Hennes & Mauritz rapport över räkenskapsårets andra kvartale kom in i stort sett enligt lågt ställda förväntningar. Bruttomarginalen blev marginellt svagare än förväntat. H&M har precis som resten av klädbranschen har drabbats av högre kostnader och en viss vikande försäljning.
Precis som i första kvartalet pressades bruttomarginalen av flera faktorer där det viktigaste var både ökade bomullspriser samt andra ökade inköpskostnader. Utfallet mot förväntan var dock marginellt och även om genomslaget av bland annat lägre bomullspriser tar tid kommer de att under slutet av året börja få effekt.
Försäljningen för perioden var känd och var upp 2 procent i svenska kronor. I lokala valutor var den upp 12 procent. H&M indikerade inte hur försäljningen har gått under juni, dock är det troligt att utfallet är bättre än marknaden som helhet.
H&M har inte höjt priserna under det andra kvartalet. Detta var väntat men visar att strategin ligger fast. Att inte höja priserna sänker lönsamheten på kort sikt men gör att H&M fortsätter att ta marknadsandelar i en ytterst besvärlig marknad.
Samma nivå som tidigare på reorna i relation till omsättningen gör att det finns en viss risk framöver för ökade nivåer. Lagernivåerna har också kommit upp en del även om de är klart godkända i ett historiskt perspektiv. Nu ligger nivån på 9,6 procent av omsättningen på rullande tolv månader, allt under 10 procent är godkänt.
Kostnaderna för försäljning och administration ökade med 6 procent under kvartalet. I lokala valutor var ökningen 14 procent. I denna ökning ligger en avsättning till ett belöningsprogram för alla medarbetare. Exklusive denna var ökningen 12 procent i lokala valutor. Kostnadsökningen är annars främst hänförlig till expansionen men kostnaderna i jämförbara butiker som andel av försäljningen är ner jämfört med föregående år.
Att resultatet under 2010/2011 kommer bli lägre än föregående år är klart och har varit så en tid. Senast detta hände var den famösa modemissen under början av 2000 talet.
I år har det inte varit en modemiss som sänkt lönsamheten utan en kombination av att föregående år var riktigt bra och att flertalet faktorer var emot en bra resultatutveckling i år. Precis som under 2000 ställs frågan om det är en engångsföreteelse eller en ny trend. Vi tror att det är en engångsföreteelse och tror på en normal utveckling för nästa år.
Tillväxten är en av faktorerna bakom H&M:s framgångar. Det vore lätt att i nuläget ta ett beslut att bromsa öppnandet av nya butiker framöver. För innevarande år räknar bolaget fortfarande med att öppna 250 butiker netto. Det är en bra signal att planerna ser oförändrade ut i nuvarande marknadsläge. Bolaget fortsätter att bygga för framtiden.
Bolaget utnyttjar alla möjligheter att växa. Tillgång till lokaler, och utnyttjande av att andra detaljhandlare har det svårt är H&M:s jaktmarker. Det ger möjligheter att flytta fram positionerna i tuffa tider och H&M kan med sin starka finansiella position växa när andra står still.
Förväntningarna på H&M har inför kvartalsrapporten kommit ned ytterligare efter något svagare försäljningssiffror för maj. Det kan bli en viss ytterligare press på förväntningarna men huvuddelen är nog nu tagen. 2010/2011 har ändå av marknaden setts som ett förlorat år och blickarna kommer under sommaren att riktas mot nästa år.
H&M plågas av den ekonomiska utvecklingen och den ekonomiska kris som sker i Europa just nu. Det är inte är bra för konsumenternas köplust och riskerar att hämma utvecklingen för aktier i klädesbolag på kort sikt. Detta bör dock vara av övergående natur även om tidsaspekten är osäker.
Vinsten per aktie för i år blir någonstans runt 9,9 kronor per aktie enligt den sammanställning av analytikerprognoser som SME Direkt gör. Givet dagens aktiekurs innebär det ett p/e-tal på 21,3 för innevarande år, vilket fortfarande är en ganska normal värdering för H&M.
Även om risken i siffrorna är högre än normalt bör både tillväxt och lönsamhet förbättras nästa år.Tillväxten förväntas återkomma och förväntningarna på 2012 ligger på tvåsiffriga tal. Givet detta faller värderingen till ett p/e-tal på drygt 17,9 för nästa år.
Vi var för tidigt ute tidigare då vi trodde på en mer positiv syn på bolaget från marknaden. Vi tror dock att under den närmaste 6 månadersperioden kommer fokus att flyttas från det förlorade innevarande året till möjligheternas 2011/2012. Vi behåller vår köprekommendation.