Hamburgerkedjan rusar efter ny meme-hajp

Amerikanska hamburgerkedjan Wendys aktie stiger som mest 40% i den inlednande handeln. Bakom lyftet ligger en våg av småsparare på Reddit som vill klämma åt kedjans blankare.

FILE - This Feb. 23, 2018, file photo shows a Wendy's restaurant in Pittsburgh. Wendy's reports financial results Wednesday, Nov. 6, 2019. (AP Photo/Gene J. Puskar, File)  NYBZ367
Wendys nytillträdda CFO Steven Cirulis och VD Bob Wright ledde tillsammans snabbmatskedjan Potbelly med stor framgång på börsen.

Idag, 16:11

Wendys har haft tunga år på börsen. Aktien hade, fram till idag, fallit nästan 40% det senaste året och bottnat på den lägsta nivån på tjugo år.

Ledarduon åter

Utlösaren till dagens uppgång var delvis beskedet att Steve Cirulis blir ny finanschef. Han kommer närmast från smörgåskedjan Potbelly, där han jobbade tätt ihop med Wendys nuvarande VD Bob Wright.

Under deras tid där steg Potbelly-aktien med över 500%, innan bolaget blev uppköpt 2024. Att paret återförenas verkar marknaden tolka som ett tecken på att en vändningen kan vara på gång.

Jakt på blankarna

Den andra förklaringen till rörelsen kommer från Reddit. På forumet WallStreetBets har småsparare dragit igång en kampanj de döpt till "Save Wendys", och flera har kallat det nästa meme-aktie.

En meme-aktie är ett bolag som plötsligt får enorm uppmärksamhet i sociala medier och rusar mer på hajp än på faktiska vinster.

Det som gör Wendys extra intressant är blankningen. Runt 25% av aktierna är blankade, vilket betyder att investerare har lånat och sålt dem i hopp om att kunna köpa tillbaka billigare. Det kan jämföras med Sveriges mest blankade aktie, Electrolux, där 17% av aktierna är blankade.

När kursen i stället stiger tvingas blankarna köpa tillbaka aktier för att begränsa sina förluster, och de köpen pressar upp kursen ännu mer. Det kallas en short squeeze, och det är det småspararna hoppas på.

Tuff bakgrund

Bakom hajpen finns ett bolag som kämpar. Försäljningen i USA viker, kunderna blir färre och vinsten i första kvartalet föll jämfört med året före.

Samtidigt vill storägaren Nelson Peltz, vars fond äger omkring 16% av Wendys, köpa loss kedjan från börsen och göra den privat.

Wendy's

Senast

7,97

1 dag %

27,32%

1 dag

1 mån

1 år

Reddit

Senast

166,57

1 dag %

0,57%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån