Toapapper håller SCA uppe
Resultatet för konsumentprodukter ökade kraftigt i SCA:s rapport för första kvartalet, medan traditionella skogsprodukter utvecklades dåligt. Se här vilken rekommendation detta kokar ned till.
19 april, 2012
Resultatet för konsumentprodukter ökade kraftigt i SCA:s rapport för första kvartalet, medan traditionella skogsprodukter utvecklades dåligt. Se här vilken rekommendation detta kokar ned till.
19 april, 2012
Svaga utsikter för traditionella skogsprodukter som tryckpapper, avsalumassa samt sågade trävaror fick kursen i SCA att falla på rapporten som kom på onsdagen. SCA har utvecklats mot att bli ett konsumentproduktsföretag med enbart 24 procent av omsättningen inom traditionella skogsprodukter, vilket vi anser vara positivt.
Enligt vd Jan Johansson har utvecklingen för tryckpapper varit svagt under kvartalet, som exempel nämner han priset för tidningspapper som fallit med 10 procent jämfört med det fjärde kvartalet 2011.
Innan vi går in på siffrorna är det på sin plats att återigen hissa en varningsflagg för företag som är fokuserade mot dessa segment. De företag vi främst ser som riskabla inför rapportperioden är Holmen, Stora Enso samt massaproducenten Rottneros.
SCA:s rörelseresultat för årets första kvartal, exklusive engångsposter, uppgick till 1 843 miljoner kronor, vilket var 14 procent lägre än marknadens förväntningar enligt SME Direkt.
Alla tre divisionerna, Personliga hygienprodukter, Mjukpapper samt Skogsindustriprodukter presterade sämre resultat än förväntat.
Resultatet före skatt uppgick till 1 503 miljoner kronor för kvartalet, vilket var en ökning med 3 procent jämfört med föregående år.
Om vi tittar på de olika divisionerna kan vi konstatera att affärsområdet Personliga hygienprodukter (inkontinensprodukter, barnblöjor och mensskydd) ökade rörelseresultatet med 15 procent jämfört med föregående år till 668 miljoner kronor.
Affärsområdet Mjukpapper (toalett- och hushållspapper, ansiktsservetter, näsdukar och servetter) ökade resultatet med 48 procent till 925 miljoner kronor.
Akilleshälen är affärsområdet Skogsindustriprodukter där resultatet rasade med 48 procent till 331 miljoner kronor. Leveranserna var upp för tryckpapper, kraftliner, sågade trävaror samt avsalumassa. Lägre priser och högre energikostnader pressade dock resultatet.
Enligt SME Direkt förväntar sig marknaden ett resultat på 8,41 kronor per aktie för innevarande år, vilket motsvarar ett p/e-tal på 12,5. I jämförelse med övriga skogsföretag hamnar SCA därmed i mitten värderingsmässigt.
Sannolikt kommer dock prognoserna att justeras ner för sektorn som helhet de närmaste veckorna vilket kommer att förändra p/e-talen för industrin.
SCA har transformerats till att mer och mer bli ett konsumentproduktsföretag vilket vi anser vara positivt. Företaget har dessutom stora realtillgångar i form av 2,6 miljoner hektar skog.
En uppenbar risk för nedjusteringar av marknadens prognoser gör dock att vi inte kan sätta en annan rekommendation än Neutral.
Resultatet för konsumentprodukter ökade kraftigt i SCA:s rapport för första kvartalet, medan traditionella skogsprodukter utvecklades dåligt. Se här vilken rekommendation detta kokar ned till.
19 april, 2012
Svaga utsikter för traditionella skogsprodukter som tryckpapper, avsalumassa samt sågade trävaror fick kursen i SCA att falla på rapporten som kom på onsdagen. SCA har utvecklats mot att bli ett konsumentproduktsföretag med enbart 24 procent av omsättningen inom traditionella skogsprodukter, vilket vi anser vara positivt.
Enligt vd Jan Johansson har utvecklingen för tryckpapper varit svagt under kvartalet, som exempel nämner han priset för tidningspapper som fallit med 10 procent jämfört med det fjärde kvartalet 2011.
Innan vi går in på siffrorna är det på sin plats att återigen hissa en varningsflagg för företag som är fokuserade mot dessa segment. De företag vi främst ser som riskabla inför rapportperioden är Holmen, Stora Enso samt massaproducenten Rottneros.
SCA:s rörelseresultat för årets första kvartal, exklusive engångsposter, uppgick till 1 843 miljoner kronor, vilket var 14 procent lägre än marknadens förväntningar enligt SME Direkt.
Alla tre divisionerna, Personliga hygienprodukter, Mjukpapper samt Skogsindustriprodukter presterade sämre resultat än förväntat.
Resultatet före skatt uppgick till 1 503 miljoner kronor för kvartalet, vilket var en ökning med 3 procent jämfört med föregående år.
Om vi tittar på de olika divisionerna kan vi konstatera att affärsområdet Personliga hygienprodukter (inkontinensprodukter, barnblöjor och mensskydd) ökade rörelseresultatet med 15 procent jämfört med föregående år till 668 miljoner kronor.
Affärsområdet Mjukpapper (toalett- och hushållspapper, ansiktsservetter, näsdukar och servetter) ökade resultatet med 48 procent till 925 miljoner kronor.
Akilleshälen är affärsområdet Skogsindustriprodukter där resultatet rasade med 48 procent till 331 miljoner kronor. Leveranserna var upp för tryckpapper, kraftliner, sågade trävaror samt avsalumassa. Lägre priser och högre energikostnader pressade dock resultatet.
Enligt SME Direkt förväntar sig marknaden ett resultat på 8,41 kronor per aktie för innevarande år, vilket motsvarar ett p/e-tal på 12,5. I jämförelse med övriga skogsföretag hamnar SCA därmed i mitten värderingsmässigt.
Sannolikt kommer dock prognoserna att justeras ner för sektorn som helhet de närmaste veckorna vilket kommer att förändra p/e-talen för industrin.
SCA har transformerats till att mer och mer bli ett konsumentproduktsföretag vilket vi anser vara positivt. Företaget har dessutom stora realtillgångar i form av 2,6 miljoner hektar skog.
En uppenbar risk för nedjusteringar av marknadens prognoser gör dock att vi inte kan sätta en annan rekommendation än Neutral.
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
SBB
Fonder
Inflation
Analys
Stenbeck-comebacken
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,96