England dyrt för Clas Ohlson

Clas Ohlsons brittiska äventyr kan nog bli bra på lite sikt. För tillfället drar den bara kostnader och vi ser inte bolagets rapport för det första kvartalet som någon köpsignal.


8 september, 2010

På två punkter kunde Clas Ohlson glädja sina aktieägare med onsdagens rapport över det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår 2010/2011: Dels var bruttomarginalen oväntat stark, dels var försäljningsökningen i augusti riktigt hygglig.

Försäljningen, speciellt i de befintliga butikerna, har annars varit en källa till besvikelse i Clas Ohlson på sistone. Förra räkenskapsåret slutade med en oförändrad försäljning i befintliga butiker och i det fjärde kvartalet backade den med 3 procent. Lika stor blev nedgången i det första kvartalet, minus 3 procent i befintliga butiker.

Därför var det en viss tröst för aktieägarna att se att försäljningen i augusti visade på en återhämtning. Analytikerna hade i SME Direkts sammanställning väntat sig en ökning på 8,2 procent och facit blev en ökning på 7,6 procent, vilket ändå är ett fall framåt för Clas Ohlson.

Mer entydigt positivt var att bruttomarginalen i det första kvartalet stigit med 2,4 procentenheter sedan förra året och uppgick till 41,9 procent. En stärkt krona mot dollarn har bidragit till den utvecklingen, men även det faktum att Clas Ohlson köper in allt mer varor via det egna inköpsbolaget i Shanghai.

Clas Ohlson har sedan ett par år tillbaka inlett en expansion till Storbritannien, vilket på sikt naturligtvis öppnar stora möjligheter för fortsatt tillväxt, men för närvarande sätter press på lönsamheten i bolaget. Hittills har sju butiker öppnat och vd Klas Balkow har talat om en möjlig potential på runt 200 butiker i landet om allt går bra.

Kostnaden för att öppna en ny butik i Storbritannien är än så länge betydligt högre än i Norden för Clas Ohlson, 5-6 miljoner kronor mot cirka 2 Mkr här hemma. De högre kostnaderna beror bland annat på att det behövs mycket mer marknadsföring för att locka kunderna till den okända kedjan. På helårsbasis bedömer bolaget att den brittiska satsningen sänker rörelsemarginalen med 2-3 procentenheter.

Mottagandet har dock hittills varit positivt enligt Clas Ohlson även om snittköpet per kund ännu är mindre än i de nordiska butikerna. Bolaget har kontrakt på fyra ytterligare butiker klara och räknar med att öppna 6-10 butiker i Storbritannien under räkenskapsåret. Totalt ska det bli 17-22 nya butiker för bolaget under räkenskapsåret, varav 15 före jul.

Det är dock inte bara i Storbritannien som Clas Ohlson dragit på med marknadsföring. I det första kvartalet ökade de totala kostnadernas andel av försäljningsintäkterna med 3,8 procentenheter till 30 procent. En bidragande förklaring till det är just ökade marknadsföringskostnader på etablerade marknader. Klas Balkow sade dock i samband med rapporten att ökningen är av tillfällig natur och att kostnaden bör jämna ut sig under året.

Marknadsförhållandena för Clas Ohlson är för närvarande tuffa och de båda huvudmarknaderna Sverige och Norge, som tillsammans svarar för 88 procent av försäljningen, beskrivs som volatila med en hård konkurrens. Även i Storbritannien råder svåra marknadsförhållanden med höjda skatter och en fortsatt svag konjunktur och arbetsmarknad.

Clas Ohlson har som målsättning att över en femårsperiod öka försäljningen med 15 procent i snitt och att hålla röreslemarginalen över 10 procent varje år.

Enligt databasen Factset räknar analytikerna med att tillväxten i det innevarande räkenskapsåret stannar vid knappt 9 procent och att rörelsemarginalen uppgår till 10,2 procent. På rullande tolvmånaders basis är rörelsemarginalen 10,1 procent.

Vinsten per aktie väntas uppgå till 6,91 kronor i år och öka till 8,36 kronor nästa år. Det ger p/e-tal för de båda åren på 16,4 respektive 13,6.

Det är en bit under snittvärderingen av Clas Ohlson som för de senaste åtta åren ligger på 19,3. Men under den perioden har också tillväxten i snitt varit 15,7 procent om året vilket den ju inte är för tillfället och prognoserna pekar inte mot en återgång till de tillväxttalen de närmaste åren heller. Justerat för nettoskulden på 172 Mkr värderas aktien till 12,1 gånger den förväntade rörelsevinsten i år.

Att bryta sig in på en ny stor marknad är riskabelt, tar tid och kostar mycket pengar. Även H&M hamnade under flera år i limbo på aktiemarknaden när bolaget gav sig in på den Nordamerikanska marknaden. Om Clas Ohlson är framgångsrikt på den brittiska marknaden så skapar det så klart möjligheter till fortsatt lönsam tillväxt och vidare expansion till andra länder.

För närvarande tynger dock den brittiska verksamheten lönsamheten inom Clas Ohlson och de sju butiker bolaget har i landet bidrar i det första kvartalet bara till 3,6 procent av intäkterna.

Clas Ohlsons aktie har inte haft någon vidare resa på Stockholmsbörsen i år. Kursen har sedan årsskiftet backat 21 procent. Trots det ser inte aktien direkt billig ut givet utsikterna de närmaste åren och vi ser inte onsdagens rapport som någon köpsignal.

På lite sikt finns dock en stor potential i den påbörjade resan i Storbritannien så rekommendationen blir Neutral.

Ämnen i artikeln

Clas Ohlson B

Senast

346,00

1 dag %

1,11%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.