Stormiga tider för båtaktierna?
Båtbolagen har haft en blandad kursutveckling på börsen. Det finns trender som talar för bolagen men samtidigt hägrar en lågkonjunktur.
17 april, 2023
Båtbolagen har haft en blandad kursutveckling på börsen. Det finns trender som talar för bolagen men samtidigt hägrar en lågkonjunktur.
17 april, 2023
Under pandemin när folk inte hade möjlighet att resa utomlands slog hemestertrenden igenom och i samband med detta ökade efterfrågan på båtar kraftigt. Vissa hävdar att hemester är här för att stanna. Sannolikt kommer trenden finnas kvar men inte vara lika stark som under pandemiåren. En fortsatt stark hemestertrend ger sannolikt båtbolagen vind i seglen.
Förutom hemester finns det andra trender som talar för båtaktierna. En större andel av världens befolkning blir mer förmögna och en åldrande båtflotta som behöver ersättas av nya båtar kan exempelvis lyftas upp.
Frågan är hur bra båtbolagen kommer klara av en lågkonjunktur. Att införskaffa sig en båt kanske är det sista man lägger pengar när det är knapert. Lyxsegmentet av båtar bör inte få det lika tufft då denna kundgrupp generellt sett står emot bättre i sämre tider. I tidigare lågkonjunkturer har många båtföretag haft det jobbigt.
Det finns såväl utländska som svenska aktier för den som vill exponera sig mot båtsektorn.
Svenska Nimbus Group börsnoterades i början av 2021 och kursen har sedan dess nästan halverats. Under 2023 är aktien upp ungefär 15 procent. Bolaget har ett antal olika varumärken inom fritidsbåtssegmentet. Bland annat Nimbus, Flipper, Falcon och Paragon Yachts. En ny Nimbusbåt kostar runt 2 miljoner kronor.
Nimbus Group grundades 1968 i Långedrag, Göteborg där huvudkontoret fortfarande ligger. Till följd av finanskrisen 2008 fick bolaget stora problem och gick i konkurs 2012. Efter konkursen gick bolaget in i en omorganisationsfas, ledd av den nuvarande storägaren R12 Kapital AB. Nimbus Groups börsvärde ligger idag på 750 miljoner kronor. Baserat på de tolv senaste månaderna ligger p/e-talet på 5.
MarineMAX är en återförsäljare av fritidsbåtar och yachter. Företaget erbjuder även andra tjänster som service och finansiering. Bolaget grundades 1998 och huvudkontoret ligger i Clearwater, Florida.
Bolagets strategi är att använda sitt kassaflöde till att köpa upp bolag på den fragmenterade marknaden och samtidigt göra aktieåterköp.
Ungefär 70 procent av bolagets omsättning kommer från försäljning av nya båtar. Resterande del är från den mer lönsamma delen av affären, exempelvis service, förvaring och försäkring.
MarineMax har ett börsvärde på 600 miljoner dollar och aktien är ned 10 procent under 2023. På rullande tolv månader uppgår p/e-talet till 4.
Amerikanska MalibuBoats är en båttillverkare som grundades 1982. Bolaget äger varumärkena Malibu, Axis, Pursuit, Maverick, Cobia, Pathfinder, Hewes och Cobalt.
Malibu Boats startades av en grupp vänner som hade ett stort intresse för vattenskidor. De tyckte att de båtar som fanns på marknaden inte var tillräckligt bra och startade därför ett eget båtbolag.
Malibu Boats har idag ett börsvärde på 1,1 miljarder dollar och aktien har gått upp runt 5 procent i år. P/e-talet uppgår till 7 baserat på rullande tolv månader.
Franska Catana Group säljer och tillverkar lyxkatamaraner under de två varumärkena Catana Catamarans och Bali Catamarans. En båt från Catana Catamarans kostar över 10 miljoner kronor.
Bolaget har fyra produktionsanläggningar där tre ligger i Frankrike och ett i Tunisien. Catana Group erbjuder även sina kunder renovering, reparation och underhåll av katamaranerna. Bolaget grundades 2001 och huvudkontoret ligger i Canet-en-Roussillon, Frankrike.
Catana Group har ett börsvärde på 220 miljoner euro och aktien är upp 25 procent under 2023. Baserat på rullande tolv månader uppgår p/e-talet till 14.
Båtbolagen har haft en blandad kursutveckling på börsen. Det finns trender som talar för bolagen men samtidigt hägrar en lågkonjunktur.
17 april, 2023
Under pandemin när folk inte hade möjlighet att resa utomlands slog hemestertrenden igenom och i samband med detta ökade efterfrågan på båtar kraftigt. Vissa hävdar att hemester är här för att stanna. Sannolikt kommer trenden finnas kvar men inte vara lika stark som under pandemiåren. En fortsatt stark hemestertrend ger sannolikt båtbolagen vind i seglen.
Förutom hemester finns det andra trender som talar för båtaktierna. En större andel av världens befolkning blir mer förmögna och en åldrande båtflotta som behöver ersättas av nya båtar kan exempelvis lyftas upp.
Frågan är hur bra båtbolagen kommer klara av en lågkonjunktur. Att införskaffa sig en båt kanske är det sista man lägger pengar när det är knapert. Lyxsegmentet av båtar bör inte få det lika tufft då denna kundgrupp generellt sett står emot bättre i sämre tider. I tidigare lågkonjunkturer har många båtföretag haft det jobbigt.
Det finns såväl utländska som svenska aktier för den som vill exponera sig mot båtsektorn.
Svenska Nimbus Group börsnoterades i början av 2021 och kursen har sedan dess nästan halverats. Under 2023 är aktien upp ungefär 15 procent. Bolaget har ett antal olika varumärken inom fritidsbåtssegmentet. Bland annat Nimbus, Flipper, Falcon och Paragon Yachts. En ny Nimbusbåt kostar runt 2 miljoner kronor.
Nimbus Group grundades 1968 i Långedrag, Göteborg där huvudkontoret fortfarande ligger. Till följd av finanskrisen 2008 fick bolaget stora problem och gick i konkurs 2012. Efter konkursen gick bolaget in i en omorganisationsfas, ledd av den nuvarande storägaren R12 Kapital AB. Nimbus Groups börsvärde ligger idag på 750 miljoner kronor. Baserat på de tolv senaste månaderna ligger p/e-talet på 5.
MarineMAX är en återförsäljare av fritidsbåtar och yachter. Företaget erbjuder även andra tjänster som service och finansiering. Bolaget grundades 1998 och huvudkontoret ligger i Clearwater, Florida.
Bolagets strategi är att använda sitt kassaflöde till att köpa upp bolag på den fragmenterade marknaden och samtidigt göra aktieåterköp.
Ungefär 70 procent av bolagets omsättning kommer från försäljning av nya båtar. Resterande del är från den mer lönsamma delen av affären, exempelvis service, förvaring och försäkring.
MarineMax har ett börsvärde på 600 miljoner dollar och aktien är ned 10 procent under 2023. På rullande tolv månader uppgår p/e-talet till 4.
Amerikanska MalibuBoats är en båttillverkare som grundades 1982. Bolaget äger varumärkena Malibu, Axis, Pursuit, Maverick, Cobia, Pathfinder, Hewes och Cobalt.
Malibu Boats startades av en grupp vänner som hade ett stort intresse för vattenskidor. De tyckte att de båtar som fanns på marknaden inte var tillräckligt bra och startade därför ett eget båtbolag.
Malibu Boats har idag ett börsvärde på 1,1 miljarder dollar och aktien har gått upp runt 5 procent i år. P/e-talet uppgår till 7 baserat på rullande tolv månader.
Franska Catana Group säljer och tillverkar lyxkatamaraner under de två varumärkena Catana Catamarans och Bali Catamarans. En båt från Catana Catamarans kostar över 10 miljoner kronor.
Bolaget har fyra produktionsanläggningar där tre ligger i Frankrike och ett i Tunisien. Catana Group erbjuder även sina kunder renovering, reparation och underhåll av katamaranerna. Bolaget grundades 2001 och huvudkontoret ligger i Canet-en-Roussillon, Frankrike.
Catana Group har ett börsvärde på 220 miljoner euro och aktien är upp 25 procent under 2023. Baserat på rullande tolv månader uppgår p/e-talet till 14.
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59