Framtiden ljus för paketaktierna

Frakt och paketleverantörer är en viktig konjunkturmätare. Under börsraset har världens största paketserviceaktier drabbats hårt. Digitalisering och automatisering talar för sektorn.

placera-redaktionellt-2018-Deutsche Post_2.PNG

9 januari, 2019

Betydelsen av snabba och säkra leveranser har ökat och kommer att fortsätta att öka i takt med att digitaliseringen och automatiseringen av varuflöden ökar globalt.

När världens näst största paketleverantör FedEx för drygt tre veckor lämnade rapport för det andra kvartalet i sitt brutna räkenskapsår visade denna att marknaden går fortsatt väldigt bra med undantag för Europa och Asien.

placera-redaktionellt-2018-Deutsche Post_2.PNG

Både den europeiska och den asiatiska marknaden uppvisade svaghetstecken, enligt FedEx. När nyheten kom fick den de redan skärrade decemberbörserna att falla brantare eftersom det sågs som ett konkret bevis på att konjunkturnedgången var bekräftad.

Under det senaste året har aktierna i världens största logistikbolag drabbats mycket hårt. Både FedEx och tyska postens aktier har exempelvis rasat med nära 40 procent på ett år. UPS som är världens största paketleverantör har tappat 25 procent av sitt marknadsvärde under senaste tolv månaderna. Bolaget värderas nu till 84 miljarder dollar.

Aktie
Marknadsvärde md USD
Utv. 1 år
UPS
83,7
-25%
FedEx
43,5
-38%
Deutsche Post
35
-39%
ZTO Express Cayman
12,1
7%
Expeditors International of Washington
11,6
3%
C.H. Robinson Worldwide
11,4
-7%
XPO Logistics
7,6
-35%
ROYAL MAIL
3,6
-33%
Bpost
1,8
-70%
Forward Air Corp
1,6
-7%
Air Transport Services Group
1,4
-3%
Hub Group Inc
1,3
-24%
POSTNL
1,1
-50%
Atlas Air Worldwide Holdings
1,1
-24%
YRC Worldwide
0,13
-73%

Amerikanska UPS grundades 1907 i Seattle i delstaten Washington. Bolaget levererar dagligen paket till cirka 7,9 miljoner kunder i över 220 länder. I genomsnitt levererar bolaget 16,9 miljoner paket per dag eller sammantaget 4,3 miljarder paket per år.

Idag ligger företagets huvudkontor i Atlanta. Kvartalsrapporten för det tredje kvartalet visade att särskilt den amerikanska marknaden går väldigt bra.

placera-redaktionellt-2018-UPS.PNG

Omsättningen för amerikanska UPS steg 8,1 procent jämfört med samma kvartal förra 2017. Omsättningen för hela koncernen steg 5 procent. Vinsten för det tredje kvartalet ökade med 26 procent till 1,82 dollar per aktie.

Bolaget handlas till ett p/e-tal på 12,5 för 2019. Omsättningen väntas öka från 72 052 miljoner dollar till 76 270 miljoner dollar under 2019. Det innebär en förväntad ökning med 5,9 procent. Direktavkastningen i år väntas bli 4 procent i år, enligt Marketscreener.

Den genomsnittliga riktkursen bland de 28 analytiker som följer aktien ligger på 120 dollar. De ser alltså en uppsida på drygt 20 procent i aktien.

placera-redaktionellt-2018-UPS_1.PNG

Totalt sett växer marknaden, men så gör också konkurrensen. På den amerikanska marknaden har konkurrensen ökat dels genom att amerikanska posten U.S. Postal Service vässat sitt paketleveranserbjudande. En annan större och farligare konkurrent är e-handelsgiganten Amazons paketservicebolag Amazon Air som planerar att växa kraftigt framöver.

I december valde investmentbanken Morgan Stanley att sänka sina riktkurser för både UPS och för FedEx just på grund av Amazon Airs intåg i branschen. Riktkursen för UPS sänktes till 87 dollar och riktkursen för FedEx sänktes till 230 dollar från 240.

Världens näst största paketleverantör amerikanska FedEx väntas omsätta 70 940 miljoner dollar under 2019, enligt Marketscreener. Det blir i så fall en ökning med 8,3 procent. P/e-talet för 2019 ligger på 11,6.

Den genomsnittliga riktkursen bland de 30 analytiker som följer bolaget är 226 dollar per aktie, vilket indikerar en uppsida på 35 procent från nivån där aktien handlas idag.

placera-redaktionellt-2018-Fedex.PNG

Aktiviteten har varit stor hos FedEx under de senaste två åren. Bland annat köpte man konkurrenten TNT Express 2017.

Bolaget har också satsat stora belopp på automatisering och på modernisering av sin flygplansflotta för att på så vis spara pengar på service och minska sina bränslekostnader.

FedEx har även lagt mycket pengar på att utöka sitt nätverk av platser där leveranserna kan lämna paket respektive där kunderna kan hämta paket.

placera-redaktionellt-2018-Fedex_1.PNG

Tredje största paketservicebolaget är tyska posten Deutsche Post som har ett börsvärde på motsvarande 35 miljarder dollar. Deutsche Post äger bland annat DHL.

Under 2019 väntas omsättningen öka med 4 procent till 64 373 miljoner euro. Deutsche Post handlas till p/e 11 för 2019. Direktavkastningen spås ligga på 5 procent.

Aktien har drabbats extra hårt av börsnedgången. Under de senaste tolv månaderna är aktien ner med hela 38 procent.  

placera-redaktionellt-2018-Deutsche post.PNG

Deutsche Post köprekas av en majoritet av de 27 analytiker som bevakar företaget. Deras genomsnittliga riktkurs är 35 euro per aktie. Idag handlas aktien till 25 euro.

Att det finns stort och ökande behov av snabba och säkra leveranser av paket under de kommande åren råder det inget tvivel om. I takt med att den fysiska detaljhandeln krymper växer e-handeln.

Frågan är om samma företag som nu är dominerande kommer att fortsätta att vara ledande eller om det kommer att komma nya aktörer som exempelvis Amazon Air. En annan riskfaktor är högre bränslepriser.

Frågan är också var i världen som tillväxten kommer att vara störst. Japan är idag det land i världen där invånarna tar emot flest paketförsändelser per år.

Paket per invånare/år 2017
Land
Paket per invånare
Japan
76
Storbritannien
48
Tyskland
41
USA
35
Australien
34
Kanada
30
Kina
29
Frankrike
18
Italien
12
Sverige
11
Brasilien
3
Indien
1
Källa: Handelsblatt

Under 2017 tog genomsnittsjapanen emot 76 paket. På andra plats hamnar Storbritannien med 48 paket per person och år och därefter Tyskland med 41 paket. I Sverige är motsvarande siffra 11 paket per person och år.

placera-redaktionellt-2018-UPS_3.PNG

Ett köp av paketleveransaktier är en spekulation om fortsatt digital transformation av handeln och tro på ökad världshandel. Flertalet av de stora paketleveransaktierna handlas nu till låga multiplar och för den riskvillige är det sannolikt läge att börja köpa försiktigt.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, och på Twitter

United Parcel Service

Senast

95,37

1 dag %

−1,65%

1 dag

1 mån

1 år

FedEx

Senast

216,61

1 dag %

−1,01%

Deutsche Post AG

Senast

38,02

1 dag %

−1,71%

Amazon.com

Senast

200,99

1 dag %

−1,04%
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.