Hanon Systems är en etablerad underleverantör till den globala bilindustrin. Företaget är världsledande inom bland annat kylsystem och klimatanläggningar till elbilsindustrin, en liten men snabbt växande nisch. Presentationen hålls på bolagets huvudkontor och vi träffar bolagets amerikanske teknologichef och Investor Relations-chefen.
Amerikanen Steve Clarke kommer från Detroit, bilindustrins huvudstad. Han har bilar i blodet och har bott i Sydkorea sedan 2002. Steve Clarke är Hanon Systems teknologichef, och han inleder med att ge oss bra bild av företaget och dess styrkor.
Hanon Systems härrör från 1970-talet genom ett samarbete mellan den amerikanska billtillverkaren Ford och den sydkoreanska tillverkaren Hyundai Motors Group (HMG). HMG innehåller även den andra sydkoreanska biltillverkaren KIA.
Men först 2015 blev det ett eget bolag under namnet Hanon Systems. Bolaget är noterat på Seoulbörsen och ungefär 20 procent av aktierna går att handla i, då bolaget ägs till runt 50 procent av en riskkapitalfirma.
Hanon Systems är en av två spelare i världen som har hela tillverkningskedjan mot den snabbväxande elbilsindustrin.
Den andra är japanska Denso som ägs av Toyota, och de är störst. Denso ägs av Toyota och specialiserade sig från början på teknik för hybridbilar. De europeiska konkurrenterna är Valeo från Frankrike och Mahle från Tyskland.
”De europeiska konkurrenterna ligger efter i teknikutveckling, då deras främsta kunder traditionellt är franska och tyska dieseltillverkare. De har inte efterfrågat några elbilsanpassade kylsystems och klimatanläggningslösningar. Elbilsindustrin kräver nya lösningar för allt från klimatanläggning till kylning av batteriet som mår bäst precis som en människa kring 37 grader. Vi har tidigt valt att exponera oss mot elbilsegmentet då det växer betydligt snabbare än den traditionella förbränningsmotor-industrin, med högre marginaler”, säger Steve Clark.
Att Hanon Systems är en av marknadsledarna är tydligt. Man har Tesla som exklusiv kund viket är viktigt, då man utvecklar och utbyter kunskap. Hanon Systems produkter som kylsystem för batterier och luftkonditionering finns i både model S och modell X. Även den nya volymmodellen Tesla modell 3 levererar man flera nyckelprodukter till.
Marknaden för kompressor för kylsystem till elbilsindustrin växer. Bolaget bygger nu två nya fabriker för att möta den framtida efterfrågan. Man har etablerat en ny fabrik i Portugal och en i Kina som bara ska tillverka elektriska kompressorer till elbilsindustrin.
Att bolaget vill växa är tydligt mot elbilsindustrin nu senast gjorde man strategiskt kompletterande förvärv av den kanadensiska bilunderleverantören Magna International.
Allt för att man ska växa snabbare för bolaget vill också diversifiera sin kundbas då de historiskt har två mycket betydande kunder, grundarbolagen Ford och Hyundai. Som inte heller växer så snabbt, då de i huvudsak tillverkar förbränningsmotorer.
Idag står de två bolagen för 48 respektive 25 procent av omsättningen. Målet för Hanon Systems är att deras respektive andel ska landa på 35 procent respektive 15 procent år 2023.. Samtidigt som vinstmarginalen ska växa från dagens 12 procent till 14 procent.
Nu växer man med den globala elbilstrenden. En ny mycket viktig kund är VW, som tillsammans med Toyota är världens största biltillverkare. VW utvecklar en helt ny elbilsplattform som heter MEV-plattformen. Här ska man leverera nyckelkomponenter till den europeiska produktionen
Man hoppas på sikt att få fortsätta leverera nyckelkomponenter när VW sannolikt även ska producera MEV-plattformen i Kina som ger ännu mer tillväxt. Hanan Systems har även avtal med BMW kring deras i3-modell och man har inlett utvecklingssamarbeten Audi kring deras framtida elbilssatsning.
Hanon Systems är ett nytt innehav i Carnegie Asia. Förvaltaren Gunnar Påhlson gillar exponeringen man får mot den snabbväxande Elbilsindustrin.