Vi lyfter H&M till Köp

Vi tror att oron är på väg att minska i H&M. Lägre bomullspriser och bra försäljning i april har lugnat marknaden inför andra kvartalets rapport. Vi höjer vår rekommendation till Köp.


24 maj, 2011

Hennes& Mauritz rapport över det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår 2010/2011 var aningen svag, men i grunden ungefär som väntat.  Nu är det snart dags för det andra kvartalet att rapporteras. Rapporten kommer onsdagen den 22 juni.

En del har förändrats sedan förra kvartalsrapporten. Främst har bomullspriserna sjunkit sedan toppen. H&M har rapporterat försäljning under mars och april. Mars blev något sämre än väntat men endast marginellt.

Försäljningen under april där påsken ingick blev däremot en framgång. Den totala försäljningen under april ökade med 21 procent. I jämförbara butiker var ökningen 11 procent.

Bruttomarginalen iförsta kvartalet pressades av flera faktorer. Bomullsprisernas uppgång och andra ökade inköpskostnader bidrog till en nedgång för marginalen och utfallet blev sämre än väntat.

Under perioden efter kvartalsrapporten har bomullspriserna kommit ned från de extrema nivåerna. Genomslaget på inköpskostnaderna är inte direkt men riktningen är viktigt för kostnadsnivåerna under resten av året.

H&M förnormalt inte över ökade kostnader till kunderna, även om det sker där det är möjligt med hänsyn till konkurrenssituationen. H&M:s styrka är annars att genom stora volymer och en logistik i världsklass pressa leverantörerna till kostnadssänkningar.

Den svaga dollarn kommer även den att hjälpa till att understödja bruttomarginalen framöver, även om den effekten inte skall överdrivas.

Tillväxten är en av de viktigaste faktorerna bakom H&M:s framgångar. Det är lätt att stirra sig blind på den månatliga försäljningsstatistiken och glömma bort att den största delen av tillväxten ändå kommer från nyöppnade butiker.

Försäljningeni jämförbara butiker är självklart viktigt men tenderar att fluktuera kraftigt under året. Totalt sett brukar den totala tillväxten variera mellan 10 till 15 procent årligen. Under innevarande år är förväntningarna lågt ställda med en tillväxt på endast 4 procent.

Det finns stor potential kvar för H&M att växa. I de flesta länder finns det gott om utrymme att växa utan att butikerna kannibaliserar på varandras försäljning. Även i en så relativt mogen marknad som Tyskland finns det fortfarande en god potential.

Mer intressant är förstås Asien med Kina som främsta tillväxtmöjlighet. USA är också en tillväxtmarknad även om en viss försiktighet på denna viktiga marknad kan noteras.

H&M räknarmed att nettoöppna cirka 250 butiker i år med tonvikt på de stora tillväxtmarknaderna Kina, USA och det relativt mogna Storbritannien.

Fler butiker innebär ökade kostnader. På kort sikt är det klart att försäljnings- och administrationskostnaderna ökat mer än vad de brukar göra. Detta är en klassisk H&M-strategi.

Bolaget utnyttjar alla möjligheter att växa när det finns möjlighet. Tillgång till lokaler, och utnyttjande av att andra detaljhandlare har det svårt är H&M:s jaktmarker. Detta agerande ger möjligheter att flytta fram positionerna i tuffa tider och H&M kan med sin starka finansiella position växa när andra står still.

Den ekonomiska stabiliteten är få förunnat att ha. H&M har alltid velat ha en extremt god soliditet och kassa för att på så vis vara oberoende av banker för sin egenskapade tillväxt. Ser man på historiken under finansiella kriser har H&M gjort rätt, även om marknaden alltid har efterfrågat en större utskiftning av den stora nettokassan.

Förväntningarna på H&M har efter den första kvartalsrapporten kommit ned en bit. Det är troligt att bolaget når en försäljning på cirka 112,6 miljarder kronor i år och att bruttomarginalen uppgår till något över 61 procent.

Vinsten per aktie bör bli någonstans runt 10,40 kronor per aktie. Givet dagens aktiekurs innebär det ett p/e-tal på 22,4 för innevarande år, vilket är en ganska normal värdering för H&M.

Om man ser det innevarande räkenskapsåret som något av ett förlorat år kan en början till skifte i kostnadsbilden för bland annat bomull skapa en bättre stämning kring H&M aktien. Efter den initiala besvikelsen på rapporten har bolaget handlats upp på börsen. Ser vi dessutom på hur resten av börsen har utvecklats är ändå H&M en vinnare.

Tilltron till H&M:s tillväxt återkommer nästa år där förväntningarna återigen ligger på tvåsiffriga tal. Givet detta faller värderingen till ett p/e-tal på drygt 19 för nästa år.

Inför rapporten för det andra kvartalet kommer även en försäljningsrapport för maj att presenteras. Även om försäljningen i maj är intressant kommer fokus att ligga på kvartalsrapporten, där kostnadsutvecklingen fortsatt är av stort intresse givet att detta var den svaga punkten i förra kvartalet.

Man brukar säga att man alltid kan köpa H&M. Under perioden har även bolagets huvudägare Stefan Persson köpt på sig mer aktier. Detta är oftast en bra signal och även om risken ökar med en rapport så nära inpå tror vi att marknadens inställning långsamt är på väg att förändras till det positiva runt bolaget.

H&M fortsätteratt växa stadigt och det finns gott om utrymme kvar att växa i världen, konceptet är väl beprövat på en lång rad marknader, finansiellt är bolaget enormt stabilt och utdelningspolicyn är generös.

Vi tror att stämningen är på väg att svänga till en mer positiv syn på bolaget och även om aktien har kommit upp en bit från nivåerna från förra rapporten så lyfter vi vår rekommendation till Köp.

Ämnen i artikeln

H&M B

Senast

145,70

1 dag %

1,01%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,23%

Senast

2 519,37

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.