Kappahls resultat för räkenskapsårets tredje kvartal innehöll både negativa och positiva poster. Omsättningen var bättre än väntat och förväntningarna på ett negativt utfall i jämförbara butiker kom på skam. Nu blev det oförändrat.
Bruttovinstmarginalen blev svagare än väntat. Precis som för resten av branschen är det bland annat ökade inköpskostnader och bomullspriset som spökar.
Bruttomarginalenhar även påverkats negativt av vinterns höga lager med en högre andel rea än normalt. De högre inköpskostnaderna kan främst hänföras till kapacitetsbrist hos leverantörer ökade råvarukostnader och löner.
Bruttomarginalen var dessutom osedvanligt stark under föregående år. Nu ser vd Christian Jansson ändå ett visst ljus i tunneln när det gäller inköpskostnaderna. Kapacitetsbristen minskar och bomullspriserna har gått ned.
Försäljnings och administration ökar långsammare än föregående kvartal. Ökningen är främst orsakad av nyöppnade butiker. Rörelseresultatet blev därför endast 57 miljoner kronor för det tredje kvartalet att jämföra med samma kvartal föregående år på 112 miljoner. Försämringen är främst orsakad av den lägre bruttomarginalen.
Nyemissionsryktet blev bara ett rykte. Kappahl aktien har straffats hårt som ett resultat av flera kvartal i rad med sämre resultat än väntat. Det som till slut har drivit ned kursen till riktigt låga nivåer har varit det nyemissionsrykte som florerat på marknaden.
Vd Christian Jansson är tydlig med att det inte kommer att behövas några nya pengar till bolaget. Detta uttalande ensamt kanske inte hade räckt men tillsammans med ett bättre kassaflöde gör att marknaden kan dra en lättnadens suck.
Kappahl når interiktigt sin målsättning att hålla nettoskuldsättningen mindre än tre gånger så stor som rörelseresultatet före avskrivningar och goodwill, (ebitda). Vid utgången av det tredje kvartalet var nettoskulden 2 077 Mkr vilket är 3,5 gånger så stort som ebitda-resultatet de senaste tolv månaderna.
Kappahl kommer i år att öppna 24 nya butiker vilket är i linje med målet att öppna 20-25 butiker per år. Bolaget planerar även att öppna upp en ny marknad under hösten 2012. Österrike är ett naturligt val med tanke på att bolaget redan är aktivt i Polen med 44 butiker samt Tjeckien med 5 stycken.
För det fjärde kvartalet gäller samma orosmoment som för konkurrenterna. Lagernivåerna har gått upp och skapar en viss risk för ökade reakampanjer. Enligt Christian Jansson kommer det att vara högre nivåer men inte markant.
Kappahls aktie har haft det tungt. Lättnaden på torsdagen över att det inte blev värre var stor och syntes i aktiekursutvecklingen. Förväntningarna på helåret från SME Direkt ligger för innevarande år på en vinst per aktie på 2,92 kronor.
Det finns en risk att det kommer justeras ned men borde inte vara markant. Aktien handlas nu till ett p/e-tal på 10,24 vid kursen 29,9 kronor. För nästa år är prognosen en vinst per aktie på 3,77 vilket ger ett p/e-tal på 7,9. Det är en låg värdering givet att inga större nedrevideringar kommer.
Bolaget har dock varit inne i en negativ trend ett tag nu och även om dagens resultat har tagit bort den omedelbara osäkerheten om nyemission känns risken fortfarande ganska stor. Vi ville se en tydlig vändning innan vi uppgraderar aktien. Det kan vara början på vändningen för bolaget men osäkerheten är ändå för stor.
Vår neutrala rekommendation för Kappahl står fast.