknader under fjärde kvartalet jämfört med det tredje.
Det finns historiska erfarenheter på denna punkt. Efter terrordåden 2001 fanns exempelvis ett USA-program ("Keep America rolling") som tillfälligt lyfte volymerna rejält men de sjönk snabbt tillbaka till gamla nivåer när detta avslutats.
Det fjärde kvartalet ser alltså osäkert ut för Hexpol men det är mycket svårt att sätta en siffra på den möjliga nedsidan i aktien. Lyfter man blicken en smula så är utsikterna hyggliga. Hexpol värderas till 10-12 gånger vinsten i en svår lågkonjunktur vilket är lågt ställt mot det verksamhetsmässigt mest jämförbara bolaget, Trelleborg.
Koncernen bevisar under tredje kvartalet att man kan hantera en återhämtning utan att ge upp marginal och vi ser inget större omstruktureringsbehov i konceren. Insiders har inte varit jätteaktiva i år men finanschefens köp av 10 000 aktier för ett dryg månad sedan är i alla fall ett litet plus.
Vi ser dagens vinstvärdering som rimlig långsiktig vilket innebär att kurspotentialen är i nivå med nästa års vinsttillväxt. Rådet blir öka men den försiktiga placeraren kan med fördel vänta in bokslutet för mer klarhet kring bilmarknadens utveckling.