En bit kvar för Hemtex
Hemtex fortsätter att öka försäljningen i befintliga butiker. Ledningen är säker på att det finns mer att hämta. Och det behövs för att motivera dagens värdering.
20 mars, 2013
Hemtex fortsätter att öka försäljningen i befintliga butiker. Ledningen är säker på att det finns mer att hämta. Och det behövs för att motivera dagens värdering.
20 mars, 2013
Hemtextilkedjan Hemtex börjar få en lång räcka kvartal med stigande försäljning i sina befintliga butiker. Det fjärde kvartalet i fjol blev sjätte kvartalet i rad och för helåret 2012 summerar försäljningsutvecklingen i jämförbart bestånd till 7 procent. I en allmänt svag detaljhandel är det ingen dålig bedrift.
De senaste årens upprensning i butiksbestånden i Sverige och Finland gör dock att nettoomsättningen totalt sett inte hade samma fina utveckling för Hemtex. På översta raden blev tillväxten bara 1,3 procent.
Det hårda besparingsarbete som Hemtex genomfört gör dock att dagens omsättning genererar betydligt bättre resultat än vad som var fallet för ett år sedan. Rörelseresultatet för helåret 2012 blev visserligen fortfarande negativt, men förlusten på 46,2 Mkr är en klar förbättring mot de -116,5 Mkr som blev resultatet 2011.
För Hemtex är det fjärde kvartalet det klart mest lönsamma på året och i det kvartalet enskilt blev rörelseresultatet 37,1 Mkr, upp från 19,2 Mkr året innan. Årets julhandel var dock inte särskilt stark för branschen och enligt siffror från HUI föll omsättningen i den svenska heminredningsbranschen med 6,1 procent i december mätt i löpande priser. Oktober och november var dock bättre månader för branschen.
Hemtex historia de senaste åren är minst sagt stökig. Bolaget kom till börsen 2005 och var då riktigt hett, introduktionen övertecknades 18 gånger. Låga priser var ett vapen som användes flitigt och reor var ett ständigt inslag i butikerna. Det ledde till att konsumentombudsmannen i början av 2009 hotade med att dra Hemtex inför marknadsdomstolen om inte rea-verksamheten tonades ned kraftigt.
Den omställningen klarade Hemtex inte alls och försäljningen började falla. Två gånger sedan 2009 har Hemtex tvingats till nyemissioner om totalt nästan en halv miljard kronor vilket bidragit till att pressa aktiekursen.
Den vikande försäljningen åtföljdes även av en rejäl cirkus i ledningen för bolaget. Vd-stolen har haft fem innehavare sedan slutet av 2008 och nuvarande vd Peder Larsson är efter snart två år fortfarande bara tillförordnad.
Under hans ledning har dock Hemtex äntligen fått ordning på verksamheten igen. Vägen har gått via tuffa besparingar, ett program som sänkt kostnaderna med 180 Mkr slutfördes i fjol. Butiksnätet har bantats kraftigt då olönsamma enheter stängts. Norge lämnades helt under 2010 och i Finland har antalet butiker halverats de senaste åren. Även i Sverige har ett antal butiker stängts.
Av omsättningen förra året svarade Sverige för 89 procent, Finland 10 procent och Estland för 1 procent.
Att vända en negativ trend i ett detaljhandelsbolag är svårt och tar tid, det finns många exempel på det på Stockholmsbörsen. Den lätta delen i arbetet är att skära i kostnader och stänga olönsamma butiker. Den svåra delen är att få fart på försäljningen igen. Även där tycks dock Hemtex strategi fungera. Hemtex har jobbat mycket med sortimentet och ökat andelen basvaror som sedan kompletteras bland annat med externa varumärken och designsamarbeten. Personalen har även vidareutbildats för att bättre kunna bistå kunderna.
Hemtex ser ett fortsatt utrymme att öka försäljningen i befintliga butiker och Peder Larsson sade i samband med bokslutsrapporten att yteffektivisering och optimering av det befintliga butiksnätet var huvudfokus för tillväxt den närmaste tiden.
Hakon Invest, som står i begrepp att ta över hela Ica och byta namn till Ica Gruppen, äger drygt två tredjedelar av aktierna i Hemtex. Vad som händer med ägandet i Hemtex när nu Hakon går från att vara åtminstone delvis investmentbolag till att bli ett dagligvarubolag är ännu oklart.
Beskedet från Hakon i samband med att Ica-affären presenterades var att portföljbolagen skulle hamna som en egen verksamhetsgren inom Ica och att flera av dem skulle kunna stärka Icas verksamhet, främst inom stormarknadssegmentet.
Hemtex har idag 16 franschisebutiker i Sverige och grossistverksamheten skulle så klart kunna gynnas av att även sälja till Ica-butiker runt om i landet. Rent ägarmässigt är det dock på sikt svårt att se att Hemtex skulle gynnas av att ingå i Ica Gruppen.
Justerat för nettoskulden på drygt 60 Mkr värderas bolaget till 0,56 gånger 2012 års försäljning (ev/sales). Det är i nivå med detaljhandelsbolag som MQ och Wesc men en bit över Venue Retail Group. MQ och Venue Retail Group går dock till skillnad mot Hemtex med vinst och lämnar dessutom bra utdelningar.
MQ och VRG handlas båda till p/e-tal kring 9-10 och det känns som en en ganska rimlig nivå även för Hemtex. Med tanke på att Hemtex precis bantat kostnaderna och inte avser att öka butiksbeståndet kraftigt den närmaste tiden går det att räkna baklänges på vad bolaget skulle behöva omsätta för att generera den vinst per aktie på cirka 50 öre som med dagens aktiekurs ger p/e 9,8.
Med nuvarande kostnadsmassa och bruttomarginal skulle det allt annat lika krävas intäkter på cirka 1,1 miljarder för att generera det. Det är drygt 15 procent mer än vad bolaget hade i fjol. Hemtex är helt klart på rätt väg men utan draghjälp från nya butiker och på en för närvarande rätt trög marknad finns en uppenbar risk att det kommer att ta lite tid att växa i den nuvarande värderingen.
Rekommendationen blir Neutral.
Hemtex fortsätter att öka försäljningen i befintliga butiker. Ledningen är säker på att det finns mer att hämta. Och det behövs för att motivera dagens värdering.
20 mars, 2013
Hemtextilkedjan Hemtex börjar få en lång räcka kvartal med stigande försäljning i sina befintliga butiker. Det fjärde kvartalet i fjol blev sjätte kvartalet i rad och för helåret 2012 summerar försäljningsutvecklingen i jämförbart bestånd till 7 procent. I en allmänt svag detaljhandel är det ingen dålig bedrift.
De senaste årens upprensning i butiksbestånden i Sverige och Finland gör dock att nettoomsättningen totalt sett inte hade samma fina utveckling för Hemtex. På översta raden blev tillväxten bara 1,3 procent.
Det hårda besparingsarbete som Hemtex genomfört gör dock att dagens omsättning genererar betydligt bättre resultat än vad som var fallet för ett år sedan. Rörelseresultatet för helåret 2012 blev visserligen fortfarande negativt, men förlusten på 46,2 Mkr är en klar förbättring mot de -116,5 Mkr som blev resultatet 2011.
För Hemtex är det fjärde kvartalet det klart mest lönsamma på året och i det kvartalet enskilt blev rörelseresultatet 37,1 Mkr, upp från 19,2 Mkr året innan. Årets julhandel var dock inte särskilt stark för branschen och enligt siffror från HUI föll omsättningen i den svenska heminredningsbranschen med 6,1 procent i december mätt i löpande priser. Oktober och november var dock bättre månader för branschen.
Hemtex historia de senaste åren är minst sagt stökig. Bolaget kom till börsen 2005 och var då riktigt hett, introduktionen övertecknades 18 gånger. Låga priser var ett vapen som användes flitigt och reor var ett ständigt inslag i butikerna. Det ledde till att konsumentombudsmannen i början av 2009 hotade med att dra Hemtex inför marknadsdomstolen om inte rea-verksamheten tonades ned kraftigt.
Den omställningen klarade Hemtex inte alls och försäljningen började falla. Två gånger sedan 2009 har Hemtex tvingats till nyemissioner om totalt nästan en halv miljard kronor vilket bidragit till att pressa aktiekursen.
Den vikande försäljningen åtföljdes även av en rejäl cirkus i ledningen för bolaget. Vd-stolen har haft fem innehavare sedan slutet av 2008 och nuvarande vd Peder Larsson är efter snart två år fortfarande bara tillförordnad.
Under hans ledning har dock Hemtex äntligen fått ordning på verksamheten igen. Vägen har gått via tuffa besparingar, ett program som sänkt kostnaderna med 180 Mkr slutfördes i fjol. Butiksnätet har bantats kraftigt då olönsamma enheter stängts. Norge lämnades helt under 2010 och i Finland har antalet butiker halverats de senaste åren. Även i Sverige har ett antal butiker stängts.
Av omsättningen förra året svarade Sverige för 89 procent, Finland 10 procent och Estland för 1 procent.
Att vända en negativ trend i ett detaljhandelsbolag är svårt och tar tid, det finns många exempel på det på Stockholmsbörsen. Den lätta delen i arbetet är att skära i kostnader och stänga olönsamma butiker. Den svåra delen är att få fart på försäljningen igen. Även där tycks dock Hemtex strategi fungera. Hemtex har jobbat mycket med sortimentet och ökat andelen basvaror som sedan kompletteras bland annat med externa varumärken och designsamarbeten. Personalen har även vidareutbildats för att bättre kunna bistå kunderna.
Hemtex ser ett fortsatt utrymme att öka försäljningen i befintliga butiker och Peder Larsson sade i samband med bokslutsrapporten att yteffektivisering och optimering av det befintliga butiksnätet var huvudfokus för tillväxt den närmaste tiden.
Hakon Invest, som står i begrepp att ta över hela Ica och byta namn till Ica Gruppen, äger drygt två tredjedelar av aktierna i Hemtex. Vad som händer med ägandet i Hemtex när nu Hakon går från att vara åtminstone delvis investmentbolag till att bli ett dagligvarubolag är ännu oklart.
Beskedet från Hakon i samband med att Ica-affären presenterades var att portföljbolagen skulle hamna som en egen verksamhetsgren inom Ica och att flera av dem skulle kunna stärka Icas verksamhet, främst inom stormarknadssegmentet.
Hemtex har idag 16 franschisebutiker i Sverige och grossistverksamheten skulle så klart kunna gynnas av att även sälja till Ica-butiker runt om i landet. Rent ägarmässigt är det dock på sikt svårt att se att Hemtex skulle gynnas av att ingå i Ica Gruppen.
Justerat för nettoskulden på drygt 60 Mkr värderas bolaget till 0,56 gånger 2012 års försäljning (ev/sales). Det är i nivå med detaljhandelsbolag som MQ och Wesc men en bit över Venue Retail Group. MQ och Venue Retail Group går dock till skillnad mot Hemtex med vinst och lämnar dessutom bra utdelningar.
MQ och VRG handlas båda till p/e-tal kring 9-10 och det känns som en en ganska rimlig nivå även för Hemtex. Med tanke på att Hemtex precis bantat kostnaderna och inte avser att öka butiksbeståndet kraftigt den närmaste tiden går det att räkna baklänges på vad bolaget skulle behöva omsätta för att generera den vinst per aktie på cirka 50 öre som med dagens aktiekurs ger p/e 9,8.
Med nuvarande kostnadsmassa och bruttomarginal skulle det allt annat lika krävas intäkter på cirka 1,1 miljarder för att generera det. Det är drygt 15 procent mer än vad bolaget hade i fjol. Hemtex är helt klart på rätt väg men utan draghjälp från nya butiker och på en för närvarande rätt trög marknad finns en uppenbar risk att det kommer att ta lite tid att växa i den nuvarande värderingen.
Rekommendationen blir Neutral.
Rapportperioden
Plejd
Inflationen
Rapportperioden
Plejd
Inflationen
1 DAG %
Senast
sbab
Idag, 10:15
SBAB:s krympande intäkter
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 523,33