Skistar: Lågt värderad skidjätte
Skistar rapporterar räkenskaperna för det säsongsmässigt svaga första kvartalet. Bokningsläget är ned 2% mot fjolåret men upp 2% fram till och med sportloven. Aktien värderas något lägre än vanligt.

Idag, 14:02
Skistar rapporterar räkenskaperna för det säsongsmässigt svaga första kvartalet. Bokningsläget är ned 2% mot fjolåret men upp 2% fram till och med sportloven. Aktien värderas något lägre än vanligt.

Idag, 14:02
Kommentar Skistar | |
|---|---|
Vad: | Q1-rapport (sep-nov) |
Aktien: | -2% |
Råd: | Neutral |
Skistar (167,60 kr) är Skandinaviens ledande aktör inom skidanläggningar, eller fjällturism som bolaget numera själva benämner det. Koncernen har idag anläggningar på sex orter, nämligen Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal, Trysil och Stockholm (Hammarbybacken).
I Skandinavien är bolagets totala marknadsandel 41% avseende liftkort (Skipass). Skistar har 49% marknadsandel i Sverige samt 31% i Norge.
Igår torsdag 18 december kommer Skistar med rapporten för det första kvartalet (sep-nov) i bolagets brutna räkenskapsår 2025/26. Aktien är ned drygt 2% på beskedet.
Skistar | Q1 25/26 | Q1E 25/26 | Q1 24/25 |
|---|---|---|---|
Omsättning | 236 Mkr | 244 Mkr | 212 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 11,3% | 14,9% | -3,6% |
Rörelsekostnader | 714 Mkr | 719 Mkr | 694 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 2,9% | 3,6% | 1,5% |
Rörelseresultat | -478 Mkr | -475 Mkr | -482 Mkr |
Ebit-marginal | -203% | -195% | -227% |
Resultat per aktie | -5,04 kr | -5,07 kr | -5,26 kr |
Q1 är säsongsmässigt svagt med låg aktivitet. Kylan kom tidigt i år vilket innebär goda förutsättningar för snöproduktion och Skistar kunde därmed öppna Vemdalen, Sälen och Trysil en vecka tidigare än planerat. Sedan första veckan i december är även Åre och Hemsedal öppna.
Skistar lyfter fram att de förstärkt liftkapacitet och belysning i Trysil och Åre inför vintersäsongen, vilket skapar möjligheter för bättre kvällsskidåkning. Ett nytt skidområdet har etablerats i Vemdalen.
I Skistars app går det numera att se kötider för skidsystemens större liftar. Ledningen beskriver det som ett led i arbetet med att minska väntetider och höja gästnöjdheten.
Omsättningen steg 12% i kvartalet drivet av försäljning i bolagets sportbutiker och abonnemanget Skistar All Year, som ger tillgång till skidåkning, cykling och aktiviteter året runt. Skistars ambition är att öka intäkterna på sommarhalvåret. Intäkterna kom in cirka 3% lägre än väntat (244 Mkr).
Rörelsekostnaderna steg knappt 3% och rörelseresultatet stärktes något mot fjolåret.
Kalendern inför kommande säsong är mycket gynnsam enligt ledningen med många röda dagar mitt i veckorna över jul och nyår. Bokningsläget skrivs som stabilt. Cirka 80% av bäddarna är bokade men bokningsläget är däremot 2% lägre mot fjolåret. För perioden fram till och med sportloven ser bokningsläget något bättre ut med +2%. VD Stefan Sjöstrand beskriver att konsumenterna är lite avvaktande. En sportlovsvecka i fjällen kostar cirka 50 000 kronor för en tvåbarnsfamilj enligt en undersökning från ICA-banken.
En trend verkar vara att gästerna bokar senare och bolaget arbetar med att optimera perioden veckorna 11-18. Under 2026 infaller påsken 2-6 april vilket skapar förutsättningarna för bra beläggning.
Fakta
Ägare som har mer än 200 aktier i Skistar får 15% aktieägarrabatt på exempelvis skidhyra och liftkort.
Skistar ser också fortsatt intresse från internationella gäster, inte minst från norra Europa. Inhemska gäster spenderar typiskt sett 20 000 kr per bokning medan Internationella gäster spenderar över 30 000 kr i snitt, alltså 50% mer.
Utländska gäster står för cirka 40% av andelen gästnätter samt över 50% av intäkterna. Att den svenska kronan varit relativt svag senaste åren är troligen en central faktor.
Under de senaste säsongerna har Skistar höjt priserna på liftkort med runt 5-6% per år. Inför säsongen 2025/26 har Skistar inte höjt priserna i samma utsträckning.
Bolag år 2024/25 | Omsättning | Tillväxt | Rörelsemarginal |
|---|---|---|---|
Skistar | 4631 Mkr | -1,0% | 17,0% |
Branäsgruppen AB | 522 Mkr | 8,2% | 13,4% |
Grönklittsgruppen (numera Velitactivities AB) | 254 Mkr | 4,0% | 27,5% |
Romme Alpin | 279 Mkr | 6,1% | 24,3% |
Kläppen Ski Resort AB | 229 Mkr | 8,2% | 12,7% |
Stöten i Sälen AB | 262 Mkr | 36,9% | 5,2% |
Källa: Allabolag.se | Snitt: | 10,4% | 16,7% |
Tabellen intill visar omsättning, tillväxt och marginal för ett antal svenska skidanläggningar. I snitt tjänar bolagen 17% på Ebit-nivå.
Skistars mål är 18% rörelsemarginal (Ebit). För innevarande år 2025/26 räknar analytikerkollektivet med 19,7%. Målsättningen är att kvoten av räntebärande nettoskuld och Ebitda skall understiga 2,5x exklusive IFRS-16-effekter. Vid utgången av november var kvoten 1,6 gånger (1,7). Ambitionen är att dela ut 40-60% av resultatet. Nu i dagarna skyfflar Skistar ut 3 kr per aktie (43% av vinsten) vilket ger en direktavkastning på knappt 2%.
Snittvärdering | 3 år | 5 år | 10 år |
|---|---|---|---|
EV/Ebit FY2 | 16,6x | 18,2x | 17,5x |
Skistar-aktien har typiskt sett värderats kring 16-18 gånger den framåtblickande rörelsevinsten i snitt. För 2026/27 är värderingen 16x gånger vilket alltså är i den lägre delen av det historiska intervallet.
Franska Compagnie des Alpes värderas kring 11x och amerikanska Vail Resorts till 14,5x.
Vi har ett neutralt råd på Skistar.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2027E | EV/Ebit 2027E | EV/Sales 2027E | Ebit-marginal 2027E % | Årlig tillväxt 2027E-2028E % |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skistar | 6% | 17,1x | 16,0x | 3,1x | 19,5% | 4,5% |
Compagnie des Alpes | 73% | 9,5x | 10,7x | 1,6x | 14,5% | 4,1% |
Vail Resorts | -13% | 20,0x | 14,5x | 2,8x | 19,4% | 3,8% |
Genomsnitt | 22% | 15,5x | 13,7x | 2,5x | 17,8% | 4,1% |
Källa: Factset |
Skistar rapporterar räkenskaperna för det säsongsmässigt svaga första kvartalet. Bokningsläget är ned 2% mot fjolåret men upp 2% fram till och med sportloven. Aktien värderas något lägre än vanligt.

Idag, 14:02
Kommentar Skistar | |
|---|---|
Vad: | Q1-rapport (sep-nov) |
Aktien: | -2% |
Råd: | Neutral |
Skistar (167,60 kr) är Skandinaviens ledande aktör inom skidanläggningar, eller fjällturism som bolaget numera själva benämner det. Koncernen har idag anläggningar på sex orter, nämligen Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal, Trysil och Stockholm (Hammarbybacken).
I Skandinavien är bolagets totala marknadsandel 41% avseende liftkort (Skipass). Skistar har 49% marknadsandel i Sverige samt 31% i Norge.
Igår torsdag 18 december kommer Skistar med rapporten för det första kvartalet (sep-nov) i bolagets brutna räkenskapsår 2025/26. Aktien är ned drygt 2% på beskedet.
Skistar | Q1 25/26 | Q1E 25/26 | Q1 24/25 |
|---|---|---|---|
Omsättning | 236 Mkr | 244 Mkr | 212 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 11,3% | 14,9% | -3,6% |
Rörelsekostnader | 714 Mkr | 719 Mkr | 694 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 2,9% | 3,6% | 1,5% |
Rörelseresultat | -478 Mkr | -475 Mkr | -482 Mkr |
Ebit-marginal | -203% | -195% | -227% |
Resultat per aktie | -5,04 kr | -5,07 kr | -5,26 kr |
Q1 är säsongsmässigt svagt med låg aktivitet. Kylan kom tidigt i år vilket innebär goda förutsättningar för snöproduktion och Skistar kunde därmed öppna Vemdalen, Sälen och Trysil en vecka tidigare än planerat. Sedan första veckan i december är även Åre och Hemsedal öppna.
Skistar lyfter fram att de förstärkt liftkapacitet och belysning i Trysil och Åre inför vintersäsongen, vilket skapar möjligheter för bättre kvällsskidåkning. Ett nytt skidområdet har etablerats i Vemdalen.
I Skistars app går det numera att se kötider för skidsystemens större liftar. Ledningen beskriver det som ett led i arbetet med att minska väntetider och höja gästnöjdheten.
Omsättningen steg 12% i kvartalet drivet av försäljning i bolagets sportbutiker och abonnemanget Skistar All Year, som ger tillgång till skidåkning, cykling och aktiviteter året runt. Skistars ambition är att öka intäkterna på sommarhalvåret. Intäkterna kom in cirka 3% lägre än väntat (244 Mkr).
Rörelsekostnaderna steg knappt 3% och rörelseresultatet stärktes något mot fjolåret.
Kalendern inför kommande säsong är mycket gynnsam enligt ledningen med många röda dagar mitt i veckorna över jul och nyår. Bokningsläget skrivs som stabilt. Cirka 80% av bäddarna är bokade men bokningsläget är däremot 2% lägre mot fjolåret. För perioden fram till och med sportloven ser bokningsläget något bättre ut med +2%. VD Stefan Sjöstrand beskriver att konsumenterna är lite avvaktande. En sportlovsvecka i fjällen kostar cirka 50 000 kronor för en tvåbarnsfamilj enligt en undersökning från ICA-banken.
En trend verkar vara att gästerna bokar senare och bolaget arbetar med att optimera perioden veckorna 11-18. Under 2026 infaller påsken 2-6 april vilket skapar förutsättningarna för bra beläggning.
Fakta
Ägare som har mer än 200 aktier i Skistar får 15% aktieägarrabatt på exempelvis skidhyra och liftkort.
Skistar ser också fortsatt intresse från internationella gäster, inte minst från norra Europa. Inhemska gäster spenderar typiskt sett 20 000 kr per bokning medan Internationella gäster spenderar över 30 000 kr i snitt, alltså 50% mer.
Utländska gäster står för cirka 40% av andelen gästnätter samt över 50% av intäkterna. Att den svenska kronan varit relativt svag senaste åren är troligen en central faktor.
Under de senaste säsongerna har Skistar höjt priserna på liftkort med runt 5-6% per år. Inför säsongen 2025/26 har Skistar inte höjt priserna i samma utsträckning.
Bolag år 2024/25 | Omsättning | Tillväxt | Rörelsemarginal |
|---|---|---|---|
Skistar | 4631 Mkr | -1,0% | 17,0% |
Branäsgruppen AB | 522 Mkr | 8,2% | 13,4% |
Grönklittsgruppen (numera Velitactivities AB) | 254 Mkr | 4,0% | 27,5% |
Romme Alpin | 279 Mkr | 6,1% | 24,3% |
Kläppen Ski Resort AB | 229 Mkr | 8,2% | 12,7% |
Stöten i Sälen AB | 262 Mkr | 36,9% | 5,2% |
Källa: Allabolag.se | Snitt: | 10,4% | 16,7% |
Tabellen intill visar omsättning, tillväxt och marginal för ett antal svenska skidanläggningar. I snitt tjänar bolagen 17% på Ebit-nivå.
Skistars mål är 18% rörelsemarginal (Ebit). För innevarande år 2025/26 räknar analytikerkollektivet med 19,7%. Målsättningen är att kvoten av räntebärande nettoskuld och Ebitda skall understiga 2,5x exklusive IFRS-16-effekter. Vid utgången av november var kvoten 1,6 gånger (1,7). Ambitionen är att dela ut 40-60% av resultatet. Nu i dagarna skyfflar Skistar ut 3 kr per aktie (43% av vinsten) vilket ger en direktavkastning på knappt 2%.
Snittvärdering | 3 år | 5 år | 10 år |
|---|---|---|---|
EV/Ebit FY2 | 16,6x | 18,2x | 17,5x |
Skistar-aktien har typiskt sett värderats kring 16-18 gånger den framåtblickande rörelsevinsten i snitt. För 2026/27 är värderingen 16x gånger vilket alltså är i den lägre delen av det historiska intervallet.
Franska Compagnie des Alpes värderas kring 11x och amerikanska Vail Resorts till 14,5x.
Vi har ett neutralt råd på Skistar.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2027E | EV/Ebit 2027E | EV/Sales 2027E | Ebit-marginal 2027E % | Årlig tillväxt 2027E-2028E % |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skistar | 6% | 17,1x | 16,0x | 3,1x | 19,5% | 4,5% |
Compagnie des Alpes | 73% | 9,5x | 10,7x | 1,6x | 14,5% | 4,1% |
Vail Resorts | -13% | 20,0x | 14,5x | 2,8x | 19,4% | 3,8% |
Genomsnitt | 22% | 15,5x | 13,7x | 2,5x | 17,8% | 4,1% |
Källa: Factset |
Analyser
Aktierekommendationer
Bostadsmarknaden
Svensk ekonomi
Intellego-härvan
Analyser
Aktierekommendationer
Bostadsmarknaden
Svensk ekonomi
Intellego-härvan
1 DAG %
Senast
SkiStar
Idag, 14:02
Skistar: Lågt värderad skidjätte
Idag, 14:00
Goldman Sachs spår bred börsuppgång 2026
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 833,22