Aerocrine
Aerocrine AB får klartecken för NIOX VERO® BlueTooth® trådlös anslutning i USA (Cision)

2015-03-06 08:02
SOLNA, Sverige - Aerocrine AB (NASDAQ Stockholm: AERO) meddelar idag att bolaget har fått klartecken för att använda sitt FeNO-mätinstrument med trådlös uppkoppling via BlueTooth® teknologi i USA. Amerikanska läkemedelsverket (FDA) har beviljat Aerocrine AB tillstånd, genom en särskilt 510k-ansökan, att använda trådlös Bluetooth®-teknik för att skicka FeNO-mätningar och patientdata mellan NIOX VERO® och vårdgivares datorer. Denna trådlösa förbättring gör att instrumentet fungerar för vårdgivare och patient oavsett var de befinner sig, i ett undersökningsrum, på ett labb för undersökning av lungor eller i en annan miljö. Tillståndet tillåter också att NIOX VERO® trådlöst överför patientdata till datorn för lagring på mjukvaran NIOX Patient, Aerocrines egna datalagringsutrymme, eller annan elektronisk journalprogramvara som används av vårdgivaren. NIOX VERO® är bolagets nästa generation instrument för mätning av FeNO-nivåer i en klinisk miljö. Denna mätning har visat sig vara kostnadseffektiv för att hjälpa till vid diagnos och hantering av allergisk luftvägsinflammation såsom astma. Den 19 januari 2015 lanserade Aerocrine Inc NIOX VERO® på den amerikanska marknaden. Detta förbättrade instrument kommer att göra det lättare för läkare och patienter att få nytta av användningen av FeNO-mätning som en del av sin diagnos och behandling av astma. NIOX VERO® är nu helt bärbar om kunden väljer att använda den på det sättet. NIOX VERO® batteriet håller en hel dag och mätinstrumentet kan föras till patienten i undersökningsrummet i stället för att patienten behöver gå till instrumentet. För mer information, vänligen kontakta: Scott Myers, Chief Executive Officer, Aerocrine AB, Telefon: +46 768 788 379, +1 970 368 0336 Kathy Rickard, Chief Medical Officer, Aerocrine AB, Telefon: +1 919 749 6708 Eller besök www.aerocrine.com Om Aerocrine Aerocrine AB är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX MINO® och NIOX VERO® från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkterna spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007. För mer information, vänligen besök aerocrine.com och niox.com.