85 procent av svenskarna har lågt förtroende för elmarknaden och dess aktörer. Det visar resultatet i en ännu inte färdig undersökning som Energimarknadsinspektionen presenterade i Almedalen på onsdagen. Rapporten beräknas vara klar i sin helhet först i höst, men trenderna är tydliga.
56 procent har ganska litet förtroende för elmarknaden och dess aktörer och 29 procent har mycket litet. Endast 1 procent av de tillfrågade i undersökningen kände ett mycket stort förtroende för elmarknaden.
"Det är allvarliga siffror. Lågt förtroende skapar otrygghet som gör att konsumenter inte vill ha med elmarknaden att göra. Man drar sig exempelvis från att byta elbolag, och på sikt riskerar det att påverka konkurrensen på marknaden", säger Tommy Johansson på avdelningen för konsumenträtt hos Energimarknadsinspektionen.
Undersökningen visar att elkonsumenterna känner sig lurade, de litar inte på de prisuppgifter och den information de får, utan känner sig bara trötta på de elförsäljare som försöker sälja på dem olika avtal.
I undersökningen uppger många att de skulle vilja ha en oberoende granskare av elbolagen. Det är ett hårt slag för Energimarknadsinspektionen, som ju är den myndighet som ska göra oberoende granskningar av elmarknaden.
"Vi känner oss träffade", medger Tommy Johansson.
Jan Bertoft, som är generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, anser att det finns en övertro hos både lagstiftare och bolag på "den aktive konsumenten":
"El är någonting tråkigt, det ska bara fungera. Man vill inte ha mer information, utan enklare. Men kunderna känner, precis som hos bankerna, att de hamnar i ett informationsunderläge gentemot de stora bolagen", säger Jan Bertoft.
Han anser att elbolagen har ett för stort avstånd till sina kunder, och hur kunderna agerar.
"Köksbordsperspektivet saknas hos bolagen. De lever helt i sin egen värld. Elbolagen borde försöka sluta vara stora bufflar och istället försöka bli konsumentens kompisar", tycker han.
Victoria Bergman är informationschef på EON, och hon är självkritisk.
"Jag tror inte att elbolagen har satt kunden i fokus. Det måste vi bli bättre på. Sedan jag kom in i branschen, för bara tre månader sedan, så har jag ställt frågan "varför" ett otal gånger. Vi måste göra elval och elmarknad mycket enklare", säger Victoria Bergman.
"Klarar vi inte det kommer det här förtroenderaset att fortsätta".