Stark rapport från sportjätten

Nike fortsätter att imponera och växer nu i samtliga regioner. Efter flera år av nedstängningar i Kina finns det goda chanser till fortsatt tillväxt.

placera-redaktionellt-2021-171022 - NikeH.JPG

23 mars, 2023

Även om senaste veckornas oro kring bankernas finansiella situation fått marknaden att prisa in räntesänkningar, finns det fortfarande en hel del utmaningar för konsumenten. Förutom höjda räntor, har konsumenten en fortsatt kamp med höga priser på både livsmedel och energi. Utifrån Nikes perspektiv är det dock svårt att se några tecken på en svag konsument, oavsett region.

Nike, som missgynnas av en stark dollar, rapporterade intäkter om 12,8 miljarder dollar. Det innebar en intäktstillväxt om 14 procent och rensat för valuta var tillväxten 19 procent. Bruttomarginalen på 43 procent försämrades något på grund av att Nike sänkt priser för att minska lagret, valutamotvind och höjda priser på inköp och frakt. Vinsten per aktie rapporterades till 0,79 dollar per aktie, vilket var bättre än analytikernas förväntningar men något sämre än motsvarande period förra året.

Region
Q3 2022
Q3 2023
Tillväxt
Tillväxt ex. valuta
Nordamerika
3800
4900
27%
27%
EMEA
2800
3250
17%
26%
Kina
2150
2000
-8%
1%
Asien & Latinamerika
1450
1600
10%
15%

Källa: Nike Q3 (dec - feb)

I de stora och viktiga marknaderna Nordamerika och EMEA (Europe, Middle East & Africa) växer intäkterna nästan 30 procent, rensat för valutor.

Att Nordamerika, med en stark arbetsmarknad och mindre utmaningar med energipriser, visar på en stadig tillväxt är inte särskilt förvånande. Mer överraskande är den starka försäljningsutvecklingen i Europa där konsumenten haft det betydligt mer utmanande under perioden.  

Kina som är en viktig marknad har under senaste åren visat på negativ tillväxt på grund av restriktionerna kopplat till pandemin. Trenden har nu vänt och Nike visade på en tillväxt i regionen rensat för valutor. Bolagets VD, John Donahoe, förklarade i samband med rapporten att de sett en tydlig acceleration av försäljningen i Kina under januari och framförallt februari.

Produktkategori
Q3 2022
Q3 2023
Tillväxt
Tillväxt ex. valuta
Skor
6700
8000
20%
25%
Kläder
3200
3400
5%
10%
Utrustning
390
400
3%
8%
Converse
560
600
8%
12%
Totalt
10850
12400
14%
19%

Källa: Nike Q3, (dec - feb)

Förutom att de två största regionerna växer starkt, är det även Nikes största produktkategori som visar på bäst försäljningstillväxt. Försäljning av skor som stod för majoriteten av de totala intäkterna, växte med 20 procent under kvartalet. Inom skosegmentet har Nike flera lyckade samarbeten med kända atleter, där samarbetet med Michael Jordan och Lebron James sticker ut som väldigt framgångsrika och drivit en stor del av tillväxten inom produktkategorin.

Nikes lager fortsätter att växa på årsbasis och ökade med 16 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Lagernivåerna sjönk dock sekventiellt, vilket de även gjorde i förra kvartalet.  

2023E
2024E
2025E
Försäljning, MSUD
50800
54500
59200
Ebitmarginal, %
10
11,5
12,5
EPS, USD
3,2
4
4,8
P/E
37
30
25

Källa: Marketscreener

Enligt S&P Global Intelligence är det idag 39 analytiker som täcker Nike. De förväntar sig att försäljningen växer med cirka 7 procent per år kommande två åren samtidigt som förbättrade marginaler ger en skjuts i vinsttillväxten. Vinsten förväntas växa med 50 procent fram till 2025. De senaste årens framgångar visar sig tydligt i värderingen aktien handlas på över 30 gånger nästa års förväntade vinst.

Aktien som under tisdagen gick starkt på börsen föll tillbaka med nästan fem procent på en allmänt sur amerikansk börs. Det ska dock ses i ljuset av att Nike handlas på höga multiplar samtidigt som aktien är upp nästan 50 procent sedan botten i höstas.

placera-redaktionellt-2021-230323Nikefem.JPG

Nike - kursgraf fem år

Det finns flera faktorer som talar för att Nike bör lyckas förbättra marginalerna framåt. Framförallt fokuserar de på att fortsätta öka försäljningen via digitala och egna säljkanaler. Av den totala försäljningen sker nu en tredjedel av försäljningen via digitala kanaler, vilket är en betydligt större andel än tidigare. Under 2019 skedde endast en tiondel av den totala försäljningen via digitala kanaler. Den egna direktförsäljningen som sker via nätet och fysiska butiker har också stadigt växt senaste åren.

Även om Nike har en stark historik med över 20 år av utdelningshöjningarna är det främst aktieåterköpen som imponerar. Under kvartal återköpte bolaget aktier för 1,5 miljard dollar vilket motsvarar cirka 1 dollar per aktie, samtidigt som de delade ut 0,34 dollar per aktie. I juni 2022 annonserade Nike ett fyraårigt återköpsprogram på totalt 18 miljarder dollar. Per utgången av februari i år hade bolaget exekverat på cirka 3,4 miljarder dollar av det programmet.

Nike visar återigen motståndskraft och hur de konsekvent lyckas växa genom ett starkt varumärke, lojala kunder och en global kundbas. Med Nikes historik och marknadsposition lär aktien fortsätta värderas på höga multiplar framåt. Kortsiktigt är det ingen brådska att köpa aktien även om vi tror att Nike blir en fortsatt långsiktig vinnare.

Ämnen i artikeln

Nike

Senast

52,67

1 dag %

−0,40%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,07%

Senast

2 447,42

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.