Vid årsskiftet så förbjöds massfondbyten i premiepensionssystemet. Det betyder att så kallade PPM-förvaltare inte längre kan byta fonder åt en stor mängd sparare samtidigt.
Som placera.nu tidigare har rapporterat har detta gjort att PPM-förvaltare nu febrilt letar efter strategier för att även fortsättningsvis kunna ta betalt från kunder.
Den i särklass största aktören på marknaden för förvaltningstjänster var Swedbank. Enligt uppgift från banken hade Swedbank 260 000 kunder, som från 30 års ålder betalade 495 kronor per år för att Swedbank skulle sköta förvaltningen av deras PPM-fonder.
Men i och med stoppet för massfondbyten flyttade Swedbank över dessa kunders kapital från de olika fonderna i förvaltningstjänsten - som enligt Swedbank själva innefattade fonder från flera olika bolag - till fonder endast från koncernens eget fondbolag, Robur.
Generationsfonderna Robur Transfer 50, 60, 70 och 80 samt Robur Globalfond MEGA, Robur Ethica Balanserad, Robur Ethica MEGA och Robur Globalfond Mega är fonder som med ens fick en radikal ökning av antalet kunder och därmed den totala fondförmögenheten.
En jämförelse mellan fondernas marknadsvärde i början av 2011 med slutet av 2011 - det vill säga före respektive efter att stoppet för massfondbyten genomfördes - visar exempelvis att kapitalet i Robur Transfer 80 växte från 1 miljard kronor i början av 2011 till hela 9 miljarder nu vid årsskiftet. Därmed har fonden tagit sig in på listan över de mest valda fonderna i systemet just nu, mätt som ökning under året.
Robur Transfer 70 tar sig inte riktigt in på listan över de tio mest valda, men fondförmögenheten har där växt från 2,6 miljarder kronor till 9,4 miljarder på ett år. Robur Transfer 60 har ökat från 2,5 till 4,6 miljarder kronor i storlek och Robur Transfer 50 från 1,9 till 2,2 miljarder.
Totalt har de ovan nämnda Roburfonderna ökat med cirka 18 miljarder kronor inom PPM i år.
"Vi har noterat att Roburs fonder till synes har ökat i popularitet", kommenterar Mattias Bengtsson Byström på Pensionsmyndigheten.
Men det handlar inte om något aktivt val från PPM-spararnas sida, utan alltså endast en överflyttning av kunder från Swedbank till de egna fonderna.
"Fonderna har växt för att vi har flyttat över förvaltningskunder", bekräftar Håkan Johansson, chef för Swedbank Investment Center. "Vi har valt att föra över kunder till de fonder som vi anser bäst imiterar våra tidigare förvaltningsportföljer."
Han tillägger att den tidigare förvaltningsavgiften nu är borttagen och att kunderna via brev och webb har informerats om att deras PPM-pengar numera ligger i olika Robur-fonder.
Men luften kan snart gå ur de uppumpade fonderna. Överföringen av kunderna till de aktuella fonderna är endast tillfällig, i väntan på en annan lösning. Vad det kan bli för lösning vill inte Håkan Johansson spekulera i.
"Man kan säga att de här PPM-pengarna befinner sig i ett väntrum, medan vi ser över alternativa lösningar. Mer kan jag inte säga. Men vi märker att en stor del av våra kunder har behov av den här hjälpen", säger Håkan Johansson.