En italiensk ikon och värdefälla
Italienska fordonstillverkaren Piaggio äger några ikoniska varumärken. Bolaget har dock inte lyckats få tillräcklig utväxling på dessa.

6 februari, 2024
Italienska fordonstillverkaren Piaggio äger några ikoniska varumärken. Bolaget har dock inte lyckats få tillräcklig utväxling på dessa.
6 februari, 2024
Piaggio Group är Europas största moped- och motorcykeltillverkare. Piaggio har varit noterat på den italienska börsen sedan 2006. Bolagets huvudägare sedan 2003 är investmentbolaget Immsi S.p.A.
Piaggio Group består av två separata affärsgrenar. Överlägset viktigaste delen är tvåhjulingar, skotrar och motorcyklar från 50 kubikcentimeter till 1 100 kubikcentimeter. Denna del står för cirka 80 procent av omsättningen.
Vespa Primavera 125 Touring
Gruppens varumärken inom denna del är: Vespa, Piaggio (med modellerna Liberty, Beverly, Medley, MP3 och e-scooter Piaggio1), Aprilia, Moto Guzzi, Gilera och Derbi. Aprilia och Moto Guzzi förvärvades 2004.
2022 levererade man 516 200 fordon inom denna del.
Det andra benet är lätta nyttofordon. Här ingår varumärkena Ape och Porter. 2022 sålde koncernen cirka 103 900 lätta kommersiella fordon över hela världen.
Ape
Geografiskt sett är Europa (exklusive Italien), Mellanöstern och Afrika de viktigaste marknaderna med runt 40 procent av omsättningen. En starkt växande marknad är Asien som står för 40 procent. Här är det särskilt i Indien som bolaget växer starkt.
Den italienska hemmamarknaden står för 15 procent av omsättningen.
Piaggio består även av robotikdivisionen med Piaggio Fast Forward som är gruppens forskningscenter i Boston. De forskar på framtida mobilitet.
Piaggio Group har sitt huvudkontor i Pontedera i Italien och vd är Piaggio är Michele Colaninno.
Piaggio Group grundades redan 1884 av Rinaldo Piaggio. Ursprungligen tillverkade bolaget trävaror och båtar. Man expanderade sedan till att tillverka järnvägsvagnar.
Rinaldo Piaggio
Under första världskriget gav man sig även in i tillverkningen av stridsflyg. Efter kriget blev bolaget Italiens ledande tillverkare av flygplan. Under andra världskriget var bolaget den ledande leverantören av flygplan till italienska armen.
Efter andra världskriget diversifierades verksamheten ännu en gång. Italien hade tillhört axelmakterna och Piaggio fick inte längre tillverka stridsflyg. Piaggio var med andra ord tvungna att hitta något nytt.
1946 lanserade bolaget sin mest ikoniska produkt; Vespan. Vespa betyder geting på italienska. Modellen togs fram av ingenjören Corradino D'Ascanio. Succén var omedelbar och blev med tiden en symbol för Italien internationellt. Vespan var den första globalt framgångsrika skotern.
1948 följde lastfordonet Piaggio Ape.
Piaggioaktien har fallit med 15 procent på ett år. Sett över tre år är aktien oförändrad. Bolaget värderas till ett framåtblickande p/e-tal på 12. Ev/ebitda för innevarande år är 4,5.
I år spås bolaget öka omsättningen med 3,7 procent till 2,13 miljarder euro. Rörelsemarginalen väntas stiga till drygt 9 procent. Vinsten per aktie spås stiga med drygt 10 procent till 0,29 euro.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Omsättning MEUR | 2,087 | 2,050 | 2,126 | 2,226 |
Rörelsemarginal, % | 7,6 | 6,9 | 9,2 | 9,6 |
Vinst/aktie EUR | 0.23 | 0.25 | 0.29 | 0.32 |
Utdelning EUR | 0 | 0,22 | 0.24 | 0.26 |
P/E | 11.7 | 12 | 10,7 | 9,4 |
EV/Ebitda | 3.34 | 4.48 | 4.3 | 4.01 |
Källa: Marketscreener | ||||
Piaggio Group är känt för sin innovation, design och kvalitet. Tillväxten är dock långsam. Bolaget har under de år aktien varit noterad visat sig vara en riktig värdefälla. Sedan börsintroduktionen 2006 har aktien i princip legat still.
Värderingen är dock så pass låg att det inte räcker till att sätta sälj. Bolaget äger riktigt fina tillgångar som i rätt skepnad skulle kunna bli väldigt bra, men för att detta ska ske krävs ett omtag och kanske nya ägare. Vi väljer att avvakta.
Italienska fordonstillverkaren Piaggio äger några ikoniska varumärken. Bolaget har dock inte lyckats få tillräcklig utväxling på dessa.
6 februari, 2024
Piaggio Group är Europas största moped- och motorcykeltillverkare. Piaggio har varit noterat på den italienska börsen sedan 2006. Bolagets huvudägare sedan 2003 är investmentbolaget Immsi S.p.A.
Piaggio Group består av två separata affärsgrenar. Överlägset viktigaste delen är tvåhjulingar, skotrar och motorcyklar från 50 kubikcentimeter till 1 100 kubikcentimeter. Denna del står för cirka 80 procent av omsättningen.
Vespa Primavera 125 Touring
Gruppens varumärken inom denna del är: Vespa, Piaggio (med modellerna Liberty, Beverly, Medley, MP3 och e-scooter Piaggio1), Aprilia, Moto Guzzi, Gilera och Derbi. Aprilia och Moto Guzzi förvärvades 2004.
2022 levererade man 516 200 fordon inom denna del.
Det andra benet är lätta nyttofordon. Här ingår varumärkena Ape och Porter. 2022 sålde koncernen cirka 103 900 lätta kommersiella fordon över hela världen.
Ape
Geografiskt sett är Europa (exklusive Italien), Mellanöstern och Afrika de viktigaste marknaderna med runt 40 procent av omsättningen. En starkt växande marknad är Asien som står för 40 procent. Här är det särskilt i Indien som bolaget växer starkt.
Den italienska hemmamarknaden står för 15 procent av omsättningen.
Piaggio består även av robotikdivisionen med Piaggio Fast Forward som är gruppens forskningscenter i Boston. De forskar på framtida mobilitet.
Piaggio Group har sitt huvudkontor i Pontedera i Italien och vd är Piaggio är Michele Colaninno.
Piaggio Group grundades redan 1884 av Rinaldo Piaggio. Ursprungligen tillverkade bolaget trävaror och båtar. Man expanderade sedan till att tillverka järnvägsvagnar.
Rinaldo Piaggio
Under första världskriget gav man sig även in i tillverkningen av stridsflyg. Efter kriget blev bolaget Italiens ledande tillverkare av flygplan. Under andra världskriget var bolaget den ledande leverantören av flygplan till italienska armen.
Efter andra världskriget diversifierades verksamheten ännu en gång. Italien hade tillhört axelmakterna och Piaggio fick inte längre tillverka stridsflyg. Piaggio var med andra ord tvungna att hitta något nytt.
1946 lanserade bolaget sin mest ikoniska produkt; Vespan. Vespa betyder geting på italienska. Modellen togs fram av ingenjören Corradino D'Ascanio. Succén var omedelbar och blev med tiden en symbol för Italien internationellt. Vespan var den första globalt framgångsrika skotern.
1948 följde lastfordonet Piaggio Ape.
Piaggioaktien har fallit med 15 procent på ett år. Sett över tre år är aktien oförändrad. Bolaget värderas till ett framåtblickande p/e-tal på 12. Ev/ebitda för innevarande år är 4,5.
I år spås bolaget öka omsättningen med 3,7 procent till 2,13 miljarder euro. Rörelsemarginalen väntas stiga till drygt 9 procent. Vinsten per aktie spås stiga med drygt 10 procent till 0,29 euro.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Omsättning MEUR | 2,087 | 2,050 | 2,126 | 2,226 |
Rörelsemarginal, % | 7,6 | 6,9 | 9,2 | 9,6 |
Vinst/aktie EUR | 0.23 | 0.25 | 0.29 | 0.32 |
Utdelning EUR | 0 | 0,22 | 0.24 | 0.26 |
P/E | 11.7 | 12 | 10,7 | 9,4 |
EV/Ebitda | 3.34 | 4.48 | 4.3 | 4.01 |
Källa: Marketscreener | ||||
Piaggio Group är känt för sin innovation, design och kvalitet. Tillväxten är dock långsam. Bolaget har under de år aktien varit noterad visat sig vara en riktig värdefälla. Sedan börsintroduktionen 2006 har aktien i princip legat still.
Värderingen är dock så pass låg att det inte räcker till att sätta sälj. Bolaget äger riktigt fina tillgångar som i rätt skepnad skulle kunna bli väldigt bra, men för att detta ska ske krävs ett omtag och kanske nya ägare. Vi väljer att avvakta.
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
Bolåneräntor
Idag, 07:47
SBAB sänker sin rörliga boränta
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 512,01