Cibus: En dyr månadsutdelare

Låga räntor och återöppning av samhället bådar gott för fastighetsbolagens framtid. Den svenska månadsutdelaren Cibus har lyckats ge aktieägarna en fin avkastning.

placera-redaktionellt-2018-Cibus_kesko_600.PNG

13 oktober, 2021

Aktien har efter börsnoteringen 2018 gått upp över 100 procent. Sedan den första juni i år handlas aktien på Nasdaqs Stockholms huvudlista. 

placera-redaktionellt-2021-131021cibusgraf.PNG

Cibus härstammar från mäklarfirman Pareto som köpte samtliga fastigheter i två fonder som ägdes av finska Sirius Capital Partners. Cibus-aktien noterades sedan på First North.

Cibus Nordic Real Estate är ett fastighetsbolag vars fastighetsfokus är livsmedel och dagligvarubutiker. Bolaget har dagligvarufastigheter i främst Finland och Sverige. Nyligen expanderade bolaget även fastighetsbeståndet till grannlandet Norge där man förvärvade åtta fastigheter för ungefär 250 miljoner kronor. Cibus har idag ett bestånd på cirka 310 fastigheter. Fokus ligger på tätbefolkade områden och relativt moderna fastigheter. 

Fastighetsbolagets största hyresgäster är finländska Kesko, Tokmanni, Coop, S-gruppen och Lidl. Tillsammans utgör dessa fem hyresgäster över 90 procent av Cibus totala driftnetto. 

placera-redaktionellt-2021-cibus.PNG

Cibus aktie är det första bolaget i Sverige som ger aktieägarna en månatlig utdelning. Idag ligger direktavkastningen på ungefär 4,6 vilket inte alls är dåligt med tanke på aktiekursens utveckling. Under Corona-kraschen såg dock värderingen och direktavkastningen betydligt mer aptitlig ut. Bolagets aktie kunde då handlas till en attraktiv substansrabatt och en direktavkastning norr om åtta procent erbjöds till aktieägarna. Bolaget har historiskt sett aldrig sänkt utdelningen och ett av Cibus mål är att höja utdelningen med 5 procent årligen.

Dagligvarusektorn står emot konjunkturella svängningar väldigt bra vilket ger en stabilitet i Cibus affärsmodell. Kritiken som skulle kunna riktas mot Cibus fastighetsbestånd är att e-handeln i framtiden kommer ta marknadsandelar från traditionell dagligvaruhandel. På så sätt kommer de typer av lokaler som Cibus äger inte behövas i samma utsträckning. 

E-handel inom livsmedelssektorn har ännu inte slagit igenom och står för en väldigt liten del av den totala marknaden även om e-handelsegmentet växer snabbt. Många livsmedelskunder vill kunna se produkterna de köper och välja den bästa varan själva. Det beror också delvis på att det uppstår höga kostnader i samband med packning och distribution, vilket gör att marginalerna är låga inom e-handel. 

placera-redaktionellt-2018-Cibus_kesko.PNG

Även om e-handel med hög sannolikhet kommer fortsätta växa så gynnas delvis de traditionella dagligvarukedjor av det. Kunder som handlar livsmedel på nätet uppmanas ofta att hämta ut sina varor i livsmedelsaffärer, så kallad click and collect. Livsmedelsbutiker blir ett naturligt distributionsnätverk vilket bidrar med kundtrafik till butikerna. Dessutom blir det allt vanligare med så kallade paketboxar, såsom Instabox, vilket ger än mer inflöde av kunder till butikerna. 

Risken för vakanser är låg, främst på grund av hyresgästernas stabilitet. Å andra sidan kan det vara svårt att anpassa lokalerna till annan verksamhet utifall vakanser faktiskt skulle inträffa. 

Cibus-aktien handlas just nu till en substanspremie på ungefär 65 procent, vilket är väldigt dyrt.

Bland de största ägarna i bolaget återfinns styrelseordförande Patrick Gylling. Posten är värd cirka 150 miljoner kronor. 

Cibus är ett intressant placeringsalternativ för utdelningsjägaren. Dock kan man höja ett varningsfinger för eventuellt högre räntor som skulle slå mot Cibus verksamhet, dessutom ser värderingen inte särskilt attraktiv ut på dessa nivåer.

Cibus Nordic Real Estate

Senast

171,40

1 dag %

1,72%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,11%

Senast

2 431,64

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.